Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل شانس ابتلا به ویروس کرونا را چندین برابر می‌کند به طوری که مصرف الکل ابتلا به کرونا را 12برابر افزایش می‌دهد.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: محمدهادی فرحزادی با اشاره به پژوهشی تحت عنوان “بررسی مقایسه‌ای وضعیت مصرف دخانیات و مواد اعتیاد آور در بین بیماران COVID-۱۹ و بیماران عادی” اظهار کرد: در این مطالعه ۶۳۰ بیمار مبتلا به عفونت کرونا ویروس و ۶۴۷ بیمار بستری در سایر بخش‌ها که تشخیص این عفونت را نداشتند با پرسشنامه بین المللی ASSIST از نظر مصرف مواد اعتیاد آور و دخانیات مقایسه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره نتایج این پژوهش گفت: مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل نه تنها شانس ابتلا به بیماری کرونا را کاهش نمی‌دهد، بلکه مصرف برخی از این مواد شانس ابتلا به کرونا را چندین برابر می‌کند. براین اساس به صورت معنی داری مصرف شیشه شانس ابتلا به ویروس کرونا را ۳ برابر، الکل ۱۲.۲ برابر و دارو‌های آرامبخش و خواب آور ۱.۶ برابر افزایش می‌دهد.

افزایش شانس مرگ بین کرونایی‌های معتاد و سیگاری

به گفته فرحزادی، همچنین مصرف مواد اعتیاد آور و دخانیات شانس نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران COVID-۱۹ را نیز افزایش می‌دهد.

رئیس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور با اشاره به اینکه مصرف مواد اعتیاد آور و دخانیات شانس مرگ و میر در بیماران COVID-۱۹ را نیز افزایش می‌دهد، افزود: هنگام مصرف مواد تدخینی دود وارد ریه می‌شود و باعث کاهش ظرفیت عملکردی ریه خواهد شد در این زمان توان ریه در برابر بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های ویروسی کاهش می‌یابد و به همین دلیل شانس ابتلا به بیماری‌های ویروسی نیز بیشتر می‌شود.

وضعیت احتمال ابتلا به کرونا در پاتوق‌های معتادان

وی در ادامه با اشاره به دیگر نتایج این پژوهش گفت: مصرف مواد و دخانیات نیز در پاتوق‌ها و به صورت دسته جمعی شانس ابتلا به COVID-۱۹ را افزایش می‌دهد؛ در واقع معتادانی که با دیگر معتادان به صورت مشترک مواد مخدر را مصرف می‌کنند و در محیط بسته‌ای قرار می‌گیرند، فاصله اجتماعی را نه تنها رعایت نمی‌کنند بلکه از وسایل مشترکی نیز برای مصرف مواد استفاده می‌کنند. آن‌ها هنگام مصرف با دم و بازدمی که دارند شانس انتقال ویروس را افزایش می‌دهند.

مصرف موادمخدر شانس منفی شدن کاذب آزمایش کرونا را افزایش می‌دهد

بنابر اظهارات فرحزادی همچنین مصرف مواد و دخانیات شانس مثبت شدن آزمایش Pcr بیماران مبتلا به COVID-۱۹ را نیز کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه آزمایش pcr آزمایش تشخیصی ویروس کرونا است که از طریق نمونه برداری از حلق انجام می‌شود، یادآور شد: در حالت عادی از ۱۰۰ نفری که کرونا مثبت هستند تست pcr شصت نفر از آن‌ها مثبت می‌شود؛ یعنی جواب تست، ۴۰ نفر از آن‌ها منفی کاذب است این درحالیست که مصرف مواد احتمال منفی بودن کاذب تست pcr را افزایش می‌دهد و این یعنی در تشخیص کرونا در بیماران مصرف کننده مواد مشکلات بیشتری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: استفاده از ماسک وزن را کاهش می‌دهد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ویروس کرونا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ویروس کرونا مواد اعتیاد آور ابتلا به کرونا شانس ابتلا افزایش می دهد ویروس کرونا مصرف مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۴۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی

به گزارش خبرآنلاین ،«شیائو گو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «افزایش نسبی مصرف گوشت، حتی با دو وعده گوشت قرمز در هفته با افزایش خطر ابتلاء به دیابت همراه است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئین گیاهی سالم، مانند آجیل و حبوبات، یا مصرف متوسط غذاهای لبنی، خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد.»

مهر در خبری نوشت:گو گفت: «یک وعده گوشت قرمز فرآوری نشده حدود ۸۵ گرم گوشت گاو یا بره است. یک وعده گوشت قرمز فرآوری شده حدود ۲۸ گرم بیکن یا ۵۷ گرم هات داگ، سوسیس، سالامی، یا سایر گوشت‌های قرمز فرآوری شده است.»

او گفت: «گوشت قرمز معمولاً سرشار از چربی اشباع شده است و چربی اشباع نشده چندگانه کمی دارد.»

وی توضیح داد: «مطالعات نشان داده است که چربی اشباع شده می‌تواند عملکرد سلول‌های بتا و حساسیت به انسولین را کاهش دهد که منجر به دیابت نوع ۲ می‌شود.»

گو گفت: «گوشت قرمز همچنین دارای میزان بالایی از آهن هِم است که استرس اکسیداتیو و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و عملکرد سلول‌های بتا را از طریق محصول جانبی ترکیبات اکسید نیتریک مختل می‌کند. در مورد گوشت‌های قرمز فرآوری‌شده، نیترات‌ها و فرآورده‌های جانبی آن نیز زیاد است که باعث اختلال عملکرد سلولی و مقاومت به انسولین می‌شود.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به حدود ۲۱۷۰۰۰ شرکت‌کننده را جمع‌آوری کردند.

رژیم غذایی آنها تا ۳۶ سال با پرسشنامه‌های غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مدت بیش از ۲۲۰۰۰ شرکت کننده به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

افرادی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۶۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ بودند.

تیم تحقیق دریافت که هر وعده اضافه مصرف روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با ۴۶ درصد خطر بیشتر و هر وعده اضافه روزانه گوشت قرمز فرآوری نشده با ۲۴ درصد افزایش خطر مرتبط است.

آنها پی بردند که جایگزینی روزانه یک وعده گوشت قرمز با پروتئین دیگری مانند آجیل یا حبوبات می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. به گفته محققان، جایگزینی با یک وعده لبنیات، ممکن است خطر ابتلاء به این بیماری را تا ۲۲ درصد کاهش دهد.

گو گفت: «پروتئین های گیاهی مانند آجیل و حبوبات از جمله سالم‌ترین منابع پروتئینی هستند.»

وی گفت: «پیشگیری از دیابت مهم است زیرا این بیماری به خودی خود یک بار جدی است و همچنین یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی، سرطان و زوال عقل است.»

او گفت: «یافته‌های ما قویاً تأیید می‌کند که اتخاذ این راهکار غذایی به کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ و پیامدهای آن در افراد کمک می‌کند، که در نهایت سلامت و رفاه مردم را در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.»

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895947

دیگر خبرها

  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی! + ویدئو
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • ۶ غذای ناسالم که کبد شما را نابود می‌کند
  • لزوم افزایش آگاهی‌های اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر
  • تدوین راهنمای درمان و کاهش آسیب اختلالات مصرف مواد افیونی
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • مصرف استامینوفن باعث اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی در کودک می‌شود؟