Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@08:39:07 GMT

ناگفته‌های عنقا از آقازاده

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۸۰۰۹

ناگفته‌های عنقا از آقازاده

در بخش گفتگوی ویژه برنامه شب گذشته (۲۸ شهریور) نقد سینما امیررضا مافی میزبان حامد عنقا بود و درباره سریال آقازاده و فراتر از آن نقد سیاسی و اجتماعی در یک اثر نمایشی به گفتگو نشستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی برنامه، در ابتدای این بخش حامد عنقا در پاسخ به سوالی درباره سکانس‌های جنجالی در اغلب آثار خود گفت: از منظر رسانه‌ای آثار بسیاری از این جنس نقطه‌گذاری‌ها در روایت خود دارند و باید دید مخاطب نسبت به کدام‌یک حساسیت بیشتری نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌ویژه که رفتارشناسی مخاطب چندان قابل پیش‌بینی نیست.

وی با اشاره به سکانس حاشیه‌ساز سریال آقازاده افزود: درباره کیفیت پرداخت و اجرای این سکانس طبیعتاً بهرنگ توفیقی در مقام کارگردان باید توضیح بدهد اما شخصاً معتقدم باید درباره موضوعی که بخشی از متدینان و دغدغه‌مندان جامعه نسبت به آن حساس هستند و به دلیل اینکه حکم صریح الهی است، تابو هم محسوب نمی‌شود، صحبت می‌کردیم. طرح این موضوع در سریال اتفاق خوبی بود.

عنقا درباره رویکرد نقد سیاسی و نیز پرداختن به موضوع حساس فساد در سریال آقازاده گفت: واقعیت این است که ما به این رویکرد نرسیدیم، زمانش فرارسیده بود. حتی به نوعی این سریال بازگشت به فضایی است که قبلاً آن را در قلب یخی هم مطرح کرده بودم. مشکل قلب یخی که فکر می‌کنم در زمان خودش از آقازاده هم موفق‌تر بود، این بود که انتهایی خارج از اراده ما برای آن رقم خورد.

وی درباره صراحت بیشتر آقازاده نسبت به قلب یخی تأکید کرد: جامعه امروز ما نسبت به جامعه آن روز جامعه صریح‌تری است. ۱۰ سال پیش درگوشی از برخی مفاسد صحبت می‌کردیم اما امروز هر کدام از شبکه‌های تلویزیونی را که باز کنید، دارند درباره یکی از دادگاه‌های مفاسد اقتصادی صحبت می‌کنند. وقتی مرجعیت را از رسانه رسمی اعم از بخش‌های خبری، سریال یا حتی برنامه‌های ترکیبی می‌گیریم و اجازه می‌دهیم یک تریبون مه‌آلود در این زمینه ورود کند که نمی‌توانیم درباره صحت و سقم اخبارش موضع‌گیری کنیم، معنایش این نیست که چون ما سکوت کرده‌ایم همه جهان هم سکوت نمی‌کنند. در واقع ما با سکوت خود مرجعیت رسانه‌ای خود را از دست می‌دهیم.

فیلمنامه‌نویس سریال آقازاده افزود: در مواردی هم که توضیح می‌دهیم، دیر اقدام می‌کنیم و اجازه می‌دهیم دیگری کارش را انجام دهد، بعد می‌خواهیم واکنش نشان دهیم. فکر می‌کنم در سال‌های اخیر به‌ویژه در حوزه مبارزه با فساد شرایط تغییر کرده است. بسیاری به ما می‌گفتند چرا سراغ چنین سوژه‌ای می‌روید؟ بروید یک سریال عاشقانه بسازید! اما هرچه سطح افراد طرف مشورت ما بالا می‌رفت، می‌دیدیم انگار آنها اهمیت پرداختن به این موضوع را بیشتر درک می‌کنند. خیلی وقت‌ها مشکل ما با مدیریت میانی است.

