Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه آمال و آرزوهای بزرگ در گرو همبستگی شما نیروهای انقلابی و جهادی و روحانی و حوزوی است.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور سخن خود به اقدام اخیر نشریه فرانسوی ادامه داد و افزود: در ایامی هستیم که انسان‌های نابخرد به خود اجازه دادند به نام آزادی بزرگترین مظهر آزادی یعنی پیامبر و قرآن را مورد اهانت قرار دهند که در نهج‌البلاغه آمده؛  پیامبری که در سلسه انبیاء در نقطه آخر قرار گرفت اما در رتبه انبیاء در رتبه نخست است و خاتمیت پیامبر به معنای برجستگی برهمه پیامبران پیشین است پیامبری که گشاینده درهای بسته بود اگر قرآن و پیامبر نیامده بود درهای زیادی بسته بود که رسول خدا با پیام و سنت و سیره پاک خود با آوردن قرآن دریچه‌هایی باز کرد که بسته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: دانشگاه و حوزه‌های ما باید در عصر انقلاب اسلامی راه پیامبر را بروند و این رسالت بزرگی است که ما و شما را به حوزه کشانده است پیامبر قدم در راه خدا بر می‌داشت و هرگز به صحنه عمل پشت نمی‌کرد و در اراده استوار او سستی دیده نمی شد که در عصر خودمان این عناصر را در حضرت امام دیدیم که در برابر همه ضالمان عالم ایستاد و شعله را روشن کرد.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش دوم سخنان خود در آستانه یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم گفت: دبیرخانه و شورا شکل گرفته و برنامه‌های متعددی در حال انجام است، حوزه‌های علمیه از تاریخ کهنی برخوردار است و در سند و شناسنامه همه ما نقش مهم دارد نمی‌شود تاریخ ایران و منطقه را بدون حوزه علمیه که در طول ادوار مختلف پرچم‌دار همه علوم و دانش‌ها بود تفسیر کرد‌.حوزه علمیه شخصیت‌های بزرگی را تربیت کرده که امروزه از مفاخر جهان و تمدن‌ساز بوده و پایگاه اخلاق و دانش و سیاست اجتماعی بودند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه‌ها همواره در طول تاریخ محور و قطب بودند که در یکصد سال اخیر قم پایگاه محوری و اردوگاه اصلی حوزه‌ها بود.

وی با اشاره به محورها و تحولات در حوزه علمیه قم طی یک صد سال اخیر اشاره کرد و گفت:  توسعه ساختاری و فیزیکی و سخت افزاری حوزه‌ها است که در پرتو انقلاب اسلامی توسعه کمی و توسعه جفرافیا در ایران و جهان پیدا کردند.

وی بیان کرد: محور دوم، توسعه دانشی و معرفتی حوزه‌های علمیه است که مرزها دانش در پرتو حوزه علمیه رشد و توسعه پیدا کرد در آخرین طراحی که در نظام رشته‌های حوزه صورت گرفت حدود ۴۰۰ رشته گرایش و مقطع تعریف شد و قریب به ۲۰ حوزه دانشی علوم اسلامی را توسعه و رشته جدیدی تعریف شده و علاوه بر قلمروهای سنتی فقه، کلام، حدیث و فلسفه و ‌... قلمرو‌های جدید جامعه شناسی، رواشناسی، سیاست، اقتصاد و پایه‌های جدیدی طراحی شده که این ها پایه‌های جدید در یکصد سال خصوص ۴۰ سال انقلاب اسلامی بوده است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه برای نخستین بار بیش از هر زمانی بین‌المللی شد همیشه بین‌المللی بوده و چهره بین‌المللی تعریف کرده اما پس از انقلاب اسلامی ابعاد بین‌المللی حوزه گسترش پیدا کرد.برآمدن جامعه المصطفی و گسترش مراکز فرهنگی به ۱۰۰ ملیت و ۱۰۰ کشور جهان و دانش‌آموختگان به همه کشورهای جهان نشان از بُعد بین‌المللی حوزه‌های علمیه است.
 
وی خاطرنشان کرد: گسترش حوزه‌های علمیه خواهران یکی دیگر از محورهای یکصدمین سالگرد است تحولات جدید پژوهشی از دیگر دستاورد حوزه است تاکنون بیش از ۱۰ هزار اثر نه در قالب سنتی و سابقه‌دار بلکه در اشکال جدید تولید شده که ۲ و ۳ هزار مورد اثر فاخر و برجسته است. تولید بیش از  ۱۰۰ مجله و هزاران مقاله تحولات حوزه است.

وی به ورود حوزه به قلمروهای نو و فناوری و به کارگیری فناوری نرم‌افزاری اشاره کرد و گفت: حوزه چشم را بر فناوری‌ها نو نبسته همانطور که از فناوری گوناگون در حوزه استفاده شد که آخرین حلقه آن طرح هوش مصنوعی و اجتهاد است که در حال انجام است که حلقه برآمده از فناوری نو است.

وی تصریح کرد: محور هفتم تولیدات فکری حوزه در رابطه با نظامات قانونی است حوزه به سمتی است که مبانی فکری خود را به شکل نو طراحی کرده است.

 

ادامه دارد..

منبع: فارس

کلیدواژه: قم حوزه علمیه توسعه جهان حوزه های علمیه انقلاب اسلامی بین المللی حوزه علمیه حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با حضور در بیت آیت الله جوادی آملی، با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار بر اهمیت علم کلام در حوزه تاکید داشته و بیان کرد: باید مباحث کلام در حوزه اهمیت داده شود و اگر حوزه از نظر کلامی پیشرفت کند، می‌تواند حرف جهانی بزند.

آیت الله اعرافی در ابتدای این دیدار، گزارشی از وضعیت حوزه‌های علمیه، ارائه کرد.

کد خبر 6086574

دیگر خبرها

  • حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در لرستان
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا
  • ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران در همدان
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم