Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@13:09:04 GMT

متولی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۱۶۵۱

متولی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی کیست؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری هزینه‌های تولید برخی از محصولات در سراسر کشور متفاوت است، اما در زمان قیمت‌گذاری این مسائل در نظر گرفته نمی‌شود و موجب ایجاد گلایه در بین تولیدکنندگان و سردرگمی خریداران به علت رعایت نشدن قیمت مصوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، قیمت‌گذاری محصولات تولیدی همواره دغدغه‌ اصلی تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان بخش کشاورزی بوده است، معمولا قیمت‌گذاری محصولات باید با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، حقوق مصرف‌کنندگان، در نظر داشتن سود برای تولیدکنندگان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. باشد، اما به‌نظر می‌رسد قیمت‌گذاری محصولات تولیدی همواره محل گلایه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

قطعا هزینه‌های تولید برخی از محصولات در سراسر کشور متفاوت است، اما در زمان قیمت‌گذاری، یک قیمت واحد برای محصول تعیین می‌شود که این مسئله موجب ایجاد گلایه در بین تولیدکنندگان خواهد شد و گاهی به قیمت مصوب نیز عمل نشده و مردم نیز در خرید محصول مورد نیاز خود دچار سردرگمی می‌شوند.

زمانی‌ که قیمت یک محصول بسیار بالا درنظر گرفته شود، قطعا مردم تمایل چندانی به خرید محصول ندارند و این محصول به اصطلاح روی دست تولیدکننده می‌ماند، از طرفی قیمت‌گذاری پایین نیز موجب متضرر شدن تولیدکننده شده و تولید به هیچ عنوان برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

گاهی بروز برخی از شایعات نیز موجب می‌شود مردم از خریداری یک محصول امتناع کنند و تولیدکنندگان بالاجبار برای جلوگیری از فساد، محصول خود را با قیمت بسیار پایین به کارخانجات فرآوری بفروشند، برای مثال در ابتدای شیوع کرونا شایعاتی مبنی بر ضرر داشتن استفاده از لبنیات برای بیماری کرونا موجب شد که مردم از خرید شیر خودداری کنند و تولیدکنندگان این حوزه دچار ضرر و زیان‌های فراوانی شدند.

قیمت محصولات استراتژیک مانند گندم توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود

حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، اظهار کرد: هزینه‌های تمام شده محصولات استراتژیک از جمله گندم برای تعیین قیمت به وزارت جهادکشاورزی از سوی استان‌ها ارسال و سپس میانگین قیمت تمام شده یک محصول به‌صورت پیشنهاد به شورای اقتصاد داده می‌شود.

وی ادامه داد: سپس قیمت تضمینی خرید این محصولات از شورای اقتصاد تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌شود، معمولا  این علت که نهاده‌های موردنیاز کشاورزان از سوی وزارتخانه تامین می‌شود، قیمت تمام شده محصول تفاوت چندانی در نقاط مختلف کشور با یکدیگر ندارد.

دانش در خصوص تعیین قیمت سایر محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری، گفت: معمولا قیمت محصولات کشاورزی بر اساس عرضه و تقاضای محصول تعیین می‌شود، همچنین صادراتی بودن محصول در افزایش قیمت‌ها نیز تاثیرگذار است.

قیمت مصوب میوه در سطح شهرکرد بالاتر از میانگین است

حسن شمسی‌پور معاون بازرگانی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه قیمت‌گذاری محصولات تولیدی در استان، اظهار کرد: معمولا قیمت‌گذاری کالاهای اساسی در کشور توسط ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود، اما در سایر محصولات باغی اعم از میوه که در اولویت قرار ندارند، عرضه و تقاضا در منطقه تعیین‌کننده قیمت است.

وی با اشاره به قیمت‌گذاری میوه و سبزی در چهارمحال و بختیاری، گفت: این مسئله توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و میادین میوه و تره‌بار شهرداری شهرکرد به صورت هفتگی و براساس قیمت معادل استان مجاور و با حضور کارشناس جهادکشاورزی و سازمان صمت تعیین شده و درجه محصول در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی لحاظ می‌شود.

شمسی‌پور ادامه داد: گاهی قیمت برخی از محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری بالاتر از سایر نقاط کشور است.

