Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کنوکارپوس یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارش‌های پاییزی است، گفت: در سال‌های اخیر و همزمان با آغاز باران‌های پاییزی مشکلات فراوانی در زمینه بیماری‌های تنفسی برای هم استانی‌های به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه باید در این خصوص براساس شواهد علمی صحبت شود، افزود: اصطلاح علمی (Thunder Storm Asthma) که به معنی آسم به دنبال بارندگی است، یک پدیده شناخته شده در سطح جهان است و مطالعات جهانی نشان داده آسم به دنبال بارندگی ناشی از آلرژی به عوامل بیولوژیک (یعنی گیاهان، اسپور گیاهان یا قارچ‌ها) وابسته بوده و این همان پدیده‌ای است که در نخستین باران‌های پاییزی در برخی نقاط استان رخ می‌دهد.

ابول نژادیان اظهار داشت: پولن گیاه، ذره درشتی به اندازه حدود ۱۵ تا ۱۷ میکرون است و معمولا قادر به ورود به ریه نیست و بیشتر در بینی رسوب می‌کند. به همین علت است که اغلب آلرژی‌های فصلی، آلرژی بینی هستند. وقتی بارندگی رخ می‌دهد کپسول اطراف این ذره، آب را جذب می‌کند و در نهایت منفجر می‌شود و مواد درون پولن به ذرات کوچکتر در حدود ۲ میکرون یا کمتر از آن تبدیل میشود که به راحتی می‌توانند وارد ریه شوند و در نتیجه آن، فرد مستعد دچار تنگی نفس می‌شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی در ادامه بیان کرد: از این رو در جلسات شورای سلامت استان خوزستان مصوب شد تا پیش از آغاز باران‌های پاییزی همه درختان کنوکارپوس مستعد گرده افشانی هرس شوند که طبق گزارشات میدانی، این امر از سوی شهرداری اهواز در حال انجام است. البته در این پروسه به حفظ فضای سبز شهر نیز بایستی توجه شود. این درختان قطع نخواهند شد و صرفا برای جلوگیری از گرده افشانی، هرس می‌شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: همچنین ارگان‌هایی که دارای محوطه‌های وسیع با پوشش گیاهی کنوکارپوس هستند نیز باید نسبت به هرس این درختان در محدوده خود اقدامات لازم به عمل آورند، البته امسال با توجه احتمال همزمانی شیوع مجدد کرونا و باران‌های پاییزی که موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم می‌شود، هرس این درختان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او گفت: با توجه وضعیت هشدار خوزستان در موضوع کرونا، از شهروندان درخواست می‌شود تا در هنگام خروج از منزل ضمن استفاده از ماسک، شیوه نامه‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند و از حضو در تجمعات بپرهیزند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاه کنوکارپوس مشکلات تنفسی باران پاییزی باران های پاییزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار زرد بارندگی در خوزستان

به گزارش «تابناک»، مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: از روز پنجشنبه تا بعد از ظهر جمعه احتمال رگبار پراکنده باران و رعد و برق، وزش باد متوسط و تندباد لحظه‌ای در ارتفاعات و مناطق شمال و شرق و با توجه به ماهیت فصل در دیگر مناطق استان احتمال بارش به صورت نقطه‌ای پیش بینی می‌شود.

محمد سبزه زاری افزود: با توجه به این پدیده احتمال لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی محدود معابر، جاری شدن روان آب، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال و خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: توصیه می‌شود احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و سست، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت کوهنوردی انجام شود.

دیگر خبرها

  • صدور هشدار زرد بارندگی در خوزستان
  • چالش‌هایی که در روزه‌ داری با آنها مواجه می‌شویم/ چگونه مشکلات گوارشی را کاهش دهیم؟/ دلایل بروز یبوست و نحوه پیشگیری از آن در افراد روزه‌ دار
  • (تصاویر) خیابان‌های اهواز پس از باران
  • هشدار آتش سوزی در مناطق جنگلی و تالابی گیلان
  • آلودگی آب‌های سطحی در مناطق سیل زده، عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند
  • آلودگی آب‌های سطحی عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند
  • اهواز با یک بارش ۳۸ میلی زیر آب رفت
  • ریزش سنگ و قطع درختان در جاده پل دختر بر اثر بارندگی شدید + تصاویر
  • باورنکردنی؛ سوسک ۴ سانتی‌متری که در ریه یک هندی زندگی می‌کرد
  • گشت‌زنی نیروهای خدمات شهری مناطق۲۲ گانه در پی بارش‌ها/ مشکلات احتمالی را به ۱۳۷ گزارش دهید