Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، مهدی همتی در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: سطح زیر کشت کنجد علی‌رغم پیش‌بینی‌های ابتدای فصل کاشت نسبت به سال پیش از افزایش ۱۵ درصدی برخوردار و به بیش از ۹۳۰ هکتار رسیده است.

وی افزود: با توجه به تأمین آب موردنیاز کشت تابستانه کنجد در برخی از مزارع با رهاسازی آب از سد سلمان فارسی قیروکارزین و همت کشاورزان این افزایش سطح رقم خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه عملکرد مزارع کنجد در این شهرستان حدود هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار و ۱۰۰ تن کنجد در مزارع قیروکارزین تولید و روانه بازار مصرف شود.

همتی اضافه کرد: مزارع کشت‌های تابستانه توسط مدیران پهنه و کارشناسان ستادی مستمر پایش و به‌منظور بهبود عملکرد در این مزارع نهاده‌های یارانه دار به آن تخصیص‌یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار قیروکارزین با ۲۰ درصد تولید کل محصول کنجد استان فارس از عمده تولیدکنندگان کنجد در این استان است، ابراز کرد: به‌منظور کاهش مصرف آب کشاورزی توسعه کاشت کنجد از سالیان پیش به عنوان کشت جایگزین مورد توجه کشاورزان و جهاد کشاورزی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان داشت: کشت کنجد به خوبی جایگزین محصولات پر آب بر مانند ذرت شده است و در صورت وجود بازار متعادل برای خرید این محصول و توسعه مکانیزاسیون برداشت آن، بیش از این نیز توسعه خواهد یافت.

همتی بر موضوع مهم خاک‌ورزی حفاظتی در کشت کنجد تأکید کرد و گفت: عمده کشت کنجد در این شهرستان به صورت بی خاک‌ورزی یا کم خاک‌ورزی انجام شده است که نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و حفظ رطوبت خاک دارد.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات خاک‌ورزی حفاظتی با توجه به باقی ماندن ۳۰ درصد از بقایای گیاهی کشت قبل، رطوبت ذخیره شده در خاک که تقریباً همیشه بحرانی‌ترین عامل در تولید محصولات است، افزایش داشته و بهبود عملکرد محصول را در پی دارد افزون بر این موجب افزایش مواد آلی خاک می‌شود.

به گزارش فارس به دلیل نبود کارگاه‌های فرآوری کنجد در شهرستان قیروکارزین، محصول تولیدی به صورت خام توسط واسطه‌ها خریداری و به تمام نقاط کشور ارسال می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کشت کنجد خاک ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۸۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: برداشت گندم و جو از مزارع دشت دژگاه بخش دهرم آغاز شده است و تا اوایل خرداد  در بخش مرکزی ادامه دارد.
سید حسن موسوی افزود: در سال زراعی جاری در شهرستان فراشبند ، ۱۰ هزار و ۳۱۰ هکتار گندم دیم، پنج هزار هکتار گندم آبی، ۱۵۰ هکتار جو آبی و هزار هکتار جو دیم کشت شده است.
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن گندم و ۴۰۰ تن جو از مزارع این شهرستان برداشت شود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: در حال حاضر با توجه به اقدامات و پیگیری‌های انجام شده سه مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • نابودی آفت سن غلات مزارع رشتخوار
  • بازسازی جاده‌های دسترسی به مزارع وقنات،جنوب سیستان وبلوچستان