Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@17:43:20 GMT

این ویدیو را بدون هندزفری ببینید/ از «تنهایی در جمع» تا ناشنوایی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۸۶۶۷

‍‍‍‍‍‍

دریافت 55 MB

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهنام عبداللهی، امیر صادقی: گوش بیرونی، لاله گوش، گوش میانی، حلزون گوش… و حالا «هندزفری»، گویا جدیدترین بخش از دستگاه شنوایی انسان معاصر شده است. انسان معاصری که ترجیح می‌دهد با هندزفری راه برود و با هندزفری بخوابد.

شاید وقتی توماس ادیسون در اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی گوشی طبی را اختراع کرد هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کرد در سال ۲۰۲۰ میلیون‌ها انسان مقابل چشمانشان یک زندگی داشته باشند و داخل گوش‌هایشان، یک زندگی دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز صدها شرکت هزاران نوع هندزفری، هدفون و هدست را در جهان عرضه می‌کنند؛ دستگاه‌هایی شبیه به هم، با کارآیی‌هایی کمی متفاوت و متنوع.

هدفون (Headphone) یا دوگوشی، از ۲ بلندگوی کوچک که بر روی گوش کاربر قرار می‌گیرد تشکیل شده است و از طرفی به یک مولد صوت مثلاً تقویت کننده صدا، رادیو یا پخش کننده دیسک فشرده متصل می‌شود.

هندزفری (handsfree) وسیله‌ای است که بدون استفاده از دست می‌توان از آن استفاده کرد، هندزفری در انتقال فرامین در دستیارهای صوتی، رادیو، تلفن همراه و بسیاری از ابزارهای صوتی و چند رسانه‌ای استفاده می‌شود. هندزفری ممکن است دارای سیم یا بدون سیم باشد.

هدست (Headset) از ۲ بلندگوی کوچک (در بعضی موارد یک بلندگو) که بر روی گوش کاربر قرار می‌گیرد و یک میکروفون تشکیل شده‌است.

شاید شما هم اغلب اوقات با برخورد معترضانه اطرافیان مواجه می‌شوید؛ وقتی آن‌ها شما را بارها صدا می‌کنند، اما از طرف شما جوابی دریافت نمی‌کنند. این همان زندگی خصوصی و لذت شخصی از موسیقی است که هندزفری برای انسان‌ها به‌وجود آورده است.

زندگی خصوصی که دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران آن‌را نگران کننده می‌خواند.

نگرانی‌ها درباره آسیب‌های هندزفری در مشکلات اجتماعی خلاصه نمی‌شود. وز وز گوش، پرشنوایی، عفونت جدی گوش، درد گوش، آسیب به مغز و در نهایت کاهش شنوایی از جمله مهم‌ترین آسیب‌های هندزفری و هدفون به گوش است.

پزشکان و متخصصان سالیان سال است درباره آسیب‌های بلندمدت هندزفری به دستگاه شنوایی انسان هشدار می‌دهند. اما شاید به خاطر صدای بلند موسیقی که از هندزفری پخش می‌شود، کسی صدای پزشکان را نمی‌شنود یا ترجیح می‌دهد نشنود.

در این میان برخی از متخصصان می‌گویند هدفون نسبت به هندزفری آسیب کمتری دارد چون وارد مجرای گوش نمی‌شود پس دیگر سبب جمع شدن جرم‌ها داخل گوش نخواهد شد و همینطور آسیب کمتری به پرده گوش می‌زند.

بازار فروش هندزفری و هدفون داغ است از فروشگاه‌های اینترنتی تا همین خیابان‌های تبریز محصولات چینی در ایران جولان می‌دهند. اگر از صبح تا شب پاساژها را بگردید، احتمالاً هیچ‌یک از فروشندگان با شما درباره هندزفری ایرانی صحبت نخواهند کرد، آن‌هم به یک دلیل ساده که می‌گویند وجود ندارد.

در این بازار، اگر برای چند ثانیه هندزفری را از گوش‌هایتان بردارید، قیمت‌های بسیار متفاوتی می‌شنوید از ۵۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان! فروشندگان لوازم جانبی می‌گویند از فروش هندزفری و هدفون پول خوبی به جیب می‌زنند…

حالا انسان‌های معاصر با هندزفری و موسیقی‌های شخصی که حاضر نیستند با کسی در میان بگذارند یا کسی بشنود، تعریف جدیدی از با هم بودن ارائه می‌کنند؛ در کنار هم، به دور از هم.

کد خبر 5027110

منبع: مهر

کلیدواژه: هدفون موبایل لوازم جانبی موبایل جامعه شناسی ویروس کرونا شیراز هفته دفاع مقدس شهرکرد بوشهر آمار کرونا توهین به پیامبر شیوع کرونا گرگان کرمانشاه انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی محرم 99 زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد

حجت‌الاسلام کریم اسدی در نشست اخلاق مدرسه علمیه الزهرا(س) خلخال با اشاره به اهمیت ایمان و دینداری در آیات و روایات، گفت: در فلسفه آفرینش، انسان هرگز به سرمنزل آرامش، اطمینان و رضایت‌مندی نمی‌رسد مگر اینکه از قرآن این کتاب آسمانی استمداد و یاری بطلبد.

وی افزود: ایمان وسیله‌ای برای اتصال موجودی ناتوان به اصل وجودی است که همه هستی و قدرت و نیرو از اوست؛ بنابراین ایمان و دینداری بایستی به عنوان یک اصل، همیشه در روحیه انسان پدیدار باشد.

امام جمعه خلخال اظهار داشت: ایمان امید به زندگی را در فرد افزایش می‌دهد و در همه حوزه‌های زندگی بشر نقش مهم و تاثیر مستقیمی به جا می‌گذارد.

حجت‌الاسلام اسدی با اشاره به اینکه غلبه بر هوای نفس، یکی از ویژگی‌های ایمان می‌باشد، تصریح کرد: بالاترین دشمن انسان، نفس اماره و احساسات سرکش است که بایستی با توسل به خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بر آن غلبه کند.

دیگر خبرها

  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • این چند نکته ساده کمک می‌کند که بدون عطر خوشبو شوید!
  • هیچ فناوری بدون مبنای هستی‌شناسانه نیست
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد
  • دانشمندان راه داشتن عمری طولانی‌تر را فاش کردند