وی ادامه داد: شما می‌بینید که عالی‌ترین مقام کشور درباره این موضوع صحبت می‌کنند و حتی مطالبه دارند. می‌گویند چرا هالیوود آنگونه رفتار می‌کند و چرا ما در پرداختن به موضوعات قضائی عکس آن‌ها رفتار می‌کنیم؟ این ناشی از عادت با مردم حرف نزدن است. همین اخیر رهبری در دیدار ویدئوکنفرانس با هیأت دولت فرمودند که با مردم حرف بزنید. این مطالبه را رهبری دارند اما در مدیریت میانی نشانی از آن نیست.

عنقا درباره بار منفی معنای آقازاده در جامعه امروز هم گفت: پارسال و در میانه تولید سریال آقازاده کتابی به دستم رسید با عنوان آقازاده‌ها که اتفاقاً برای یک مجموعه انقلابی بود و نگاهی متفاوت به این مقوله داشت. روایت آقازاده‌هایی بود که هیچیک از برچسب‌هایی که ما امروز به این طیف می‌زدیم، به آن‌ها نمی‌چسبید نه اهل رانت بودند نه اهل لابی. بلکه روایت آقازاده‌هایی بود که ما اکثراً هم آنها را نمی‌شناسیم. احساس کردم بلایی دارد سرمان می‌آید. آقازاده‌های منفی آقازاده‌های پرسروصدایی هستند. قدیم هم این‌ها بودند اما اینقدر سروصدا نداشتند. امروز در دادگاه‌های مفاسد داریم با اسم و رسم این‌ها را می‌بینیم و درباره‌شان می‌شنویم. در اینکه چه شد به این شرایط رسیده‌ایم، حتماً گناه پدران کمتر از پسران نیست.

در این بخش مافی به دیالوگ معروف فیلم موج مرده ابراهیم حاتمی‌کیا که کاراکتر اصلی می‌گوید: ما رفتیم بجنگیم، قرار شد شما از فرزندانمان مراقبت کنید، کلاهتان را قاضی کنید کدام کم گذاشتیم اشاره کرد. عنقا اما گفت: این دیالوگ تا میانه دهه ۷۰ درست بود اما امروز و در دهه ۹۰ دیگر درست نیست. به هر حال اتفاقی دارد می‌افتد. چه اتفاقی برای یک پدر می‌افتد که فرزندش به فکر سفره انقلاب است؟

در بخش دیگری از این گفتگو پس از اشاره امیررضا مافی به سینمای اعتراضی، حامد عنقا تأکید کرد: امیدوارم آقازاده تنها قدم اول در این مسیر باشد. در چهار دهه بعد از انقلاب خیلی وقت‌های حرکت‌هایی کرده‌ایم، اما بعد دچار محافظه‌کاری شده‌ایم و به نقطه اول برگشتیم. روزی که مسعود کیمیایی درباره احتکار دندان مار را ساخت، فکر می‌کردیم می‌توانیم جلوتر برویم، اما نرفتیم. وقتی ابراهیم حاتمی‌کیا کارهای اعتراضی ساخت، احساس کردیم اتفاقی می‌افتد اما نیفتاد. امیدوارم آقازاده در این زمان و مکان، فقط به‌عنوان یک واحد از هزار واحدی که باید طی شود، دیده شود. اینکه بخواهیم صبر کنیم تا همه سیاستمداران دارای ظرفیت نقد شوند، یک خیال خام است. ما باید آن‌قدر این بازی را ادامه دهیم تا سیاستمدار ناچار به پذیرش نقد شود.

وی افزود: مدیر ترسو هنرمند محافظه‌کار خلق می‌کند و بالعکس. ورود به این میدان هزینه دارد و برخی حاضر نیستند این هزینه را بپردازند، تنها برخی مثل ما پوست‌کلفت هستند! مثلاً برای خودمان هم عجیب بود که فلان مدیر عالی رتبه سیاسی بلافاصله نسبت به یک سریال واکنش نشان داد. قسمت اول سریال که پخش شد، سه رسانه اصلی لندن‌نشین نسبت به آن واکنش نشان دادند!

در اینجا مافی پرسید: چرا این نقطه واکنش آخ میان لندن‌نشین‌ها و برخی آقایان داخل کشور، مشترک است؟ که عنقا در پاسخ به کنایه گفت: بریم سراغ سؤال‌های بعدی! هرچند جواب ندادن به معنای ندانستن جواب نیست!

