Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، هدایت الله جمالی پور روز شنبه در دیدار جمعی از شاعران و نویسندگان قزوینی به مناسبت بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی، افزود: برای ساختن کشور در مرحله نخست باید به سراغ فرهنگ رفت و به همین خاطر است که در دنیا وقتی برنامه توسعه‌ای نوشته می‌شود نخستین بحث، تامین زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاندار قزوین گفت: اگر جامعه می‌خواهد به تعالی برسد باید انسان را که مهمترین عامل توسعه است به کمال برساند.
وی با بیان اینکه انقلاب مردم ایران، انقلاب فرهنگی بود، افزود: به گواه آمارها در سال‌های نزدیک به انقلاب مباحث مرتبط با اقتصاد به سرعت در حال رشد بود و دغدغه جدی در این خصوص وجود نداشت اما به نظر می‌رسد رشد سریع اقتصادی موجب شده بود تا در آن سال‌ها بی توجهی جدی به مساله فرهنگ صورت گیرد و انقلاب مردم را در پی داشته باشد.
جمالی پور با بیان اینکه امروز در بسیاری از موارد دغدغه و مشکلات فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: شاید تهدیدات دشمنان و ضرباتی که به بدنه اقتصاد و فرهنگ کشور وارد کرده اند موجب شده است تا نتوانیم آرمان‌های نخست انقلاب را در حوزه فرهنگ محقق کنیم.
وی خاطر نشان کرد: اگرچه توانستیم در برخی از مقاطع از آسیب‌های دشمنان به درستی استفاده کنیم که دفاع مقدس شاهد بزرگی بر این مدعا است اما به نظر می‌رسد در داخل ساختارهای اداری، نهادها و دستگاه‌های خود به خوبی نتوانستیم ارزش‌ها و مباحث فرهنگی را نهادینه کنیم.
جمالی پور با بیان اینکه به بعد فرهنگی انقلاب توجه اساسی نشده است، افزود:به همین دلیل،  امروز آسیب‌هایی در حوزه اجتماعی و بد اخلاقی‌ها در جامعه رخ نموده و مثل یک سلاح کشنده در حال تخریب جامعه است.
استاندار قزوین تاکید کرد: علیرغم دغدغه جدی شخص مقام معظم رهبری بر حوزه فرهنگ که به طور مشخص در همه سخنان ایشان در یک دهه اخیر وجود داشته است مسوولان به اندازه کافی نتوانستند بر این مساله تمرکز کنند.
جمالی پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر از جمله ذخایر و سرمایه‌های معنوی کشور هستند، افزود: فعالیت در حوزه فرهنگی و هنری بسیار حساس و اثرگذار است و پیشکسوتانی که در این حوزه فعالیت دارند همواره منشا اثر بوده و هستند.
وی اظهار داشت: گاهی عملکرد ما باعث می‌شود بسیاری از حرکات فرهنگی بزرگ کشور اثرگذاری مناسب را نداشته باشد که این خلا نشان دهنده ضرورت تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های اجرایی است.
این مسوول اضافه کرد: تلاش ما در استان این است که توجه به پیوست فرهنگی در پروژه‌ها یک اولویت باشد و توصیه همیشگی ما این است که هیچ وقت زبان و ادبیات فارسی را دربند حکومت ندانیم.
جمالی پور افزود: اگر زبان و فرهنگ و ادبیات ما ماندگار شده به این دلیل است که هیچ وقت و در هیچ دولتی زبان و ادبیات خود را وابسته به حاکمیت نمی‌دانست اما همچنان معتقدیم که دولت موظف به حمایت است.
وی افزود: اعتقاد ما این است که اگر زبان و ادبیات ما در تاریخ ماندگار شد به دلیل استقلال صاحبان آن است و قطعا این نگرش می‌تواند رشد این حوزه را چندین و چند برابر کند.
این مسوول تصریح کرد: حضور اهالی فرهنگ در استان قزوین به عنوان مشاوران دلسوز ضروری است و قطعا از نقد سازنده این افراد استقبال می‌کنیم.
نماینده عالی دولت در استان قزوین در ادامه با بیان اینکه شخصیت‌های ادبی بزرگترین سفیران فرهنگی جامعه هستند، بر ضرورت تلاش برای حل مشکلات آنان تاکید کرد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هدایت الله جمالی پور استانداری قزوین ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین استانداری قزوین ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین استانداری قزوین ادبیات اخبار کنکور حوزه فرهنگ جمالی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سال فقط مربوط به تولیدات اقتصادی نیست

ایسنا/خوزستان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردمی است، گفت: شعار سال فقط یک مقوله مربوط به تولیدات اقتصادی نیست بلکه باید با مشارکت مردم در تولید علم و فرهنگ نیز جهش صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان که امروز هفتم فروردین ۱۴۰۳ در سالن جلسات استانداری برگزار شد با بیان این‌که‌ هم‌اکنون کار مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شورا به قرارگاه است، اظهارکرد: قرارگاه به معنی پیگیری تدبیر، راهبری و هدایت‌گری دستگاه‌ها برای تحقق مصوبات است.

او با اشاره به این‌که شورای فرهنگ عمومی سفرهای استانی و جلساتی را با هیات علمی دانشگاه‌ها برای علم و  فناوری و بحث نخبگان و دانش‌بنیان برگزار می‌کند گفت: شورای فرهنگ عمومی از مساله‌ای به مساله‌ای دیگر تلاش می‌کند که نیازها و مشکلات را رفع کند.

وی ادامه داد: برخی مواقع حتی نخبگان و دانش‌بنیان‌هایی که دچار چالش هستند و دستگاه‌ها از آن‌ها حمایت نمی‌کنند را نیز مصداق به مصداق دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسند زیرا این اصلیت کار قرارگاهی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که کار قرارگاهی به معنی پیوند سیاست‌ها و قوانین با عرصه واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، گفت: شاخص‌هایی در حوزه علم و فناوری و فرهنگ اجتماعی در چهار ستاد انقلاب فرهنگی تعریف شده‌اند و شورای فرهنگ عمومی براساس شاخص‌ها نحوه اجرا و کارکرد و حتی ارزیابی و اثرسنجی مصوبات را دنبال می‌کند.

او با بیان این‌که مصوبات بسیار خوبی در کشور تدوین می‌شوند که افزون بر  سیاست‌های کاربردی قوانینی دارند که در تنظیم‌گری می‌توانند موثر باشند، تصریح کرد: اما مشکل جدی ما در اجرای مصوبات است زیرا برخی از مصوبات خوب اجرا نمی‌شوند و به همین دلیل بین سیاست، قانون و اجرا حلقه‌های میانی وجود دارد و باید برای رفع این مساله  بحث تنظیم‌گری قوانین و مشارکت حداکثری مردمی را در آن تنظیم کنیم.

خسروپناه با بیان این‌که از فرایند سیاست‌گذاری تا تنظیم‌گری و تنظیم‌گری تا تصدی‌گری به حکمرانی تعبیر می‌شود، گفت: در این شیوه هر دستگاه حاکمیتی به نیروهای سلسله مراتبی و هرمی اوامر می‌دهد اما باید گفت که این شیوه حکمرانی جوابگو نیست.

وی با تاکید بر این‌که باید مدل حکمرانی سلسه مراتبی را به حکمرانی با مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم افزود: اگر بخواهیم از سیاست‌گذاری تا تصدی‌گری این فرایند رعایت شود باید پیگیری انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این‌که هنگامی که مصوبه‌ای ابلاغ می‌شود مسئولان ذی‌ربط باید پیگیری کنند تا تحقق خارجی پیدا کند گفت: زیرا صرفا ابلاغ مصوبه، نامه‌نویسی و ارسال نامه‌ کافی نیست و حتما باید پیگیری صورت گیرد و در این کار هر چه مشارکت مردمی در حوزه فرهنگ بیشتر شود نتایج بیشتری خواهیم دید.

همچینین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در  استان خوزستان، با تصریح این‌ مطلب که چالش اساسی در کانون خانواده‌ها بحث اخلاق است اظهار داشت: مهمترین دغدغه‌ای که امروز وجود دارد تضعیف سبک زندگی اسلامی است و همچنین یکی از نکات مهمی که در زیرمجموعه این دغدغه قرار می‌گیرد بحث حجاب است.

وی با تاکید بر این‌که باید به بحث حجاب با جدیت بیشتری پرداخته شود، گفت: این امر مطالبه جدی مردم و رهبر انقلاب اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان همچنین با بیان این‌ مطلب که معضل فِرَق در استان خوزستان بسیار مهم و جدی است، گفت: این معضلی است که امروز بلای جامعه در خوزستان شده است زیرا می‌بینیم که اصلا سنی نداریم و هر چه هست وهابی است. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به چالش وهابیت شود.

موسوی‌فرد با بیان این‌که به گفته معصومان (ع) بعد از واجبات در ترازوی سنجش اعمال انسان سنگین‌ترین عمل اخلاق است، عنوان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت تمرین خوش‌اخلاقی است و بهترین موقعیت برای انسان که از برکات این ماه استفاده کند و اخلاق خود را تقویت کند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ◄ فقط چند قدم تا افتتاح فاز نخست محور قزوین الموت تنکابن
  • توسعه صنایع پایین دستی در خوزستان شکل نگرفته است
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • تصمیمات نهادهای حاکمیتی به اطلاع مردم برسد
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر آثار فاخر به زبان‌های زنده دنیا هستیم
  • ساعی: انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • شعار سال فقط مربوط به تولیدات اقتصادی نیست