Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@18:10:45 GMT

روز اول صفر؛ ورود اسرای کربلا به شهر شام

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۶۸۴۲

روز اول صفر؛ ورود اسرای کربلا به شهر شام

اول ماه صفر سال ۶۱ هجرى قمرى، اسیران و سرهاى شهیدان واقعه کربلا وارد دمشق، مقر حکومت یزید بن ‏معاویه شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، امروز مصادف است با روز اول ماه صفر، پس از آن که امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت در صحرای کربلا به دست لشکریان سفاک عمر بن سعد به شهادت رسیدند، خانواده آنان به اسارت درآمده و در روز یازدهم محرم آنان را از کربلا به کوفه و سپس شام منتقل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبیدالله‏ بن ‏زیاد که استاندار کوفه و بصره و عامل یزید بن ‏معاویه در عراق و فتنه‏گر اصلى واقعه کربلا و از دشمنان سرسخت اهل‏بیت(ع) بود، دستور داد اسیران را با همان حالت اسارت و در پوشش نامناسب وارد مجلس کنند تا به خیال خود خدشه ای به جایگاه والای اهل بیت وارد کند.

 

پس از چند روز اقامت اسیران در کوفه آنان را روانه شام کردند تا در مجلس یزید بن ‏معاویه حاضر کنند.

کاروان اسرا هنگام حرکت به سوى شام از شهرها و روستاهای بسیاری عبور کردند و در بسیارى از این مناطق مردم به محض باخبر شدن از شهادت امام حسین(ع) و اسارت خانواده آن حضرت سوگوارى و قاتلان آن حضرت را لعنت می کردند.

اول ماه صفر سال 61 هجرى قمرى، اسیران و سرهاى شهیدان واقعه کربلا وارد دمشق، مقر حکومت یزید بن ‏معاویه شدند.

 

مدتى که اسیران در شام اقامت داشتند رویدادهاى گوناگونى براى آنان به وقوع پیوست که از همه مهمتر درگذشت دختر خردسال امام حسین(ع) در خرابه شام، مناظره حضرت زینب(س) و دیگر افراد خانواده سیدالشهدا با یزید و خطبه به یادماندنى امام سجاد(ع) در حضور یزید، درباریان و اهالى دمشق در مسجد اموى بود.

این افشاگریها و مبارزه‏هاى پنهان و آشکار اهل‏بیت در حالت اسیرى، یزید را نزد مسلمانان بى‏مقدار و بى‏اعتبار کرد و پس از مدتى، وضعیت شام را بر ضد یزید و به هوادارى از امام حسین(ع) تغییر داد.

یزید ناچار شد به جرم و جنایت خود و سپاهیان و عاملان جنایت پیشه اعتراف کرده، از امام زین‏العابدین(ع) عذرخواهى و پس از مدتى آنان را آزاد و با احترام و عزت به مدینه منوره عودت دهد.

رخدادهای این روز به شرح زیر است:
وارد کردن سر مطهر امام حسین (ع) به شام
بنی‌امیه این روز را به خاطر ورود سر مطهر امام حسین (ع‌) به شام عید قرار داد.
ورود اهل بیت (ع) به شام
با رسیدن خبر نزدیک شدن اسرای اهل بیت (ع) به دمشق، یزید دستوراتی صادر کرد از جمله آن‌که:
1.تاجی جواهر نشان و تختی مرصع به سنگ‌های قیمتی آماده کنند.
2.بزرگان هر صنف با کمک یکدیگر شهر را در کمال زیبایی زینت کنند.
3تمام اهل شهر لباس‌های زینتی بپوشند و خود را بیارایند.
4.همگی در معابر رفت‌و‌آمد کرده، به یکدیگر تبریک بگویند.
5.پس از آمادگی کامل با طبل و شیپور به استقبال اسرا بروند.
6.جارچیان در شهر جار بزنند "سرهای بریده و زنان و اطفال کسانی به شهر وارد می‌شوند، که به قصد براندازی حکومت عازم عراق بوده‌اند، ولی عامل خلیفه یعنی "ابن زیاد" آنها را کشته است. هر کس خلیفه را دوست دارد امروز شادی کند".
شامیان نیز کوتاهی نکرده و بر فراز بام‌های خانه‌ها بیرق‌های رنگارنگ برافراشتند و در هر گذری بساط شراب پهن کردند.
نغمه آوازه خوانان بلند بود و مردم دسته دسته به سوی دروازه کوفه در دمشق می‌رفتند و عده‌ای از شهر خارج شده بودند. این در حالی بود که اهل بیت(ع) مصیبت زده و داغدار پیامبر (ص) را - که جبرئیل امین پاسبان حریم محترمشان بود- همراه با نیزه‌داران تازیانه به دست و بی‌رحم وارد دروازه ساعات کردند. شامیان همین که اسرا را دیدند زبان به جسارت گشودند.

