Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-19@04:16:52 GMT

احمدشاه قاجار در هتل نگرسکوی پاریس

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۷۴۸۶

احمدشاه قاجار در هتل نگرسکوی پاریس

رویداد۲۴ تصویری ثبت شده از احمد شاه قاجار در دوران تبعید در پاریس. تاریخ ثبت تصویر احتمالا به سال ۱۳۰۷ یعنی یک سال پیش از جوانمرگ شدن احمد شاه باز می‌گردد.

احمد شاه در سال ۱۳۰۴ از پادشاهی عزل شد و پس از آن چهارسال و چهار ماه بیشتر زنده نماند. سال‌های آخر عمر این پادشاه ناکام در پاریس گذشت. شاه ناکام در ۱۳۰۳ سردار سپه رضاخان، را به رئیس الوزرایی منصوب کرد و خود از ایران به فرانسه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محل اقامتش هتل نگرسکو، یکی از مجلل‌ترین هتل‌های فرانسه بود که بابت اقامت در آنجا پولی از وی گرفته نمی‌شد چرا که صرف حضورش برای هتل تبلیغ به حساب می‌آمد.

شاه خودروی رولزرویسی داشت که با آن در خیابان‌های پاریس گشت و گذار می‌کرد و در خیابان سن ژرمن و شانزه لیزه خرید می‌کرد و پاتوقش رستوران‌های گرانقیمت بود.

بیشتر بخوانید: تیرباران فرمانده قوای محمدعلی شاه در مقابل مشروطه خواهان

به گزارش رویداد‌۲۴ شاه مخلوع به هیچ وجه از زندگی اش راضی نبود؛ وی سلطنت را موهبی الهی می‌دانست که از طرف خداوند به او و خاندانش بخشیده شده و اکنون رضاخان آن را به زور و تزویر قصب کرده بود. البته از پادشاهی در ایران نیز دل خوشی نداشت. مشهور است که بار‌ها گفته بود: «شاه صغیر، شاه بی‌ملت. وقتی رجال از او خواستند نزد ملکه، قرارداد با بریتانیا را تأیید کند گفت: اگر در سوئیس کلم‌فروشی کنم بهتر از پادشاهی در این مملکت است!»

احمدشاه در وصف خودرو و زندگی نسبتا لاکچری خود در پاریس حکایت و مثال مشهوری داشت به‌این شرح  که می‌گفت «در یکی از رمان‌های پلیسی مردی به قتل رسید و شرلوک هولمز را برای کشف راز قتل خبر کردند. شرلوک دقایقی جنازه را وارسی کرد و چیز‌های زیادی دربارۀ مقتول گفت، از جمله این‌که گفت: «مقتول زمانی فرد ثروتمندی بوده، اما چند سالی است که وضع مالی خوبی ندارد، اما آن‌قدر هم مفلس نشده که به نان شبش محتاج باشد...» از شرلوک پرسیدند، این مسئله را از کجا فهمیده! پاسخ می‌دهد: «لباسی که تن مقتول است برای خیاطخانۀ معروفی است که فقط افراد پولدار می‌توانند از آن خرید کنند، اما لباس برای چند سال پیش است و معلوم است متوفی دیگر استطاعت مالی آن را ندارد لباس جدیدی از آن‌جا بخرد، اما آن‌قدر هم مفلس نشده که برای نان شبش همین لباس را هم بفروشد...»

احمدشاه خود را با آن جسد مقایسه می‌کرد و می‌گفت: «حکایت من و این رولزرویس همین است. هر کس مرا با این رولزرویس ببیند، می‌فهمد زمانی آن‌قدر ثروتمند بوده‌ام که می‌توانسته‌ام رولزرویس بخرم، اما، چون رولزرویسم قدیمی است معلوم است دیگر استطاعت مالی ندارم مدل جدید آن را بگیرم، اما آن‌قدر هم مفلوک نشده‌ام که آن را بفروشم.»

احمدشاه قاجار نهایتا پس از چهار سال و چهار ماه تبعید و در سال ۱۳۰۸ در پاریس درگذشت و پیکرش برای دفن به عتبات منتقل شد.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سمپوزیم بین‌المللی شیراز در زمان قاجار برگزار می‌شود

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از برگزاری نخستین سمپوزیم بین‌المللی «شیراز زمان قاجار» خبر داد و گفت: این سمپوزیوم با بررسی هنرهای سنتی، هنرهای وابسته به معماری و تاریخ دوره قاجار در شیراز پاییز سال آینده برگزار خواهد شد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۸ اسفند در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها این برنامه سال آینده در شیراز و تهران برگزار می‌شود و دبیرخانه آن‌هم در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به‌زودی شروع به کار خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نشست‌های تخصصی با حضور اساتید ملی و بین‌المللی برپایی نمایشگاهی از آثار هنری شیراز دوره قاجار و زندیه ورک شاپ های تخصص هنرهای سنتی برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی، چاپ مجموعه مقالات، سمپوزیم، کاتالوگ نمایشگاه، هنر قاجار و زندیه شیراز همچنین کاتالوگ رویدادهای هنری معاصر شیراز را ازجمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در این سمپوزیم پیش‌بینی‌شده است.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه برنامه مذکور با حضور پژوهشگران، استادان و صاحب‌نظران متخصص و با همکاری دانشگاه شیراز، دانشگاه هنر شیراز برگزار می‌شود، گفت: طراح این سمپوزیم انجمن هنرهای سنتی استان فارس است که باهدف ارتقاء و شناخت تخصصی‌تر صنایع‌دستی برگزاری این سمپوزیم را تحت عنوان جایگاه صنایع‌دستی در تاریخ هنر معاصر بارویکرد استفاده از علوم میان‌رشته‌ای در ارتقا سطح کیفی صنایع‌دستی وهنرهای وابسته به معماری تصمیم به برگزاری این رویداد بین‌المللی گرفته است.

وی همچنین در خصوص زمان برگزاری این رویداد بین‌المللی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نشست‌های تخصصی این رویداد بین‌المللی هم از هفته آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به‌صورت ماهانه تا زمان برگزاری سمپوزیم که مهرماه سال آتی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • (تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ پنبه‌زن، لحاف‌دوز و پسران دخترانه‌پوش
  • (تصاویر) از ساختمان شهرداری تا الاغ‌های حمل زباله در عصر قاجار
  • (تصاویر) «نوروز» عصر قاجار؛ کشتی‌گیرها، درباری‌ها، دلقک‌ها
  • نخستین سمپوزیم بین‌المللی شیراز در زمان قاجار برگزار می‌شود
  • عکس| رونمایی از فرش «تخت جمشید»
  • افتتاح یک گالری تخصصی در موزه فرش
  • رونمایی از فرش تخت جمشید
  • (عکس) فرش تخت جمشید رونمایی شد
  • فرش تخت جمشید رونمایی شد + عکس
  • رونمایی از فرش «تخت جمشید»