Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه مرادی بهرام از فهرست نویسان نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب و با اشاره به جایگاه فهرست نویسی نسخ خطی گفت: رشد و جایگاه علمی این حوزه تخصصی در یک دهه اخیر چشمگیر بوده است و علاوه بر رشد علمی در عرصه توسعه توانمندی فردی و کسب مهارت در این عرصه نیز به دستاوردهای خوبی دست یافته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از نظر علمی فهرست نویسان نسخ خطی علاوه بر شناخت زبان عربی باید به حداقل‌های علوم در رشته‌های مختلف آگاهی داشته باشند. به عنوان مثال فقه را از اصول فقه، فلسفه را از منطق، جفر را از رمل و یا تفاوت علوم دیگر را تشخیص دهد تا بتواند بر اساس این شناخت و اشراف موضوعات را برای هر یک از نسخ خطی، فهرست نویسی کند.

مرادی بهرام که برای تدوین فهرست نسخ خطی جلد ۶۷ نامزد سی و هفتمین جایزه کتاب سال بوده است در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نقش کتابخانه ملی ایران در توسعه و ارتقای جایگاه فهرست نویسان نسخ خطی گفت: کتابخانه ملی ایران به عنوان سرآمد فرهنگ این کشور و مادر تمام کتابخانه‌های ایران و مرتبط با کتابخانه‌های بزرگ جهان، به واقع پرچمدار فهرست نویسی نسخ خطی است.

این فهرست نویس نسخ خطی با اشاره به علمی بودن حرفه فهرست نویسی گفت: فهرست نویسی نسخ خطی علاوه بر اینکه فن و تخصص به شمار می‌رود، به نوعی علم است و به نظر من امروزه با تربیت دانش آموختگان فهرست نویس نسخ خطی در دانشگاه‌ها باید فضای فعالیت آنها گسترده‌تر و شناخت مردم از این تخصص نیز بیشتر شود. زیرا با تغییر این رویکرد؛ فهرست نویسی نسخ خطی نیز مانند کتابشناسی که از گذشته به‌خصوص توسط فهرست نویسان قدیمی به آن بیشتر پرداخته شده بود جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد و به این ترتیب کار پژوهش محققان نیز رونق بیشتری پیدا می‌کند.

کد خبر 5027446 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تازه های نشر گردشگری معرفی کتاب انتشارات سروش ترجمه تجدید چاپ هفته دفاع مقدس رایزنی فرهنگی ادبیات جهان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کتاب و کتابخوانی انقلاب اسلامی ایران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جایزه ادبی فهرست نویسی نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۶۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز، آخرین مهلت نام‌نویسی برای شرکت در آزمون فلوشیپ/ مهلت ثبت‌نام تمدید نمی‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نام‌نویسی برای شرکت در آزمون پذیرش دستیار دوره‌های تکمیلی تخصصی فلوشیپ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه به مدت دو روز آغاز شده است.

امروز دوشنبه سوم اردیبهشت آخرین مهلت ثبت نام برای شرکت در این آزمون است و این مهلت قابل تمدید نیست.

انجام تمام مراحل ثبت نام و بررسی مدارک از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی و به صورت الکترونیک و بررسی مدارک توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • اشتراک ظرفیت‌های فناوری ایران و پاکستان موجب پیشرفت دو کشور می‌شود
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • موشک‌های نقطه‌زن؛ نشان دهنده قدرت علمی ایران
  • امروز، آخرین مهلت نام‌نویسی برای شرکت در آزمون فلوشیپ/ مهلت ثبت‌نام تمدید نمی‌شود
  • آمادگی وزارت علوم برای همکاری با بریکس در حوزه آموزش‌های مهارتی
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری