Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:49:14 GMT

بارش‌های بی سابقه هم نتوانست گاوخونی را زنده کند

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۳۳۴۸

بارش‌های بی سابقه هم نتوانست گاوخونی را زنده کند

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه با وجود بارش‌های خوب دو سال اخیر تالاب گاو خونی همچنان در وضعیت خوبی نیست، گفت: به دلیل حجم بارگذاری‌ها در بالادست تالاب اگر سه برابر میانگین بارش سالانه، بارندگی داشته باشیم باز هم آب به تالاب گاوخونی نمی‌رسد.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه به عنوان یک کارشناس تالاب بر این باورم که تالاب گاو خونی مظلوم‌ترین تالاب ایران است، اظهار کرد: بیشتر تالاب‌های ما در کشور چندین رگ حیاتی دارند اما تالاب گاوخونی تنها یک رگ حیاتی دارد که آن هم زاینده رود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالادست این رگ حیاتی آنقدر بارگذاری‌های صنعتی، کشاورزی، جمعیتی و... صورت گرفته است که سال گذشته که بیشترین بارندگی طی ۵۰ سال اخیر را در برخی استان‌ها را داشتیم، نتوانستیم حتی ۱۰ درصد نیاز آبی گاوخونی را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه حق‌آبه گاوخونی سالانه ۱۷۶ میلیون متر مکعب است، گفت: آنقدر حجم بارگذاری‌ها در بالادست تالاب زیاد است که اگر سه برابر میانگین بارش سالانه، بارندگی داشته باشیم باز هم آب به تالاب گاوخونی نمی‌رسد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه درحال حاضر حق‌آبه تالاب گاوخونی تایید شده و وزارت نیرو آن را پذیرفته است، تصریح کرد: درحال حاضر مشکل این است که وزارت نیرو می‌گوید حق‌آبه این تالاب را از سمت سد زاینده رود رهاسازی می‌کند این درحالیست که از محل رهاسازی تا تالاب ۳۰۰ کیلومتر راه است و در این بین هزاران هکتار زمین کشاورزی وجود دارد. از این‌رو حق‌آبه تالاب گاوخونی در این مسیر برداشت می‌شود و در نهایت آبی به تالاب نمی‌رسد.

باقرزاده کریمی با تاکید بر اینکه آب باید در ورودی تالاب به ما تحویل داده شود، گفت: درحال حاضر شورای هماهنگی زاینده‌رود تشکیل داده شده است. در این شورا نمانیدگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، وزارت صنعت، وزارت کشاورزی، سازمان محیط زیست و... حضور دارند و درمورد نیازهای آبی هر یک از دستگاه‌ها و تالاب تصمیم‌گیری می‌شود. سال گذشته با تلاش همکارانم در استان اصفهان ۲۰ میلیون مترمکعب آب به سمت تالاب رهاسازی شد اما زنده نگه داشتن تالاب‌ها نیازمند اتخاذ تصمیماتی کلان است که باید در بلند مدت انجام شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع تالاب‌ها ارتباط مستقیمی با توسعه پایدار کشور دارد. متاسفانه طی چندین دهه حدود ۷۰ درصد جمعیت و بیش از ۸۰ درصد صنعت و اقتصاد کشور در قسمت‌های خشک و مرتفع ایران که بارش‌های زیر ۱۰۰ میلیمتر دارند، تجمع پیدا کرده اند. اثرات تدریجی این اتفاق خشک شدن تالاب‌هایی مانند گاوخونی، بختگان، هامون و... است.

 مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت کارگروه سازگاری با کم آبی را در کشور تشکیل داده است، اظهار کرد: این کارگروه می‌تواند در مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف کشور اثرگذار عمل کند.

باقرزاده کریمی در پایان با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم خود را با خشکسالی و کم آبی منطبق کنیم، گفت: اقداماتی مانند توزیع مناسب آب در حوضه آبریز زاینده رود، بستن چاه‌های غیر مجاز، برخورد با تجاوز به حریم رودخانه و... در حال بررسی و انجام است اما مشکلات در بخش تالاب گاوخونی آنقدر زیاد است که هنوز نتوانستیم برای تمامی آن‌ها چاره پیدا کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تالاب گاوخوني وزارت نيرو حق آبه تالاب ها سازمان محیط زیست ایران تالاب گاوخونی زاینده رود محیط زیست تالاب ها حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۳۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۰ درصد بارش سال آبی استان سیستان و بلوچستان در ۳ روز اتفاق افتاد

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب درباره آخرین وضعیت بارش در استان‌های جنوبی خاطرنشان کرد: بارش‌های جنوب‌ شرق کشور به‌ ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی‌سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به‌وقوع پیوست که در ۵ ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

وی افزود: متوسط بارش استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۰۰ میلیمتر است که در این سامانه بارشی، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: آمارهای ثبت شده در این سامانه بارشی حاکی از شدت این سامانه نسبت به چرخند حاره‌ای گونو سال ۸۶ و بارش‌های دی سال ۹۸ بوده و در اثر این بارش‌ها، تقریباً تمامی سدهای منطقه سرریز کرد.

قاسم زاده ادامه داد: سد کهیر که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب ورودی داشت که با حجم خالی ایجاد شده در مخزن قبل از وقوع سیل، به‌خوبی مدیریت شد و مازاد سیلاب بی‌سابقه را با حداقل مقادیر جریان به پایین دست منتقل کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • بارش‌های بی‌سابقه در این مناطق ایران
  • بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
  • بیش از ۵۰ درصد بارش سال آبی استان سیستان و بلوچستان در ۳ روز اتفاق افتاد
  • بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی استان سیستان در ۳ روز اتفاق افتاد
  • رکوردزنی بی‌سابقه بارش‌ها در جنوب کشور در طی نیم‌قرن اخیر!
  • گربه باهوش از سیل نجات پیدا کرد + فیلم
  • طغیان کم سابقه رودخانه سرباز در پی بارش‌های شب گذشته و بامداد امروز
  • طغیان کم سابقه رودخانه سرباز در پی بارش‌های شب گذشته
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی