Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@19:10:59 GMT

کمتر شدن شیب تند کاهش آب های زیرزمینی در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۴۶۰۳

کمتر شدن شیب تند کاهش آب های زیرزمینی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از کمتر شدن شیب تند کاهش آب های زیرزمینی در این استان خبر داد.

سید عقیل مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در خراسان شمالی هشت دشت ممنوعه بحرانی وجود دارد که طی دو سال گذشته مشکل فرونشست و شکاف در دشت های شیروان و اسفراین اعلام شد.

وی افزود: اما بارندگی امسال و سال گذشته موجب شد تا دشت های استان نفسی از دست خشکسالی و اضافه برداشت های خیلی زیاد تازه کنند، بطوریکه سیلاب های عبور کرده از این دشت ها موجب شد تا آبخوان ها تغذیه کنند و از سوی دیگر رودخانه ها نیز پرآب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضوی ادامه داد: تغذیه آبخوان ها سبب شده تا مشکل فرونشست و شکاف زمین که در دو سال گذشته با آن مواجه بوده ایم، دیگر نداشته باشیم.

وی از کاهش ۴۰ سانتی متری سطح آب های زیرزمینی در این استان طی هر سال خبر داد و گفت: البته در برخی از سال ها این میزان کمتر و در برخی از سال ها نیز زیادتر می شود، به طوریکه در یکی از سال ها کاهش سطح آب زیرزمینی به ۸۰ سانتی متر هم رسید.

این مقام مسئول در ارتباط با شوری و لب شوری آب های زیرزمینی نیز گفت: در دشت های اسفراین و جاجرم به علت افت سطح آب زیرزمینی با مشکل حمله آب شور به آب های شیرین مواجه بودیم که سبب شده بود تا آب در برخی از قسمت ها لب شور شوند.

وی تصریح کرد: این گزارش در سال های 96و 97 بود اما باید مدتی زمان بگذرد تا این مشکل مرتفع شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه بارندگی های دو سال اخیر سبب شده تا چاه های کشاورزی در فصل بهار خاموش باشند، افزود: بارندگی سبب شده تا کشاورزان برای آبیاری زمین های کشاورزی و باغات در فصل بهار از آب های سطحی استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی فرونشست زمین منابع آب زیرزمینی خراسان شمالي شوری آب آب های زیرزمینی خراسان شمالی سبب شده سال ها دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۴۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های کاهش پوسیدگی دندان

بررسی‌ها بیانگر این است که تقریبا نیمی از جمعیت جهان به پوسیدگی دندان مبتلا هستند و محدود کردن مصرف قندهای آزاد به کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی دریافتی، میزان پوسیدگی دندان را به حداقل می‌رساند.

به گزارش مشرق، گزارش‌ها بیانگر این است پوسیدگی دندان، شایع‌ترین بیماری غیرواگیر دنیا است. پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند بر سلامت عمومی اثر بگذارد. پوسیدگی دندان هرچند سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما تا حد قابل توجهی با بهره‌گرفتن از مداخلات ساده و مقرون‌به صرفه در سطح جمعیت و فردی قابل پیشگیری است.

درمان همواره پرهزینه است و میزان دسترسی به درمان در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط ممکن است مطلوب نباشد؛ به نحوی که دندان‌های آسیب‌دیده از پوسیدگی باعث درد یا ناراحتی می‌شوند و تحت تاثیر همین موضوع هم دندان‌های پوسیده به دلیل ناتوانی مالی جهت ترمیم، کشیده می‌شوند.

اگرچه تمام افراد در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند اما میزان پوسیدگی دندان در میان کودکان و نوجوانان بیشتر است. بررسی‌ها بیانگر این است تقریبا نیمی از جمعیت جهان به پوسیدگی دندان مبتلا هستند، اما سطوح بالایی از پوسیدگی دندان در کشورهای با درآمد متوسط رخ می‌دهد که میزان مصرف قند بالایی دارند.

بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، قندهای آزاد مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز اضافه شده به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها جزو عوامل اصلی پوسیدگی دندان محسوب می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که پوسیدگی دندان زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌های موجود در دهان، قندها را متابولیزه کرده و اسید تولید می‌کنند و سبب انحلال مینا و عاج دندان می‌شود.

شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکوویت‌ها، غلات شیرین، دسرهای شیرین، ساکارز، عسل، نوشیدنی‌های شیرین شده نیز جزو منابع اصلی قندهای آزاد محسوب می‌شوند.

محدودکردن مصرف قندهای آزاد به کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی دریافتی و در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن یعنی به کمتر از ۵ درصد، میزان پوسیدگی دندان را به حداقل می‌رساند.

منبع:بهداشت نیوز

دیگر خبرها

  • مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم
  • کشف و ضبط ۴۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در کمتر از یک ماه در خراسان رضوی
  • کاهش ۶ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی
  • طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت
  • اعتبار ۴۰۰۰ میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی
  • تقویت سازوکارهای نظارتی بر کاهش پرونده‌های معوق موثر است
  • صرفه جویی سه میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی اردبیل
  • راه‌های کاهش پوسیدگی دندان
  • صرفه جویی ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین با مصرف سی ان جی در خراسان شمالی
  • نصب ۸۸ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب در خراسان‌جنوبی