Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-18@23:30:54 GMT

رشد ۲۵۰ درصدی معامله‌ اوراق گواهی ظرفیت برق

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۲۲۹۳

رشد ۲۵۰ درصدی معامله‌ اوراق گواهی ظرفیت برق

ایران اکونومیست- معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت:‌ معامله‌های اوراق گواهی ظرفیت در شهریورماه نسبت به ماه قبل حدود ۲۵۰ درصد رشد داشته که انتظار می‌رود این روند در ماه‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران «حمیدرضا عظیمی» افزود:‌ پیرو تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشترکان مشمول بر اساس "دستورالعمل اجرایی نحوه انجام تعهد مشترکان جهت ارایه اوراق گواهی ظرفیت" و فراهم شدن امکان ارائه مرحله‌ای این اوراق به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع، افزایش تعداد معامله‌های بازار گواهی ظرفیت در شهریورماه محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ مشترکانی که در مردادماه با مراجعه به شرکت برق منطقه‌ای یا توزیع مربوطه، نسبت به عقد تفاهم‌نامه در خصوص ارائه مرحله‌ای اوراق اقدام کرده‌اند، می‌بایست اوراق موردنیاز خود را حداکثر تا پایان امسال خریداری و ارائه کنند.

عظیمی افزود:‌ همچنین مشترکانی که در شهریور ماه اقدام کرده می‌بایست تا پایان آذرماه امسال اوراق گواهی ظرفیت متناسب با میزان قدرت قراردادی خود را به مالک شبکه مربوطه تحویل دهند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر اوراق گواهی ظرفیت مورد نیاز مشترکان مشمول تا پایان امسال حدود سه هزار مگاوات است؛ بنابراین با توجه به این حجم تقاضا، شاهد افزایش چشم‌گیر معاملات در نیمه دوم امسال خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه هم اکنون در تابلو بورس انرژی حدود ۵۸۰ مگاوات ظرفیت اوراق گواهی ظرفیت قابل عرضه وجود دارد، اضافه کرد: با همکاری وزارت نیرو و همه شرکت‌های تابع، شرکت بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، فرایند پذیرش نیروگاه‌های دیگر در حال پیگیری بوده و امیداست بتوان تا پایان سال تعادلی میان تقاضا و عرضه در این بازار فراهم کرد.

وی در مورد تغییر واحد قیمت اوراق گواهی ظرفیت به اعلامیه ناظر بازار گواهی ظرفیت افزود: قیمت مشاهده شده در سامانه معاملات از ۲۴ شهریورماه برای هر وات گواهی ظرفیت در نظر گرفته شده است ولی واحد معاملاتی اوراق همچنان کیلووات است بنابراین خریداران باید به این نکته توجه داشته باشند که امکان خرید در قالب بسته‌های استاندارد کیلووات (۱۰۰۰ وات) بوده و میزان سفارش خرید می‌بایست ضریبی غیر اعشاری از کیلو وات باشد.

 گواهی ظرفیت سندی است قابل مبادله که با اجازه وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکای جدید و یا کاهش قدرت قراردادی مشترکان موجود صادر می‌شود.

واحد گواهی ظرفیت، کیلووات بوده که معرف «تعهد تدارک یک کیلو وات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» است.

واگذاری اشتراک جدید و یا افزایش قدرت قراردادی مشترکان، مستلزم ارائه میزان متناسبی از گواهی ظرفیت است.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوراق گواهی ظرفیت تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۲۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، بهروز احمدی حدید با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حضور مشترکان بالای یک مگاوات در معاملات خارج از بازار از سوی وزیر نیرو در اوایل سال گذشته، اظهار کرد: حجم معاملات این بازار از حدود ١١ درصد در سال ١٤٠١ به حدود ١٤.٥ درصد در پایان سال ١٤٠٢ افزایش یافته است.

مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: میزان معاملات روندی کاملاً صعودی دارد به صورتی که در ماه‌های بهمن و اسفند ١٤٠٢ سهم معاملات صنایع در بورس انرژی به حدود ٢٠ درصد افزایش یافت.

احمدی حدید با تبیین وضعیت موجود گردش نقدینگی صنعت برق در طی سال‌های گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن بر تصمیم وزارت نیرو بر ضرورت تغییر روند جاری گردش نقدینگی تاکید کرد.

وی در ادامه به تشریح مدل جدید روابط مالی و گردش نقدینگی در شرکت‌های توزیع پرداخت که بر اساس آن سیستم تخصیص منابع بازنگری شده و ذی‌نفعان زنجیره تأمین برق می‌توانند سهم خود از منابع واریزی به حساب مدیریت منابع را به صورت منظم و در یکشنبه هر هفته دریافت کنند. در این ساز و کار شرکت‌های توزیع هزینه‌های جاری خود را بر اساس میزان وصول مطالبات و بر اساس ضرایب اعلامی وزارت نیرو به صورت هفتگی دریافت می‌کنند. باقیمانده منابع موجود در حساب متمرکز نیز پس از کسر تعهدات قانونی توسط توانیر، به حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز می‌شود که باید نسبت به خرید برق از طریق بورس انرژی (معاملات سلف یا فیزیکی) اقدام کنند.

احمدی حدید با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد فروش برق نیروگاه‌ها از طریق بورس انرژی واریز خواهد شد، افزود: ظرفیت تزریق نقدینگی در حساب خرید برق شرکت‌های توزیع بین ٢٥ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه به حضور صنایع بالای یک مگاوات در بورس انرژی با مصرفی در حدود ١٠٠ میلیارد کیلووات ساعت، انتظار می‌رود بیش از ٦٠ درصد از مصرف کشور در سال ١٤٠٣ از طریق بورس انرژی تأمین شود.

مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: شرکت‌های توزیع موظفند به شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای خرید برق مورد نیاز خود (که در بورس خریداری نشده است) وکالت می‌دهند تا در صورت عدم خرید برق طی بازه زمانی معین، مانده حساب شرکت‌های توزیع در بورس را برداشت و به حساب تولیدکنندگان برق حاضر در بازار عمده فروشی واریز کند.

وی افزایش سهم معاملات بورس انرژی به ٣٠ درصد در سال جاری و ٦٠ درصد تا پایان سال ١٤٠٦ را از احکام قانونی پیش بینی شده در برنامه هفتم عنوان کرد و خاطرنشان کرد که پیش بینی می‌شود امسال حداقل تا ٤٥ درصد برنامه مذکور محقق شود.

مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: سال گذشته صنایع کشور بالغ بر ٥٣ میلیارد کیلووات ساعت برق مورد نیاز خود را از نیروگاههای خصوصی در بورس انرژی و معاملات دو جانبه تأمین کردند.

کد خبر 6080722 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • معامله ۵۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • برنامه‌های فرهنگی در اردبیل رشد ۴۰۰ درصدی دارند
  • قطع گاز در رشت
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر
  • خاندوزی: ضمانت بانکی و اوراق گام جایگزین مالیات و عوارض نقدی تولیدکنندگان می‌شود
  • ارائه تخفیف ۴۰ درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید