Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ عرضه اوراق مبتنی بر نفت‌خام به مردم در مردادماه و در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و تصویب شد که از این طریق می توان به تامین مالی صنعت نفت کمک کرد اما هنوز از جزئیات آن خبری در دست نیست. مطابق با این طرح، دولت نفت را به مردم پیش فروش می کند و از محل درآمدهای این طرح در پروژه های نفتی سرمایه گذاری می کند و از این راه می تواند سود اوراق را تضمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برخی منتقدان این طرح ادعا می کنند که دولت درآمدهای خود را پیش خور می کند ولی کارشناسان بر این باورند که با نقدینگی حاصل از این اوراق می توان پروژه های نفتی را اجرا کرد که سودآوری سرشاری برای کشور دارد. همچنین انتشار هر گونه اوراق، روش تجربه شده در همه دنیا برای هموارسازی هزینه‌های دولت و کاهش نوسانات اقتصاد کلان است و بحث‌هایی مانند آینده فروشی یا بدهکاری دولت‌های آینده، چندان با ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد‪.‬

از سویی دیگر برخی این طرح را با اوراق سلف نفتی اشتباه گرفته و صحبت از لغو آن می زنند. در این رابطه سیدمهدی حسینی کارشناس ارشد قرارداد های نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این دو موضوع کاملا مجزا است. اوراق سلف نفتی که قرار بود دولت به مانند سال های قبل منتشر کرده و در بورس به فروش برساند، یک برنامه تکراری بود که در سنوات قبل نیز اجرا شده و موضوع جدید نبود. این همان اوراقی بود که هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور خبر لغو انتشار آن را داد.

وی در ادامه گفت: اما اوراق نفتی که رئیس جمهور از آن بعنوان گشایش اقتصادی یاد کرد، هنوز پابرجا بوده و منتظر دریافت اجازه مقام معظم رهبری است.

حسینی در خصوص انتشار اوراق آتی نفت گفت: کارکرد این اوراق، تامین مالی پروژه های نفتی از طریق پیش فروش آتی نفت است که البته امر بسیار معمولی در دنیا محسوب می شود. این بدان معناست که شما از درآمدهای آینده، امروز صرف سرمایه گذاری در پروژه های نفتی می کنید.

برای مثال شرکت نفتی شل در منطقه ای یک پروژه نفتی را عهده دار می شود و مبلغی را بعنوان سرمایه اولیه برای مدت 3 یا 4 سال فایننس می کند به این امید که بعد از دوره ای معلوم، نفت استخراج کرده و از محل درآمد نفتی، سرمایه اولیه  و سود خود را برداشت می کند.

شاید برخی این دلیل را بیاورند برای فایننس پروژه‌های نفتی می توان از تسهیلات بانکی نیز استفاده کرد اما حسینی در پاسخ این سوال گفت: زمانی که شما در یک پروژه نفتی سرمایه گذاری می کنید در قرارداد بندی وجود دارد به نام «دوره استراحت» و بدان معناست که در حال حاضر 100 میلیون دلار برای سرمایه گذاری در پروژه نفت موردنیاز است و این پروژه سه سال بعد به تولیدمی رسد.حال اگر این فاینانس از محل تسهیلات بانکی تامین شود، سر سال سوم بانک بازپرداخت کامل تسهیلات را از پروژه می خواهد و کاری ندارد که پروژه به بهره برداری رسیده یا خیرو منتظر درآمد نمی ماند. اما در سرمایه گذاری های «‪BY BACK‬» یا مشارکت در تولید بر اساس قراردادهای مشارکت در تولید است که سرمایه گذاری از محل درآمدهای آینده اتفاق می افتد.

وی در این باره افزود: باتوجه به تحریم های موجود و عدم سرمایه گذاری خارجی، می تواند از محل درآمدهای آتی که همان نقدینگی مردمی است، سرمایه گذاری های مفیدی در حوزه نفت انجام شود. اما به جهت اینکه این نقدینگی صرف امور جاریه نشود، نقدینگی حاصل از آن در پروژه های سودآور نفتی سرمایه گذاری می شود که سود این اوراق از محل درآمدهای آتی این سرمایه گذاری ها تضمین خواهد شد، بدین ترتیب هم خیال خریدارن از سودآوری اوراق راحت است و هم خواسته شرکت نفت از تداوم سرمایه گذاری در حوزه نفت تامین می شود. در نتیجه این اوراق به نحوی تعریف طراحی شده که اعتماد عموم جامعه نسبت به سوداوری آن جلب شود.