تهیه‌کننده آقازاده درباره تلاش برخی مخاطبان برای یافتن مابه‌ازای واقعی کاراکترهای این مجموعه گفت: سریال آقازاده که آغاز شد، یکی از بچه‌های بی‌ارزش یکی از این آقایان که مدتی است در خارج از کشور به سر می‌برد این سریال را به خودش گرفت! پدر بزرگوار این آقازاده پیغامی فرستاده بود برای ما که در پاسخ به کسی که پیغام را آورده بود گفتم چرا چنین توهمی برای شما پیش آمده که کسی بخواهد وقتش را برای شما تلف کند!؟ واقعیت این است که آقازاده‌هایی که باید دنبال نشانه‌های آن‌ها در سریال بگردید، آنهایی هستند که به راحتی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی پیدا نمی‌کنید، شاید سرنخ برخی را در دادگاه‌های مفاسد پیدا کنید!

در ادامه بحث عنقا توضیحاتی درباره شخصیت‌پردازی‌های تیپیکال سریال و نیز انتخاب بازیگران داد و در جایی که مافی درباره نسبت کاراکتر امیر آقایی با مهدی سلطانی و تلاش احتمالی سریال برای تطهیر آقایی که آقازاده‌اش اهل فساد شده است، تأکید کرد: معتقدم تأثیر لقمه از تأثیر نطفه بسیار بیشتر است و اصلاً در این زمینه تردید نکنید. گناه امیر بحری در داستان ما بیش از گناه نیما بحری است.

عنقا در پاسخ به این سوال که سریال آقازاده امکان ساخت و پخش از تلویزیون دارد هم گفت: حامد عنقا آرزویش این است که این اتفاق رخ دهد. من ابتدا می‌خواستم همین کار را هم در تلویزیون بسازم. مدیران هم می‌دانند و همین امروز هم در تلویزیون یکی دو کار با موضوع مفاسد توسط دوستان دیگر در دست ساخت است. هم ابوالقاسم طالبی و هم مسعود ده نمکی این روزها مشغول ساخت سریال‌ها مهمی هستند. باید بپذیریم که امروز تلویزیون مهم‌ترین رسانه‌ای است که ما در اختیار داریم. اگر من نوعی سراغ تجربه‌ای در یک مدیای دیگر می‌روم، بالاخره بچه تلویزیون هستم. واقعیت این است که آقازاده را هم برای تلویزیون می‌ساختم، اما زمانی که می‌خواستیم، شرایطش پیش نیامد.

برنامه نقد سینما به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری جمعه شب‌ها ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

کد خبر 445130

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آقازاده سریال آقازاده حامد عنقا نقد سینما سریال نمایش خانگی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سریال آقازاده آقازاده ها حامد عنقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۸۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از سریال پایتخت که دوباره سوژه شد

منبع: برترین‌ها

tags # سریال پایتخت سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • سریال «نون خ ۵» چه زمانی از تلویزیون پخش می‌شود؟
  • فیلم| رپ خواندن حمید صفت در سریال «اژد‌های هفت سر»
  • تصویری از سریال پایتخت که دوباره سوژه شد
  • این ۱۰ آقازاده جنجالی پای میز محاکمه رفته‌اند
  • ۱۰ آقازاده پای میز محاکمه؛ از پسر آیت الله جنتی و فرزندان هاشمی رفسنجانی تا دختر آقای وزیر
  • پیشنهاد یک استاد دانشگاه درباره حواشی ماجرای صدیقی و پسران: فهرست اموال 100 روحانی مشهور و آقازاده ها منتشر شود
  • (ویدئو) رپ خواندن حمید صفت در سریال «اژد‌های هفت سر»
  • دادگاه یقه این آقازاده‌ها را گرفت (+عکس)
  • حواشی یک سکانس سانسور نشده؛ ملاقات شرعی با طعم سیاست و نفرت!
  • خواندن یک شعر درباره «آقازاده‌ها» در حضور مقام معظم رهبری