Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@22:00:34 GMT

چاپ کتاب « طرحي نو در آموزش کمانچه » در نيشابور

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۵۵۸۱

چاپ کتاب « طرحي نو در آموزش کمانچه » در نيشابور

خبرگزاری آریا- همزمان با یازدهمین سالیاد استاد پرویزمشکاتیان هنرمند نام آشنای موسیقی نیشابور محمد شمس آبادی  با نت نویسی عارف ترک نژاد کتاب « طرحی نو در آموزش کمانچه » به زیور طبع آراسته و روانه  بازار نشرشد.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ،هنرمند نام آشنای موسیقی نیشابور  در این خصوص اظهار کرد: باتوجه با ورود ویلن به ایران  و استقبال  زیاد از آن کمانچه به حاشیه رفت و بطور محدود  آموزش کمانچه از قدیم توسط اساتید ویولن شکل گرفت  به ناچار از نظر نوشتاری ونت نویسی مثل ویلن گردید که با توجه به کوک ویلن (می لا ر سل) برای کمانچه هم همین کوک استفاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد شمس آبادی افزود: ولی این کوک اصلا مناسب کمانچه نیست چون کمانچه مثل تار و سه تار  (دو سل دو سل ) کوک می شود،چون از نظر ساختاری سازی پوستی است و با دو پرده بالاتر (می) اولا احتمال پارگی سیم هست و دوما ارتعاش و صدای دلنشینی ندارد .
وی خاطرنشان کرد: لذا همیشه کوک (دو سل دو سل) نواخته می‌شود ولی (رسل ر سل )نوشته و خوانده می شود و همیشه این دو گانگی هنرجویان را اذیت می‌کند  ومن با توجه به  تجربیاتی که در  راه یادگیری  کمانچه داشتم تصمیم به تألیف این کتاب گرفتم که هنرجویان کمانچه از اول با شیوه صحیح  و بدون نیاز به انتقال نظری نوازندگی را یاد بگیرندو بتوانند تمام ردیف میرزاعبدالله و آثار اساتید و کتابهایی که برای تار و سه تار و عود و سنتور و... تالیف شده را براحتی و با همان سرکلید بنوازند.
محمد شمس آبادی هنرمند نام آشنای موسیقی نیشابور تصریح کرد:  کتاب «طرحی نو در آموزش کمانچه » با 82صفحه به کوشش  اینجانب  ونت نویسی عارف ترک نژاد توسط  انتشارات ماهوی خورشید  در هزار نسخه چاپ ومنتشر گردید.
گفتنی است محمد شمس آبادی متولد اول دی 1351 است. فراگیری موسیقی با ساز سه تار را از سال 1369 نزد استاد محمود اسکندری شروع نموده و در ادامه ساز تار را نیز با ایشان فرا گرفت ودر ادامه از محضر استاد کیوان ساکت در سال 1384 بهره برد و در سال 1385 کارت صلاحیت تدریس تار را از خانه موسیقی تهران دریافت کرد که در سال های 1385  تا 1387 با ورود استاد محمدرضا لطفی به ایران در کلاس تحلیل ردیف میرزاعبدالله ایشان افتخار حضور داشت و همزمان نیز از محضر استاد بهداد بابایی جهت تکمیل تکنیک سه تار بهره برد ودر ادامه ساز کمانچه را   در سال 1387 نزد استاد نوید دهقان شروع به یادگیری نمود که با استاد رضا شریعتی قطعات استاد اردشیر کامکار را فرا گرفته و در چند مستر کلاس استاد اردشیر کامکار شرکت  کرد وضمنا تئوری موسیقی را در نزد استاد احمد بیان و ردیف آوازی  را نزد استاد رضا شاکری فرا گرفت ودر سال 1389 گروه موسیقی رهاوی را در با  هنرمندانی از نیشابور تشکیل داده و چندین اجرا در نیشابور و شاهرود و تهران و...داشت که مقام گروه برتر در اولین جشنواره آواهای و نواهای رضوی در تهران را با تصنیف کوچه های خراسان  کسب نموده و همچنین همکاری با گروه شادیاخ و اجرا در صدا و سیمای افغانستان نیز از دیگر فعالیتهای وی بود.   ضبط چندین تصنیف برای صدا و سیمای خراسان رضوی  از دیگر فعالیتها وی به شمار رفته و سابقه تدریس تار و سه تار از سال 1380 در آموزشگاه سینا در شاهرود و در ادامه از سال 1390 در آموزشگاه بیان و مهر گان در نیشابور می باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چاپ کتاب در نیشابور آموزش کمانچه نزد استاد سه تار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۵۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت یکصد کمپ مطالعاتی ویژه دانش آموزان در فارس

فرشید قاسمی در حاشیه بازدید از کمپ مطالعاتی سیدالشهداء ناحیه سه شیراز، اظهار کرد: در راستای تقویت بنیه علمی و آمادگی بیشتر دانش آموزان برای مشارکت در کنکور و آزمون‌های نهایی، هم زمان با تعطیلات نوروزی کمپ‌های مطالعاتی در سراسر استان برپا شده است.

او افزود: با شعار آموزش تعطیل نمی‌شود، با هدف فراهم سازی زمینه مطالعه دانش آموزان پایه‌های تحصیلی دهم تا دوازدهم از ۲۶ اسفندماه در سطح استان فارس تعداد ۱۰۰ کمپ مطالعاتی راه اندازی کرده ایم.

قاسمی تصریح کرد: در این کمپ ها، علاوه بر وجود سالن قرائت، کلینیک آموزشی، خدماتی همچون؛ بررسی نمونه سوالات کنکوری و امتحان نهایی، فیلم‌های آموزشی و بسته فرهنگی، مشاورانی نیز حضور دارند تا به ارایه خدمات به دانش آموزان بپردازند. 

او ادامه داد: دانش آموزان از ۷ و نیم صبح تا ۱۱ شب در این کمپ‌های مطالعاتی حضور دارند و با داشتن برنامه مطالعاتی با انواع سوالات امتحانی آشنا می‌شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: در سال قبل نیز کمپ‌های مطالعاتی راه اندازی شده بود و در مسیر رتبه‌های کنکوری دانش آموزان شرکت کننده موثر بود.

قاسمی در بازدید از یکی از کلاس‌های رفع اشکال این کمپ گفت:شمادانش آموزان در ایام تعطیل درس را رها نکردید و دبیرانی نیز وقت می‌گذارند و در کمپ‌های مطالعاتی حاضر می‌شوند تقدیر می‌کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که فارس در قله باشد و باید تلاش کنیم تا رتبه‌های تک رقمی کنکور را در استان داشته باشیم.

قاسمی گفت: بین هدف‌ها و عادت‌ها دائما رقابت وجود دارد لذا کسی هدف هایش محقق می‌شود که با برنامه ریزی و تلاش پیش برود.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در کنکور، تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور قطعی است لذا تاثیر پنجاه درصدی نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم درنتیجه کنکور، باعث شده تا امسال شرایط خاصی برای دانش آموزان پایه مذکور ایجاد شود و آنها تمرکز خود را بر نمرات امتحانات نهایی بگذارند.

علیرضا شجاعی پور با اشاره به سوابق ۶۰ درصدی نمرات امتحان نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور سال آینده، افزود: در این راستا برنامه‌هایی را در سطح استان اجرایی کردیم تا دانش آموزان توجه ویژه‌ای به امتحانات نهایی داشته باشند.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: طرح سه گام را اعلام کردیم، نمونه سوالات امتحان نهایی را ارائه دادیم، وبینار‌های جمع بندی، حل سوالات کنکور، جمع بندی و ...، همه را گام به گام در کانالی که ویژه این برنامه در شبکه شاد در دسترس دانش آموزان قرار دادیم و از آنها خواستیم تا عضو این کانال شوند.

شجاعی پور خاطرنشان کرد: در کانالی که با همین منظور در شاد ایجاد کردیم به صورت روزانه پیام‌های آموزشی و پیام‌های آموزشی قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: کمپ‌های مطالعاتی نیز در ادامه آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات نهایی و کنکور در سطح استان ایجاد و بیش از ۲۷۰۰ دانش آموز به صورت ثابت و تعدادی هم متغیر در این مراکز یکصد گانه استان در تعطیلات نوروز به مطالعه می‌پردازند.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: در سال گذشته نیز بیش از ۷۰ درصد دانش آموزانی که در کمپ‌های مطالعاتی حضور داشتند در رشته‌های موردنظر خود در کنکور سراسری پذیرفته شدند

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • «محفل امام حسنی‌ها» طرحی نو در برنامه‌های قرآنی ایجاد کرد
  • کشف ۱۳ تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور
  • فعالیت یکصد کمپ مطالعاتی ویژه دانش آموزان در فارس
  • ضرورت توجه به خوشنویسی در کتاب‌های آموزشی
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • پیگیری های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین ماه سال جاری
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • زندگی با آیه‌ها طرحی برای تربیت کنشگران عرصه جهاد تبیین