در آن شهر چه گذشت...؟ قلم را یارای نوشتنش نیست.

منابع: الارشاد (شیخ مفید)، منتهى‏الآمال (شیخ عباس قمی)، زندگانى چهارده معصوم (ع) ترجمه اعلام‏الورى و لهوف ‏سید بن‏ طاووس
تقویم شیعه، عبدالحسین نیشابوری، انتشارات دلیل ما، 1387

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: اول صفر ماه صفر امام حسین ع اهل بیت یزید بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل آب شرب ۳روستا در پلدختر را قطع کرد

بخشدار مرکزی پلدختر از قطع آب شرب ۳روستای این بخش با جمعیت ۳۰۰۰نفر خبر داد. - اخبار استانها -

مریم نظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر گفت: آب شرب روستاهای مورانی، تیمورآباد و کیان‌آباد به‌دلیل شکستگی خط لوله مجتمع سقای کربلا در مورانی قطع شده‌است.

او اضافه کرد: آب شرب 3000 نفر در روستاهای بخش مرکزی پلدختر به‌دلیل شکسته‌شدن خط لوله آب مجتمع سقای کربلا از روز گذشته تاکنون قطع است.

ریزش کوه در محور پلدختر- خرم‌آباد/ اسکان 61 مسافر در معمولان

بخشدار مرکزی پلدختر اعلام کرد: تردد روستاهای گل‌گل، باغ گل‌گل، هلوش، چاله و خرسدر به‌دلیل آورده‌های سیل به داخل جاده به‌سختی انجام می‌شود و این این محورها باید پاک‌سازی شود.

نظری با بیان اینکه دستک‌های پل ورودی مورانی بر اثر سیلاب تخریب شده‌است، گفت: چمن مصنوعی روستای مورانی به‌دلیل آب‌گرفتگی دچار خسارت جدی شده‌است.

او بیان کرد: سیلاب به جاده‌های بین مزارع، زمین و محصولات کشاورزی خسارت جدی وارد کرده‌است و کشاورزان خسارت‌دیده باید به جهاد کشاورزی پلدختر مراجعه کنند.

انتهای پیام/646

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی: تامین اقتصادی اصل قرار گیرد، مردم یکدیگر را پاره پاره می‌کنند | اینجوری یزید بوجود می‌آید!
  • زنان تراکتوری مجوز ورود گرفتند
  • افزایش ورود پناهجویان به انگلیس رکورد زد
  • ورود بیش از ۴۴۴ هزار وسیله نقلیه به کهگیلویه و بویراحمد در طرح نوروزی
  • ورود بیش از ۲۱۳ هزار مسافر نوروزی به سیستان وبلوچستان
  • ورود ۹۰ هزار مسافر به عسلویه
  • اجتماع مردم بیرجند در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی+فیلم
  • قاضی ای که طی‌الارض می‌کرد و مورد تایید امام خمینی بود
  • سیل آب شرب ۳روستا در پلدختر را قطع کرد
  • ورود بیش از ۱۶ هزار پرونده به تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان