Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل روز جمعه با افزایش نظارت‌ها بر نقض‌های حقوق بشر گزارش شده در جریان سرکوب اعتراضات در بلاروس موافقت کرد و با این کار ضمن عصبانی کردن مینسک و مسکو، حمایت‌های دیپلماتیک در این بحران را افزایش داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، وزرای اروپایی سرکوب اعتراضات در بلاروس از زمان انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت سال جاری میلادی را محکوم کردند و نماینده انگلیس اعلام کرد که لندن از تحریم‌ها حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلاروس تاکید کرد که این تصمیم شورای حقوق بشر درخصوص افزایش نظارت‌ها، "الگوی خطرناکی" را به وجود می‌آورد.

آنیس مارین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در بلاروس پیش‌تر در یکی از نشست‌های شورای حقوق بشر گفته بود که کشورها باید برای جلوگیری از یک شکاف ژئوپلیتیک بزرگ وارد عمل شوند.

وی افزود: اجازه ندهید یک پرده آهنین دیگر بر قاره اروپا نزول کند.‌ از زمان پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در انتخابات ۹ اوت، بیش از ۱۰ هزار تن با خشونت بازداشت شده، بیش از ۵۰۰ خبرنگار شکنجه شده و هزاران تن دیگر به طرز وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

معترضان می‌گویند در انتخابات ۹ اوت تقلب شده است. اما لوکاشنکو تاکید دارد که وی به طور منصفانه و قاطعانه‌ای در انتخابات پیروز شده و اتهامات نقض حقوق بشر را به عنوان یکی از کمپین‌های غربی برای بدنام‌ کردن وی رد می‌کند.

شورای هماهنگی اعلام کرد که "ماکسیم زناک"، سیاستمدار اپوزیسیون و رهبر برجسته اعتراضات بلاروس که در زندان به سر می‌برد، از روز جمعه دست به اعتصاب غذا زده است.

هیچ گزارشی از راهپیمایی‌های گسترده در مینسک وجود نداشته اگرچه اپوزیسیون راهپیمایی‌هایی را برای روزهای شنبه و یکشنبه اعلام کرده است.

این در حالی است که روند رای‌گیری در این نشست سازمان ملل در ژنو درباره قطعنامه ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای افزایش نظارت‌ها، توسط هیات‌های بلاروس، روسیه، چین و ونزوئلا که اعتراض داشتند بارها مختل شد.

روسیه به عنوان یک عضو ناظر که حق رای ندارد، ۱۷ متمم برای این قطعنامه ارائه کرد اما همه آنها رد شدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۲۳ رای موافق، دو رای مخالف (ونزوئلا و اریتره) و ۲۲ رای ممتنع این قطعنامه را تصویب کرد و به میچل باچله، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مجوزی را برای نظارت بر اوضاع در بلاروس و ارائه گزارشی شفاهی با توصیه‌های لازم تا پایان سال جاری میلادی داد.

وزارت امور خارجه بلاروس این رای را به عنوان یک "الگوی خطرناکی" توصیف کرده و شورای حقوق بشر سازمان ملل را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم کرد.

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهای ویژه روسیه و بلاروس در جریان مانورهای "برادری اسلاوی ۲۰۲۰" یک سناریو مقابله با تروریسم شامل آزادی گروگان‌ها از یک ساختمان را تمرین کردند.

به گفته این وزارتخانه، بیش از ۸۰۰ پرسنل نظامی از این دو کشور در این تمرین در نزدیکی شهر "برست" بلاروس شرکت داشتند.

وزیر امور خارجه اوکراین در جریان نشست روز جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل به روسیه علیه انجام اقداماتی که تمامیت ارضی و استقلال بلاروس را متزلزل می‌سازد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند، هشدار داد.

در همین حال وزیر امور خارجه دانمارک گفت که وضعیت در بلاروس در ماه‌های اخیر به شدت هشداردهنده شده است.

وندی مورتون، وزیر دولت انگلیس در امور اروپا در این نشست گفت: بریتانیا نیز از اعمال تحریم بر مسئولان این اوضاع حمایت می‌کند. ما با شرکای بین‌المللی خود برای محاکمه مقامات بلاروس همکاری می‌کنیم.

اختلافات داخلی تاکنون مانع تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم بر بلاروس شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بلاروس شورای حقوق بشر سازمان ملل شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۲۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان

گروه کاری بررسی دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش‌های حقوق بشری افغانستان برای چهارمین بار در هفته‌ آینده نشست برگزار می‌کند.

این نشست قرار است روز دوشنبه، ۱۰ ثور، در جینوا برگزار شود.

افغانستان یکی از ۱۴ کشوری است که توسط این گروه سازمان ملل متحد، از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ ماه جاری تحت بررسی قرار می‌گیرد.

بربنیاد اعلامیه‌ شورای حقوق بشر، اسنادی که براساس آن بررسی صورت می‌گیرد، شامل «گزارش ملی کشور تحت بررسی، گزارش گروه‌ها و کارشناسان مستقل حقوق بشر، معلومات نهادهای حقوق بشری و گروه‌های جامعه‌ مدنی می‌شود.»

پنجاه‌وپنجمین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوایل ماه حوت سال گذشته برگزار شده بود.

در آن نشست گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، گزارش خود را ارایه کرد.

در گزارش او نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشری زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی طالبان بازتاب یافته بود.

ریچارد بنت در آن گزارش خواستار بررسی جنایات طالبان علیه زنان در دادگاه‌ بین‌المللی لاهه شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود
  • هیات وزیران با لایحه اصلاحیه سازمان تعزیرات موافقت کرد
  • انتصاب نمایندگان قوه قضاییه در شورای نظارت بر صداوسیما
  • نمایندگان جدید قوه قضاییه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما منصوب شدند
  • ۲ عضو جدید وارد شورای نظارت بر صدا و سیما شدند
  • نمایندگان جدید قوه قضائیه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما منصوب شدند
  • نمایندگان قوه قضاییه در شورای نظارت بر صدا وسیما منصوب شدند
  • پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده