Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقایسه شرایط فعلی پیش‌فروش و شرایط تعیین شده در طرح ساماندهی صنعت خودرو نشان می‌دهد که امکان خرید و فروش سرمایه‌ای خودرو در این طرح آسان‌تر شده است که این موضوع در بلند مدت نمی‌تواند هدف طراحان آن مبنی‌بر کاهش تقاضای سرمایه‌ای را محقق کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بیش از یک سال است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی را برای ساماندهی بازار خودرو پیگیری کردند اما با پایان یافتن مجلس دهم و ورود نمایندگان به مجلس دوازدهم، طرح‌ جدیدی در دستور کار آن‌ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این طرح قرار است تغییراتی مهمی در نحوه فروش خودرو توسط خودروسازان، واردات خودرو، مالیات خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده، افزایش کیفیت خودرو، تولید قطعات و تعمیرات خودرو ایجاد شود.

فروش محصولات خودروسازان تنها از طریق بورس

براساس ماده 2 طرح ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف شده‌اند تا خودروی تولیدی خود را صرفا از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا عرضه کنند و در غیر این صورت قاچاق تلقی خواهد شد. اجرای این سیاست مزایا و معایبی به دنبال دارد مهمترین مزیتی که این روش دارد شفاف‌سازی قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خودروسازان است که در این حالت قیمت تمامی نهاده‌های خودرویی و اثر آن در قیمت تمام شده هر دستگاه شفاف خواهد شد. همچنین یکی دیگر از مزایای استفاده از بورس کالا برای خرید تولیدات خودروسازان، واریز مستقیم 50 درصد مبالغ دریافتی از خریداران به حساب تولیدکنندگان و تامین کنندگان قطعات، مواد اولیه و سایر اجزا زنجیره تولید خودرو است که مشکلات تامین نقدینگی شرکت‌های قطعه‌سازان و تولیدکنندگان مواد اولیه خودروسازی را کاهش خواهد داد.

 قانونی کردن شرایط خریداران و همچنین ایجاد کد رهگیری برای خودروهای فروخته شده در بورس از ویژگی‌های مثبت این طرح است که برای رساندن خودرو به تقاضای نهایی و جلوگیری از ورود دلال‌ها، می‌تواند موثر باشد.

در طرح ساماندهی خودرو قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت و براساس قیمت‌ مواد اولیه در بورس کالا، شاخص بهای تولیدکننده اعلامی توسط بانک مرکزی و قیمت ارز و تورم و میزان افزایش مزد مصوب شورای عالی کار تعیین می‌شود و قرار است هر سه ماه یکبار براساس قیمت‌ نهاده‌های تولید خودرو در بورس کالا به روز رسانی خواهد شد.

دریافت عوارض از مابه‌تفاوت قیمت تمام شده

یکی از بخش‌های جالب توجهی که در طرح ساماندهی صنعت خودرو ایجاد شده تعیین عوارض برای قیمت‌های خودرو در بیش از قیمت تمام شده است. درماده 5 طرح ساماندهی صنعت خودرو بیان شده، در صورتی که  قیمت خودروها در بورس بیش از قیمت تمام شده باشد ما به التفاوت به عنوان عوارض به توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی، توسعه فناوری‌های جدید خودروهای داخلی، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به خودروسازان اختصاص می‌یابد.

با توجه به اینکه خریداران تولیدات خودروسازان اشخاص حقیقی هستند آن‌ها نیز با انگیزه سرمایه‌ای و غیر سرمایه‌ای وارد بازار خواهند شد و با توجه به شرایط نابسامان بازار خودرو، عرضه انحصاری خودرو و فاصله بالای قیمت خودروهای پیش‌‎فروش شده با بازار، مشخص است که قیمت خودرو در بازار بورس بسیار بالاتر از قیمت تمام شده، تعیین خواهد شد همین موضوع قیمت خودرو را به دلیل وضعیت فعلی خودروسازان در تحویل خودرو، در کوتاه مدت به طور قطع افزایش خواهد داد. از سوی دیگر در کوتاه مدت و بلندمدت نیز قیمت خودروهای تولیدی توسط خودروسازان در بیش از قیمت تمام شده ثابت خواهد شد.

یکی از اهدافی که طراح طرح ساماندهی صنعت خودرو قرار است محقق کند، کاهش تقاضای سرمایه‌ای خودرو است اما با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودرو و بازار، امکان تحقق این موضوع ضعیف خواهد بود زیرا درحال حاضر خودروسازان امکان تحویل در بازه‌های زمانی یک تا سه ماهه را ندارند و با توجه به حجم بالای تعهد داده شده عملاً تحویل خودروها 9 ماه تا یک سال به طول می‌انجامد و با توجه به امکان خرید خودرو پس از گذشت یکسال از خرید قبلی، خریداران می‌توانند با هدف سرمایه‌ای مجدد خودرو خریداری کنند. همچنین این طرح هیچ ممنوعیتی برای خرید خانوادگی خودرو ایجاد نکرده و به راحتی در هر بار عرضه اعضای یک خانواده می‌توانند به تعداد اعضا که گواهینامه رانندگی دارند خودرو خریداری و به فروش برسانند.

مقایسه شرایط فعلی پیش‌فروش و شرایط تعیین شده در طرح ساماندهی صنعت خودرو نشان می‌دهد که امکان خرید و فروش سرمایه‌ای خودرو در این طرح آسان‌تر شده است که این موضوع در بلند مدت نمی‌تواند هدف طراحان آن مبنی‌بر کاهش تقاضای سرمایه‌ای را محقق کند.

غفلت طرح ساماندهی صنعت خودرو از معاملات بازار

طرح سازماندهی صنعت خودرو همچنین هیچ ایده‌ای برای ساماندهی و مدیریت شرایط فعلی معاملات خودرو ارائه نکرده است. در واقع آن چه می‌تواند قیمت‌های تعیین شده در بورس کالا را کنترل کند و در پایین‌ترین حد خود قرار دهد شفاف‌سازی و دریافت مالیات بر عایدی حاصل از معاملات انجام شده در بازار خودرو است. به عنوان مثال لازم است تا سامانه‌ای طراحی شود تا تمامی معاملات خودرو در آن ثبت شود. همچنین می‌توانند سود متعارفی تعیین و از مابه‌التفاوت آن مالیات و عوارض دریافت شود.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: صنعت خودرو بازار خودرو فروش خودرو طرح ساماندهی خودرو طرح ساماندهی صنعت خودرو قیمت تمام شده طرح ساماندهی بورس کالا قیمت خودرو سرمایه ای خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۴۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد

گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است؛ متقاضیان از ساعت ۱۴ امروز_ چهارشنبه،پنجم اردیبهشت ماه_ تا پایان زمان تکمیل ظرفیت می‌توانند درخواست خود را از طریق سایت فروش اینترنتی سایپا ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گروه خودروسازی سایپا از امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ طرح فروش وانت سایپا ۱۵۱ SE را با قیمت جدید آغاز کرده است.

این طرح از ساعت ١۴ آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

تنها متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

این خودور صرفاً در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

منبع ایسنا

کد خبر 747540

دیگر خبرها

  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • ۳۰ دستگاه کامیون کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست
  • بیشترین نارضایتی مردم از خودرسازان چیست؟ | ویدئو
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست/ ثبت ۲ هزار شکایت از خودروسازان
  • رسیدگی به ۲ هزار شکایت از خودروسازان در شورای رقابت