وی در خصوص نحوه کارکرد این اوراق گفت: برای مثال فرض کنید در حال حاضر نفت بشکه ای 40 دلار و به دلار نیمایی یک بشکه نفت معادل 800 هزار تومان است. اما برای اینکه به خریداران این اوراق تضمین دهیم، شرکت ملی نفت حداقل قیمت امروز را تضمین می کند یعنی اگر شما امروز یک بشکه نفت 40 دلاری بخرید، این دارایی شما محفوظ خواهد و در شرایط منفی بازار نیز این اوراق به همان قیمت بشکه ای 40 دلار از دارندگان خریداری خواهد شد.

اما باتوجه به پیش بینی ها از افزایش قیمت نفت در دو سال آینده، قطعنا دارندگان این اوراق از نگهداری آن سود خواهند کرد و هر زمان که دارندگان اوراق هر زمان که اراده کنند می توانند این اوراق را به قیمت روز نفت به فروش برسانند. یعنی اگر نفت شد بشکه ای 50 دلار، 10 دلار سود برای مردم خواهد بود.

این معامله هم برای مردم سودآور است و هم برای شرکت نفت که می تواند زوتر به درآمدهای آینده خود برسد و هم استارتی برای معاملات کاغذی نفت خواهد بود.

باید توجه داشت که در حال حاضر معاملات نفت کاغذی یا معاملات آتی نفت در دنیا چندین برابر نفت فیزیکی یا واقعی است.

از سوی دیگر یکی از مزایای مهم این اوراق، جذب نقدینگی در شرایط تورمی کشور است. در حال حاضر که موج نقدینگی سرگردان اقتصاد کشور را تهدید می کند، انتشار این اوراق که در آن اصل سرمایه مردن حفظ می شود، می تواند کمک بزرگی به صنعت و اقتصاد کشور نماید.

از این رو در طراحی این اوراق سعی شد تا آنجاکه ممکن است جذابیت این اوراق افزایش یابد تا هم حجم نقدینگی بالایی را به خود اختصاص دهد و هم تامین مالی مورد نیاز پروژه های نفتی که مبالغ هنگفت سرمایه گذاری را می طلبد را انجام دهد.

به گفته حسینی یکی دیگر از مزایای این اوراق، افزایش اشتغال در کشور است. با حصول سرمایه مورد نیاز پروژه های نفتی می توان امیدوار بود که بسیاری از افراد جویای کار در پروژه های جدید مشغول به کار شوند که از این طریق، انتشار اوراق هم می تواند در مهار تورم کارایی داشته باشد و هم در ایجاد اشتغال پایدار.

در مجموع می‌‌توان گفت، اولا با توجه به شرایط ویژه کسری بودجه در سال‌جاری، استفاده از روش‌های غیرمعمول اما مبتنی بر مبانی اقتصادی برای تامین کسری بودجه دولت گریزناپذیر است و ثانیا، اجرای موفقیت‌آمیز این طرح توسط دولت بستگی زیادی به طراحی و اجرای دقیق جزئیات فنی و عملیاتی آن دارد که لازم است به دقت مورد تحلیل و بررسی کارشناسی قرار گیرد.

پربیننده ترین فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌ها آزاد شد دلایل واهی برای خروج قیر از بورس کالا/ آدرس دهی غیر واقعی در ساماندهی بازار قیر قانون شکنی امارات و عراق در دستور کار اجلاس مشورتی/ دورنمای تاریک تقاضای نفت در آستانه ۶٠سالگی اوپک ماحصل جلسه کمیته وزارتی اوپک پلاس/ عربستان نقش تولید کننده شناور نفت را بازی می‌کند زمان انتظار صدور کارت سوخت ۲ماهه شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مریم علیزاده کسری بودجه فروش نفت سیدمهدی حسینی گشایش اقتصادی اوراق سلف نفتی اوراق سلف نفت قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت محل درآمدهای پروژه های نفتی سرمایه گذاری حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۳۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان

نظر به مجوز‌های قوانین بالادستی در راستای تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز را کلید زد.

یکی از خلأ‌های سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، بهره‌برداری ناکافی ایران از میادین نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، هم با رویکرد افزایش منابع ملی و هم با رویکرد پررنگ‌تر شدن نقش ایران در میادین مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرد و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرده است.

بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی قرارداد‌های نفتی ایران موسوم به IPC سرمایه‌گذاری کرد.

همچنین کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تامین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به میزان ۴۵ درصد به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار گرفت.

بنابر این گزارش، میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان‌های یاران شمالی و یاران جنوبی، در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدود ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد. این میدان نفتی، شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان است. نفت درجای این میدان، در دو بخش شمالی و جنوبی، ۱.۶ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • انتشار پایان‌نامه‌های برتر تقاضا محور برای مهار تورم و رشد تولید از دانشگاه شهرکرد
  • زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید باید تقویت شود
  • لزوم تقویت زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید
  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز
  • خاندوزی: ضمانت بانکی و اوراق گام جایگزین مالیات و عوارض نقدی تولیدکنندگان می‌شود
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان