Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از دغدغه های رهبر انقلاب برای قطع وابستگی به بیگانگان زندگی ابوالفضل فرقانی جوان یزدی را به کلی تغییر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ ابوالفضل فرقانی اله آبادی جوان یزدی است که در رشته گرافیک فارغ التحصیل شده و تا چند سال قبل شرکت گرافیکی خودش را مدیریت می کرد. اما با مشاهده تاکیدات رهبر انقلاب برای جلوگیری و ممانعت از ورود علوفه دام به کشور زندگی وی را به کلی تغییر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا؛ عنوان کرد: با مشاهده دغدغه رهبر انقلاب در بحث واردات علوفه دست به کار شدم و یک دستگاه معمولی کشت علوفه هیدروپونیک خریدم. مطالعات، آزمایشات و پژوهش‌های بنده روی این دستگاه حدود سه سال به طول انجامید. در این مدت در تلاش بودیم تا دستگاه را بروزرسانی و هوشمندسازی کنیم.

فرقانی با اشاره به حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد از این طرح عنوان کرد: وقتی این پروژه را با معاونت پژوهشی دانشگاه مطرح کردیم استقبال کردند زیرا هم متوجه شدند این یک محصول استراتژیک است و هم اینکه لبیکی به فرمایشات رهبر انقلاب است و می‌تواند باری از دوش جامعه بردارد.

وی ادامه داد: نهایتاً پس از تشکیل کمیسیون‌ها و جلسات متعدد، موافقت و حمایت دانشگاه آزاد حاصل گردید و سه سال مطالعات خود را با صرف یک سال زمان و هزینه ای بالغ بر سه میلیارد ریال پیاده سازی کردم.

این مبتکر یزدی افزود: دستگاهی که ما اکنون ساخته‌ایم از نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی، از لحاظ کیفیت و کارآیی بهتر بوده بطور مثال در روش ضدعفونی بذر و علوفه در دستگاه‌های خارجی با استفاده از آهک و کلر انجام شده در حالی که مراحل ضدعفونی محصول ما با استفاده از گاز اوزن به دو روش تزریق در آبیاری و محیط بصورت جداگانه می‌باشد. ضمناً آنها کل تولیدشان در یک سالن اتفاق می‌افتد ولی ما کشت هر روز را به یک سالن اختصاص داده‌ایم و همین عامل باعث می‌شود که کیفیت محصول ما بیشتر و عاری از هرگونه آلودگی باشد. به همین دلایل است که موفق شده‌ایم رکورد ارتفاع ریشه علوفه هیدروپونیک را تا ۱3 سانتیمتر را ثبت کنیم اما بسیاری از شرکت‌های داخلی توانایی تولید علوفه با ارتفاع ریشه بیش از ۶ سانتیمتر را نداشته‌اند .

وی اظهار داشت: ما در این شیوه از بذر بومی استفاده می‌کنیم، زیرا بذرهای وارداتی یا تراریخته هستند یا به دلیل اینکه قبلاً برای تولید مشروبات الکلی استفاده شده و در دستگاه خشک‌کن با دمای بالا خشک شده‌اند قدرت نامیه آنها ضعیف شده و قدرت باروری ندارد و همین امر باعث تولید قارچ و باکتری و... می‌شود.

فرقانی در تشریح شیوه کار گفت: بذر وارد شده را به روش گاز اوزن ضدعفونی می‌کنیم، بذرها پس از آب‌گیری به اتاقک‌های مخصوص کشت منتقل شده و پس از گذشت 7روز بذرها تبدیل به علوفه با ارتفاع 25 سانتیمتر شده و برای مصرف دام بارگیری می‌شود.

 

 

 

وی گفت: در هر اتاق 12 متری  120 کیلوگرم بذر کشت می‌کنیم و با مصرف 6/0 مترمکعب آبیاری طی یک هفته و با یک نفر نیروی انسانی با فعالیت 4ساعت در روز یک تن علوفه برداشت می‌کنیم. این پروسه در حالتی که به روش کشاورزی سنتی بخواهیم انجام دهیم باید مزرعه‌ای به وسعت 30 هکتار و بذرپاشی بیش از  2200کیلوگرم و در مدت زمان 40 روز و برای آبیاری آن باید یک حلقه چاه 4 اینچ داشته باشیم.

فرقانی ابراز داشت: به دلیل هوشمند بودن گلخانه تنظیمات مرتبط با میزان آبیاری، نور، دما و رطوبت، تمامی مراحل به صورت خودکار انجام شده و از طریق کامپیوتر مدیریت می‌شود، این سیستم تحت شبکه بوده و می‌توان از راه دور نیز آن را مدیریت کرد.

این مبتکر یزدی اظهار داشت: حتی با پیاده‌سازی این سامانه به روش آیروپونیک (هواکشت) می‌توانیم در همین فضا انواع جوانه‌های خوراکی، نشاء صیفی جات، گیاهان دارویی و همچنین برخی گیاهان دیگر مانند زعفران، گانودرما و...‌ را با بهترین کیفیت و عاری از آلودگی تولید کرد.

 

چوب لای چرخ تولیدکنندگان/ وعده مسئولین

فرقانی ابراز داشت: متاسفانه هنوز مجوز برای این شیوه صادر نشده و لذا نمی‌توان کار را بیش از این گسترش داد، دلیل آن هم مخالفت وزارت جهاد کشاورزی است که طی ابلاغیه‌ای به کل کشور اعلام کرده که از کشت هیدروپونیک حمایت نشود.

وی در تشریح دلیل این اقدام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظاهرا جهاد یک نمونه را به صورت پایلوت در گلخانه خیارسبز اجراء کرده که یک روش کاملاً اشتباه است زیرا خود گلخانه پر از آلودگی، باکتری و قارچ است. ضمناً در این شیوه زمان و نحوه آبیاری، دما و نور بسیار حساس است، اگر رعایت نشود تولید آلودگی خواهد کرد. اما متاسفانه نمونه پایلوت به درستی تهیه نشده و به همین دلیل نیز جهاد کشاورزی علوفه هیدروپونیک را به طور کامل رد کرده است.

مبتکر یزدی ادامه داد: البته همچنان مسأله دریافت مجوزها را پیگیری می‌کنیم. در جریان بازدید اخیر آقای دکتر ستاری معاون علمی ریاست جمهوری قرار شد در بحث مجوزها پیگیری‌های مربوطه صورت بگیرد و ایشان نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی ارسال کنند. همچنین اعطای سرمایه در گردش و ارائه تسهیلات به مشتریان این محصول نیز از دیگر وعده‌های معاون رئیس جمهور بود.

وی ادامه داد: به هر حال این شیوه، شیوه نویی است و کارهای نو همیشه در ابتدا مقاومت مردم را در پی دارد.

مخترع یزدی اذعان داشت: البته نفرات قبلی هم نتوانستند خوب این بحث را مدیریت کنند. در سالهای قبل رقبای ما علوفه هیدروپونیک تولید کردند و برای تولید بیشتر به مصرف کننده گفتند تمام تغذیه دام باید از همین طریق باشد در صورتی که این اشتباه است. علوفه هیدروپونیک باید ۳۰ درصد از جیره غذایی دام را شامل شود چرا که رطوبت دارد و همین امر سیستم گوارشی  دام را مختل کند.

 

 

 

وی در تشریح مزایای این شیوه گفت: کشت گیاهان به شیوه جدید مصرف آب  بسیار کمی دارد، ما می‌توانیم در یک فضای ۵۰ متری روزانه یک تن علوفه برداشت کنیم. این مسأله باعث می‌شود که علوفه با کیفیت و عاری از هر نوع آلودگی و با هزینه تمام شده بسیار پائین‌تر و همچنین در تمام فصول سال در دسترس دامداران باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: علوفه هیدروپونیک رهبر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از پیش بینی تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای از مزارع این شهرستان خبر داد.


غلامرضا قنبری با اشاره به آغاز برداشت ترتیکاله علوفه‌ای در شهرستان بهشهر، گفت: ۲۳۰ هکتار تریتکاله در این شهرستان کشت شد که ۳۰ هکتار آن ترتیکاله علوفه‌ای است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر افزود: پیش بینی می‌شود از این اراضی ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای برداشت شود.


قنبری تصریح کرد: گیاه تریتیکاله به دو شیوه علوفه‌ای و دانه‌ای کشت می‌شود که عملکرد علوفه‌ای آن ۴۰ تا ۵۰ تن در هکتار و دانه‌ای آن ۳ تا ۵ تن در هکتار است.


وی گفت: تریتیکاله، عله‌ای جدید بوده که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم و چاودار به وجود آمده و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار است.

دیگر خبرها

  • وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب جواب می‌دهد! | ویدئو
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • فیلم/ وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب
  • فیلم/ رکن جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • تهیه جهیزیه، هدیه خیران یزدی به زوج‌های جوان
  • تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه در میاندوآب
  • تثبیت نرخ ارز، آری یا نه؟