معاون بازرگانی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تولید برخی از محصولات در این استان به علت بالابودن قیمت تمام شده، اقتصادی نیست، عنوان کرد: حتی ممکن است در برخی از مواقع قیمت تمام شده محصول در استان کمتر باشد، به طور مثال در فصول گرم مرغداری‌های مناطق گرمسیر تلفات می‌دهند، اما در این استان تلفات چندانی وجود ندارد و یا در فصول سرد سال وسایل گرمایشی هزینه‌های بالاتری را به تولیدکننده مرغ در مناطق سردسیر تحمیل می‌کند و هزینه تمام شده محصول بالتبع بالاتر می‌رود.

وی با بیان اینکه مرغ مشمول قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار کشور به عنوان کالای اساسی است، گفت: اما به ندرت این ستاد قیمت گوشت قرمز را در کشور یکسان اعلام می‌کند، در باقی محصولات کشاورزی معمولا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است، پیش‌بینی می‌شود امسال قیمت بادام کاهنده باشد زیرا تولید نسبت به سال قبل افزایش چندبرابری داشته است.

شمسی‌پور در ادامه با بیان اینکه معمولا میوه با قیمت ثابت در سطح چهارمحال و بختیاری عرضه نمی‌شود، یادآور شد: به طور مثال دستفروشان به این علت که هزینه‌بهای اجاره و مالیات را پرداخت نمی‌کنند، میوه و تره‌بار را با قیمت کمتری نسبت به واحدهای صنفی عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب میوه در سطح شهرکرد بالاتر از میانگین مدنظر است، تاکید کرد: یکی از دلایل عمده این مسئله نبود بازارچه‌های عرضه عمده میوه و تره‌بار است، ایجاد بازارچه‌های دائمی عرضه محصولات توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و میادین میوه و تره‌بار شهرداری شهرکرد محقق نشد.

شمسی‌پور گفت: تعاون روستایی در جلسات تنظیم بازار نتوانست به تعهدات و شعار خود برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارچه‌های دائمی عرضه محصولات عمل کنند، این مسئله می‌توانست در کاهش قیمت میوه و تره‌بار موثر باشد، همچنین لازم است اتحادیه باغداران برای عرضه مستقیم محصول خود تلاش کنند و اجازه ندهد سود وارد جیب دلال شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری قیمت تمام شده محصولات كشاورزي ستاد تنظيم بازار چهارمحال و بختیاری قیمت گذاری محصولات محصولات کشاورزی برخی از محصولات تمام شده محصول میوه و تره بار قیمت تمام شده تعیین می شود قیمت مصوب شمسی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۱۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از بورس کالا، این سبد زعفران که مربوط به تولیدات استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱است، با قیمت پایه ۹۴ میلیون تومان در ازای هر کیلوگرم، و با حداقل خرید ۱۰ کیلوگرم با شرایط اعلامی مندرج در آگهی بورس کالا، فردا چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عرضه می‌شود.

بر اساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، عرضه سبد زعفران محصول تولید سال ۱۴۰۱ بر پایه استاندارد ملی ایران (شامل رشته‌ای بریده درجه یک ۶/۳۹ درصد، رشته‌ای بریده درجه دو ۲۲/۸۱ درصد، رشته‌ای بریده درجه سه ۲۶/۷۳ درصد، رشته‌ای درجه یک ۲۱/۳۲ درصد، رشته‌ای درجه دو ۱۹/۶۰ درصد، رشته‌ای درجه سه ۳/۱۰ درصد و زعفران دسته‌ای ۰/۰۵ درصد) است.

بر اساس اطلاعات اعلامی؛ محل تحویل این محصول، استان خراسان رضوی- شهرستان مشهد، بلوار سازمان آب، بعد از دفتر روزنامه خراسان، اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان مشهد بوده و محصول در بسته‌های نایلونی مخصوص پلمپ شده‌ی حداکثر ۵ (پنج) کیلوگرمی بسته بندی شده است که حداقل خرید مجاز ۱۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

در آگهی این عرضه آمده است: خریدار قبل از خرید، مکلف به رویت کالا و کسب اطمینان از کیفیت آن هستند و درصورت عدم تحویل کالا حداکثر تا ۶ (شش) روز کاری پس از مهلت مجاز تحویل، خریدار مشمول پرداخت هزینه انبارداری معادل ۴۰ (چهل) ریال برای هر گرم کالای باقی مانده (روزانه) از موعد زمان تعیین شده خروج کالا خواهند بود وافت احتمالی کیفی ناشی از عدم خروج به موقع کالا نیز بر عهده خریدار خواهد بود.

آنالیز محصول عرضه شده نیز مطابق جدول شماره ۱ فیزیک و شیمیایی استاندارد ملی (۱-۲۵۹) است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد