Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@00:14:24 GMT

دردسرهای نفت 45 دلاری برای قراقستان

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۱۸۲۷

دردسرهای نفت 45 دلاری برای قراقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «دانیار  آرازبایف» یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در مطلبی به بررسی تاثیر قیمت نفت بر اقتصاد قزاقستان پرداخت.

وی در این مطلب پیش‌بینی آژانس بین‌المللی «فیچ رایتینگ» را در مورد این که میانگین قیمت یک بشکه نفت در سال 2021 میلادی 45 دلار و در سال 2022 می‌تواند تا 53 دلار افزایش یابد کاملا واقع‌بینانه عنوان کرد و گفت: رشد شدید قیمت نفت در آینده نزدیک با توجه به حجم بسیار ذخیره و کاهش تقاضا بر اثر ویروس همه گیر کرونا بعید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیلگر قزاق گفت: قیمت 45 دلاری یک بشکه نفت برای میادین بزرگ قزاقستان زیاد ناخوشایند نیست زیرا در این کشور هزینه تولید نفت(lifting costs) بسیار کم است به طور مثال میدان «تنگیز‌شورآیل» این شاخص تا 5 دلار برای یک بشکه و برای میدان «کاشاگان» تا 10 دلار را تشکیل می‌دهد.

به اعتقاد آرازبایف چنین قیمتی برای بودجه قزاقستان مطلوب نیست، زیرا با کاهش قیمت نفت درآمد حاصل از مالیات برای استخراج مواد معدنی، نرخ مالیات اجاره و عوارض گمرکی برای عرضه آن کاهش نیز می‌یابد.

وی افزود: همچنین باید کاهش مالیات بر درآمد و سود عمومی در شرکت‌هایی که «قاز مونای گاز» در آن سهم دارد و همچنین کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک+ را در نظر گرفت که نیز تا حدی درآمدها  بودجه را کاهش می‌دهد.

آرازبایف افزود: تولید ماهانه نفت در ژوئن سال جاری 10.6 درصد و از نظر سالانه 17.4 درصد افت کرده است.

وی گفت: در سال جاری میلادی پس از تغییر اخیر قیمت نفت بودجه قزاقستان با کسری بیشتری مواجه شد زیرا درآمدهای پیش بینی شده که از افزایش انتقالات از صندوق ملی جبران می‌شوند به 1.7 تریلیون تنگه کاهش یافتند.

بنابر سخنان وی، در صورت تمرکز بر روی پویایی فعلی بازار دامنه پیش‌بینی نرخ دلار در سال 2020 میلادی 400-430 تنگه خواهد بود، اما نباید فراموش کرد که عوامل مختلفی وجود دارد که توان تاثیرگذاری بر نرخ دلار را دارند.

این تحلیلگر معتقد است رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان در سال جاری میلادی بر اثر وضع محدودیت‌های قرنطینه از 2 تا 0 درصد پیش بینی شده است. در حالی که در وضعیت عادی و قیمت 45 دلاری یک بشکه نفت رشد تولید ناخالص داخلی در سطح 2-3 درصد تخمین زده می‌شود.

این تحلیلگر تورم در سال 2020 میلادی در قزاقستان عمدتا به دلیل تعضیف تنگه در سال جاری میلادی در سطح 8-8.5 درصد پیش‌بینی می‌کند.

وی گفت: بعید است که سطح زندگی مردم  چندان تغییر کند زیرا صندوق ملی توسعه این کشور، امکان  حفظ سطح درآمد مردم در دوره کسری بودجه را فراهم می کند.

اما به گفته آرزبایف، شرکت‌های خدمات نفتی، استخراج کننده نفت و وارد کننده با چنین قیمتی ضرر می‌بینند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان بودجه قیمت نفت پیش بینی سال جاری قیمت نفت یک بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۱۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا کاهش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.

به گزارش بلومبرگ، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد کاهش به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۹۸ درصدی به ۲۳۹۰ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا پس از یک افزایش پیاپی ۵ هفته‌ای که طولانی‌ترین روند افزایش قیمت آن طی یک سال گذشته بوده به زیر ۲۳۷۷ دلار رسیده است. قیمت طلا در این مدت یک رکورد جدید ثبت کرد. 

تاجران علاوه بر تنش‌های خاورمیانه بر اطلاعات اقتصادی آمریکا تمرکز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

قیمت طلا ۱۵ درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته که نتیجه خرید بالای بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضا از سوی آسیا مخصوصاً چین بوده است. قیمت طلا علی رغم افزایش ارزش دلار و سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا بالا رفته است. عواملی که معمولاً مانع افزایش قیمت این فلز گرانبها می‌شوند.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۱.۴۲ کاهش به ۲۸ دلار و ۷۲ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۰۸ درصدی ۹۳۶ دلار و ۲۶ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • کف قیمت دلار کجا خواهد بود؟
  • قیمت طلا کاهش یافت