Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@22:45:11 GMT

گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۱۷۹۹

گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا درگذشت

آفتاب‌‌نیوز :

دستگاه قضایی آمریکا یکی از برجسته‌ترین چهره‌های خود را از دست داد. روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی ایالات متحده پس از دست و پنجه نرم کردن چندین ساله با بیماری سرطان، روز جمعه ۲۸ شهریور (۱۸ سپتامبر) بر اثر سرطان لوزالمعده درگذشت.

او یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا بود و دومین زنی محسوب می‌شد که به این مقام مهم منصوب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا سال ۱۹۸۱ میلادی تمامی ۹ قاضی مرد بودند. در آن سال سندرا دی اوکانر به عنوان نخستین زن به عضویت این نهاد در آمده بود.

روث بیدر گینزبرگ در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده برای عضویت در دیوان عالی آمریکا به سنای آمریکا معروفی شد و از آن سال تا زمان مرگش در این مقام فعالیت داشت.

گنیزبرگ توجه خاصی به زنان و حقوق آنان داشت. او زمانی در پاسخ به اینکه حضور چه شمار زن در بین ۹ قاضی دیوان عالی کافی خواهد بود، گفته بود، "وقتی شمار زنان به ۹ نفر برسد".

جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که "نسل‌های آینده از روث گینزبرگ به عنوان یک قهرمانی خستگی‌ناپذیر و راسخ برای احقاق عدالت یاد خواهند کرد".

دیوان عالی ایالات متحده بالاترین نهاد قضایی این کشور است. این دیوان به نوعی قطب‌نمای جامعه آمریکا محسوب می‌شود و در خط مشی و سیاست‌گذاری‌های موضوعاتی بنیادین چون سقط جدید، حق حمل اسلحه، برابری حقوق و همچنین مهاجرت نقشی تعیین‌کننده ایفا کرده و می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اکنون با درگذشت روث گینزبرگ این فرصت را دارد که با معرفی جایگزین او ترکیب دیدان عالی آمریکا را ۶ به سه نفر به سود حزب جمهوری‌خواه و محافظه‌کاران دگرگون سازد.

در حال حاضر ۵ تن از ۹ عضو دیوان عالی آمریکا گرایش‌های محافظه‌کارانه دارند. سنای آمریکا که باید نامزد معرفی‌شده برای جانشینی گنیزبرگ را تأیید کند، در دست جمهوری‌خواهان است و بعید به نظر می‌رسد که به چهره مورد نظر ترامپ رأی منفی بدهند.

میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این مجلس به گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای جایگزینی روث گینزبرگ رأی خواهد داد. در حال حاضر ۵۳ کرسی از یکصد کرسی سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است.

درخور توجه آنکه به گزارش رسانه‌های آمریکا خود گینزبرگ خواهان او بوده است که جانشینش پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و از سوی برنده این انتخابات تعیین شود.

منبع: دویچه وله

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دیوان عالی آمریکا دیوان عالی آمریکا سنای آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۱۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی در اسرائیل از حکم بازداشت بین المللی برای نتانیاهو

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از «کانال ۱۲» تلویزیون رژیم صهیونیستی، در اسرائیل این نگرانی وجود دارد که در دیوان بین المللی دادگستری در لاهه علیه مقامات ارشد اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو» (نخست وزیر) حکم بازداشت بین المللی صادر شود.

«نتانیاهو» نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای او و دیگر مقامات اسرائیل به علت جنگ در غزه برگزار کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • نگرانی در اسرائیل از حکم بازداشت بین المللی برای نتانیاهو
  • فساد مالی رئیس سابق اطلاعات ارتش پاکستان
  • امیر عبداللهیان عازم نیویورک شد
  • وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
  • پیام وزیر دفاع به ابراهیم رئیسی
  • همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید
  • قدردانی وزیر دفاع از رئیس جمهور در پی عملیات «وعده صادق»
  • وزیر دفاع: از حمایت‌های همه‌جانبه رئیس جمهور در عملیات «وعده صادق» تشکر می‌کنم
  • رای دیوان عالی کشور در مورد قانون مبارزه با مواد مخدر
  • جنجال ایکس در هند