Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@22:09:28 GMT

تکثیر ۱۰۰ هزار نهال آناناس به روش کشت بافت در استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۳۴۳۳

تکثیر ۱۰۰ هزار نهال آناناس به روش کشت بافت در استان مرکزی

علی اصغر زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بحث تکثیر نهال آناناس به روش کشت بافت از سه سال قبل وزارت جهاد کشاورزی تعدادی از ارقام کشت بافتی به ویژه رقم MD2 را وارد کشور ساخت و تعدادی از نهال‌ها را به پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات در استان مرکزی داد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روی تکثیر نهال آناناس به روش کشت بافت کاری انجام نشده بود بنابراین به منظور دسترسی به تکثیر و بافت خاک مورد نیاز این نهال پژوهش‌های بسیاری در محلات انجام شد و در نهایت پژوهشگران توانستند پس از سه سال به بافت خاک مورد نیاز دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: نهال آناناس در بافت خاک‌های اسیدی رشد می‌کند اما بافت خاک استان قلیایی است و به تبع عکس العمل نشان می‌داد و پژوهشگران در پژوهشکده گل و گیاه محلات دریافتند که در چه نوع بافتی این نهال امکان تکثیر پیدا می‌کند.

زارعی عنوان کرد: از ترکیب کوکوپیت و پرلیت توانستند به نتیجه‌ای برسند که آناناس در این خاک می‌تواند رشد کند و با استفاده از راه‌های مختلف تکثیر از جمله قسمت‌های مختلف مانند تنه جوش‌ها، پاجوش‌ها، انتهای بخش نهال آناناس و… توانستند عملیات تکثیر را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه یک نهال در طول یک سال شاید ۴ الی ۵ عدد از این تنه جوش‌ها بدهد، این تعداد برای ادامه عملیات تکثیر اندک بود بنابراین با دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک قرار دادی منعقد شد تا نهال آناناس از طریق کشت بافت تکثیر پیدا کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص مزیت کشت بافت عنوان کرد: در کشت بافت با یک قسمت کوچک گیاه امکان تکثیر تعداد زیادی گیاه وجود دارد و از سلول‌های گیاه این تکثیر انجام می‌شود.

به گفته زارعی در حال حاضر ۱۰۰ هزار نهال آناناس به صورت کشت بافت در دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک تکثیر پیدا کرده است و طبق قراردادی که منعقد شده برای خریدار در استان گیلان ارسال می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پژوهشکده گل و گیاه شهرستان محلات یک واحد کشت بافت در زمینه گونه‌های مختلف درختان، بعضی از گونه‌های گل و گیاهان زینتی و سایر ارقام و نهال‌ها وجود دارد.

کد خبر 5027163

منبع: مهر

کلیدواژه: علی اصغر زارعی جهاد کشاورزی استان مرکزی کشت بافت اراک محلات ویروس کرونا شیراز شهرکرد بوشهر هفته دفاع مقدس آمار کرونا توهین به پیامبر شیوع کرونا کرمانشاه انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی گرگان محرم 99 زلزله نهال آناناس جهاد کشاورزی استان مرکزی گل و گیاه کشت بافت بافت خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۳۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اکبر حسینی محراب در نشست بررسی طرح زراعت چوب افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شده ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار نیز برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم این است که طرح زراعت چوب را به عنوان یک پروژه ملی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند کمک زیادی به آب و هوا و تولید و اشتغال استان داشته باشد.

وی افزود: زراعت چوب به عنوان یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: این طرح در قالب سفر هیئت دولت مطرح شد و مورد تایید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود شش میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار در طول ۴ سال پیش‌بینی شده است.

حسینی محراب اظهار کرد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و طی این مدت از برگ آن جهت گرفتن اسانس استفاده میشود و دو یا سه کارخانه به این منظور راه‌اندازی شده است.

وی  با بیان اینکه این کار درآمد نسبتاً خوبی نسبت به کشت سایر محصولات دارد، گفت: کار خوبی که در سال زراعی جاری که معمولا آغاز آن را از ۳۰ شهریور لحاظ می‌کنند صورت گرفته کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در استان است و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف نیز داشتند بیش از صد هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: در گذشته در سال‌های طولانی مجموعاً دو هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از هشت و نیم برابر نسبت به گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت