Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آخرین اظهارات نمایندگان دولت افغانستان در دوحه نشان می دهد که آنها برای رسیدن به آتش‌بس در این دور از مذاکرات بسیار امیدوارند، این در حالی است که گروه طالبان دستیابی به آتش‌بس فوری را غیرممکن می داند.

هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان ابراز امیدواری کرده است که در این دور بتوانند با طالبان در باره آتش‌بس به یک توافق مطلوب دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«نادر نادری» سخنگوی هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان به خبرنگاران در دوحه گفته است که فقط امیدوار به توافق آتش‌بس با طالبان است، اما اطلاعات بیشتری در این خصوص نداده است.

وی افزود که تاکنون نشست های بین گروه تماس دو طرف برگزار شده و در آن روی برخی از موارد برای نحوه اجرایی کردن مذاکرات صلح (طرز الاعمل آن) توافق صورت گرفته و یکی دو مورد اختلافی باقی مانده که احتمال دارد بزودی حل شود.

«حبیبه سرابی» یکی از اعضای هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان همان صبح دیروز به رسانه‌های داخلی این کشور گفته بود که شاید روز جمعه (دیروز) نشستی در دوحه برگزار نشود، زیرا طالبان با خانواده‌های خود در قطر هستند و امکان دارد روز جمعه را تعطیل باشند، اما او تأکید کرده بود که امروز (شنبه) نیز نشستی بین گروه تماس دو طرف بر سر موارد اختلافی برگزار شود.

خانم سرابی بر این باور است که پس از توافق کامل روی نحوه اجرای جدول زمانی مذاکرات و برنامه اصلی گفت‌وگو بحث صورت خواهد گرفت.

این گفته‌ها نشان می دهد که طی یک هفته گذشته دو طرف موفق نشده اند روی اصل موضوع یعنی نحوه اجرای مذاکرات بین افغان ها توافق کنند و تعیین برنامه و موضوعات اصلی گفت‌وگو در این دور مذاکرات که یکی از چالش‌های مهم این دور از مذاکرات است، سرجای خود باقی است.

اما عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته در مراسم سالگرد شهات برهان الدین ربانی رییس سابق شورای عالی صلح این کشور گفت که هیات‌های مذاکره‌ کننده دولت و طالبان در قطر به نتایجی دست یافته اند اما به این نتایج اشاره‌ای نکرد.

وی افزود که تلاش‌های هیأت‌ دو طرف در دوحه، امیدواری مردم را به صلح بیشتر کرده است و هیأت دولت حمایت وسیع مردم را با خود همراه دارد.

عبدالله یکبار دیگر تأکید کرد که جنگ افغانستان برنده ندارد و صلح سراسری و با عزت هم هیچ بازنده‌ای نخواهد داشت.

وی یادآوری کرد که اگر گروه طالبان این فرصت را از دست بدهد و بر ادامه جنگ تأکید کند یک اشتباه محاسباتی بزرگ را مرتکب خواهد شد.

اما همه طرف‌های مقابل طالبان در داخل افغانستان از جمله برخی از احزاب سیاسی با نظرات عبدالله و هیأت مذاکره کننده همسو نبوده و بر این باورند که چارچوب مذاکرات صلح ناقص است و این روند کشور را به صلح نمی‌ رساند.

«صلاح الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی در مراسم نهمین سالروز شهادت یاد بود پدرش گفت که نظام ریاستی دو دهه گذشته ناکام بوده‌ و روند صلح فرصتی است که روی ساختار نظام سیاسی کشور نیز تصمیم گرفته شود.

ربانی تأکید کرد که جمعیت اسلامی افغانستان هیچ وقت مخالف صلح نبوده اما با چارچوب کنونی گفت‌وگوهای صلح هم موافق نیست و باور دارد که این چارچوب ناقص است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان هم تأکید کرد که هیأت مذاکره کننده داز هر دو طرف باید برداشت‌های شخصی خود را کنار بگذارند و برای دست یافتن به ثبات در کشور به صلح تن دهند.

محقق با اشاره به اختلاف‌های قومی، زبانی و مذهبی گفت که ما اگر موضوعات شیعه و سنی را حل نکنیم، قضیه اقوام و زبان‌های کشور حل نشود به توافقی نخواهیم رسید.

براساس گزارش‌های تایید ناشده در گفت‌وگوهای قطر بین دو طرف برخی از افراد تأکید کرده اند که مذهب حنفی به عنوان مذهب رسمی افغانستان شناخته شود.

محقق با توجه به همین گزارش تصریح کرده است که آنها نباید فراموش کنند که همه باید ارزش های اعتقادی هم را قبول کنند و براساس اصل کثرت گرایی دینی، اگر اسلام را دینی واحد و جهان شمول می ‌دانند نباید بقیه مسلمانان را نفی کنند.

به باور محقق به رسمیت شناختن هویت‌ها چیزی است که افغانستان اکنون به آن دست یافته و اقوام، زبان‌ها، مذاهب همه در قانون اساسی افغانستان دیکدیر را به رسمیت شناخته و نباید یکدیگر را زیر سوال ببرند.

«محمدنعیم وردک» سخنگوی تیم مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه در آخرین ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی افغانستان می گوید که هنوز برسر نحوه تعامل با طرف مقابل به توافق نرسیده اند و اگر توافق بر سر این نوع تعامل عملی شود پس از آن روی برنامه اصلی گفت وگوی صلح بحث خواهد شد.

وردک در این ویدئو تأکید کرد که طرح آنها بسیار گسترده است و آنها برعلیه اشغالگری مبارزه می کند و تا رسیدن به این هدف اصلی خود به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

در باره ناکامی و موفقیت این گفت‌وگوها نه تنها در افغانستان بلکه کشورهای دخیل در این جنگ از جمله خود آمریکایی‌ها نظر یکسان ندارند و آنها به این مذاکرات بطور همزمان خوشبین و یا بدبین نیستند.

«اسکات میلر» فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان گفت‌وگوهای یک هفته‌ای دوحه را قانع ‌کننده خواند و از طالبان خواست که خشونت‌ها را کاهش دهند، زیرا این خواست مردم افغانستان است.

وی از افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ جاری ابراز نگرانی کرده و گفته است که نیاز است تا از سطح خشونت‌ها در افغانستان کاسته شود.

اما «مَک مَستِر» مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ به طلوع‌ نیوز افغانستان گفت که آغاز مذاکرات بین افغان ها فرصتی خوبی برای آغاز یک تفاهم است.

با این وجود وی از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بشدت انتقاد کرد از اینکه وی با طالبان شریک شده ‌است و سیاست او برضد حکومت افغانستان است.

به باور مستر خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان امنیت آمریکا را تضعیف می کند و باور دارد که سیاست ترامپ در افغانستان عاقلانه نیست.

وی می افزاید که آمریکا باید با یک تعهد پایدار از حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی کند، ترامپ با سیاست جدید خود به انحای مختلف در برابر حکومت افغانستان قرار گرفته است.

در شرایطی که همچنان بیم ها و امیدهایی برای این مذاکرات در داخل و خارج از افغانستان مشاهده می شود رسانه های افغانستان نام گذاری منازعات و اختلافات جاری این کشور را بین دو طرف مذاکره کننده و موضوع مذهبی را دو چالشی می دانند که در حال حاضر در قطر حل ناشده باقی مانده  است.

نشست اولیه بین افغانستان قطر در ۲۲ شهریور ماه در دوحه برگزار شد و پس از آن دو طرف طی یک هفته موفق نشده اند که طرزالعمل کاری را نهایی سازند.

برچسب‌ها قطر کابل طالبان مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر کابل طالبان مذاکرات صلح افغانستان قطر کابل طالبان مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان مذاکرات صلح کننده دولت کننده دو یک هفته دو طرف آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است

سفیر حکومت طالبان با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان اظهار داشت مناسبات کابل و پکن بسیار مهم است و دیپلمات‌های افغان نیز با مقامات چینی روابط خوبی دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «بلال کریمی» سفیر افغانستان در چین با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت کنونی این کشور گفت دیپلمات‌ها با مقامات چینی روابط خوبی دارند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، کریمی در این دیدار در رابطه با دستاوردهای سفارت افغانستان در چین نیز توضیح داد  و گفت مقامات چین، تلاش‌های امارت اسلامی در راستای سرکوب داعش، از بین بردن فساد، مبارزه با مواد مخدر و فعالیت‌های اقتصادی را مورد تقدیر قرار می‌دهند.

سفیر حکومت افغانستان در چین تصریح کرد: تأمین امنیت، شفافیت و ثبات از جمله عواملی است که سبب علاقمندی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان شده است.

وی خاطرنشان کرد شمار‌ زیادی از سرمایه گذاران چینی در این خصوص با سفارت افغانستان در تماس هستند.

دو طرف در ادامه با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان، مناسبات افغانستان با این کشور را مهم دانستند و پیرامون بهبود تجارت و افزایش تسهیلات برای تاجران دو کشور گفتگو کردند.

آغاز آزمایشی کریدور ریلی بین چین و افغانستانچین: برای اجرای پروژه‌های بنیادی با افغانستان همکاری می‌کنیمبرگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

وزارت خارجه حکومت طالبان هفته گذشته اعلام کرده بود در سومین نشست افغانستان و چین، مقامات پکن متعهد شدند تا در زمینه‌های درمانی، استخراج معادن، اسکان مجدد مهاجرین و گسترش روابط تجاری همچنین ارتقای ظرفیت ادارات حکومت کابل همکاری کنند.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بهمن ماه سال گذشته در مراسمی رسمی استوارنامه «بلال کریمی» را به‌عنوان سفیر و نماینده ویژه حکومت طالبان در پکن پذیرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • حماس: قصد خروج از قطر را نداریم
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد
  • اخراج اجباری پناهجویان با مدرک روابط با کابل را تیره می‌کند
  • تاکید کابل-اسلام‌آباد بر ایجاد ساختار مشترک مدیریت پناهجویان