Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:12:42 GMT

مرزهای چهارگانه ایران و عراق کاملا بسته است

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۹۱۲۱

مرزهای چهارگانه ایران و عراق کاملا بسته است

جانشین فرمانده ناجا با تاکید بر روابط حسنه مرزی میان ایران و عراق گفت: عاشقان و زائران امام حسین (ع) به مرزها مراجعه نکنند چرا که کشور عراق آمادگی پذیرش زوار را ندارد.

به گزارش ایسنا سردار قاسم رضایی ظهر امروز در سفر به استان خوزستان از پایانه مرزی شلمچه دیدار کرد و با مرزبانان به گفت و گو پرداخت.

جانشین فرمانده ناجا در حاشیه این بازدید با بیان اینکه مرزبانان ادامه دهنده راه رزمندگان دفاع مقدس هستند، گفت: روحیه دفاع مقدسی در مرزبانان جاری است و آنان باوقار و اقتدار مرزها را کنترل می کنند و در حال حاضر در بهترین شرایط امنیتی در مرزها به سر می بریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی با اشاره به روابط حسنه مرزی میان ایران و عراق تصریح کرد: روابط خوبی با کشور عراق داریم و مرزنشینان نیز همکاری مطلوبی با مرزبانان دارند.

وی تاکید کرد: بنا بر اعلام کشور عراق، مرزهای این کشور برای همایش اربعین بسته است و از زائران وعاشقان اباعبدالله الحسین(ع)  درخواست داریم با توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونا همکاری لازم را داشته باشند و به مرزها مراجعه نکنند.

جانشین فرمانده ناجا با اعلام اینکه مرزهای چهارگانه کاملا بسته است و هیچگونه ترددی انجام نمی شود، تصریح کرد: سلامت مردم به ویژه زائران برای ما بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه بین الحرمین بین ایران اسلامی تا کربلا بوده اما ویروس کرونا و مشکلات ایجاد شده موجب شد برگزاری این کنگره عظیم متوقف شود، اعلام کرد: دوستان ما در عراق آمادگی پذیرش زائران را ندارند و آنها را نمی پذیرند.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه استان خوزستان، جای اراذل و اوباش گری نیست، تصریح کرد: خبرهای مبنی بر سرقت را همکاران ما به جد دنبال می کنند، همچنین در بحث مقابله با اراذل و اوباش، قاچاقچیان سلاح و کسانی که درصدد برهم زدن نظم عمومی هستند، قاطعانه برخورد می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری پلیس رضایی به شهروندان توصیه کرد: به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اخبار موثق را از طریق رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی دریافت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ناجا مرز ایران و عراق اربعين حسيني جانشین فرمانده ناجا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۹۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!

پس از تحولات دی‌ماه ۱۴۰۲، پاکستان به ایران وعده داد که در زمینه امنیت مرزی اقدامات بیشتری انجام دهد. دو کشور زمینه فعالیت مشترک اقتصادی زیادی نیز دارند. ایران در نزدیکی مرز پاکستان دارای بندر و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی بوده و پاکستان نیز از طریق بندر کراچی ظرفیت بالایی برای ترانزیت کالا دارد. روابط تهران و اسلام‌آباد از لحاظ سیاسی، یک رابطه راهبردی محسوب می‌شود.

به گزارش هم میهن، رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته وارد اسلام‌آباد شد. دیدار اخیر سیدابراهیم رئیسی از پاکستان، نخستین سفر رئیس دولت سیزدهم به این کشور است و با توجه به تحولات اخیر در شرق و جنوبشرق کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت پاکستان طی سال‌های اخیر هماهنگی و همراهی بالایی با ایران از خود نشان داده است.

حتی روابط میان دو کشور که پس از حمله تروریست‌های جیش‌العدل در دی‌ماه سال گذشته، پاسخ نظامی ایران در خاک پاکستان و پاسخ متقابل اسلام‌آباد برای مدت کوتاهی متشنج شده بود، با سرعت به حالت عادی بازگشت. به رغم این که تنش‌های دیپلماتیک میان دو طرف به وجود آمد، اما تنش در همین سطح کنترل شد و افزایش پیدا نکرد.

امنیت مرز مشترک تهران و پاکستان به همکاری دو طرف نیاز دارد. ۹۰۹ کیلومتر مرز مشترک از یک طرف به منطقه سیستان و بلوچستان در ایران و از سوی دیگر به منطقه بلوچستان پاکستان می‌رسد که هر دو طرف نسبت به مساله امنیت آن نگرانی‌های زیادی دارند. پس از تحولات دی‌ماه ۱۴۰۲، پاکستان به ایران وعده داد که در زمینه امنیت مرزی اقدامات بیشتری انجام دهد. دو کشور زمینه فعالیت مشترک اقتصادی زیادی نیز دارند. ایران در نزدیکی مرز پاکستان دارای بندر و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی بوده و پاکستان نیز از طریق بندر کراچی ظرفیت بالایی برای ترانزیت کالا دارد.

روابط تهران و اسلام‌آباد از لحاظ سیاسی، یک رابطه راهبردی محسوب می‌شود. پاکستان حافظ منافع ایران در ایالات متحده آمریکاست و در صورت نیاز، می‌تواند از ظرفیت میانجی‌گری خود استفاده کند. البته تمایل به استفاده از این ظرفیت به حسنه بودن رابطه دولت مستقر در پاکستان با ایران ارتباط دارد. اما این مساله بی‌سابقه نیست.

پیش از این در دوران دونالد ترامپ، عمران‌خان نخست‌وزیر وقت پاکستان از تمایل خود و همچنین درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن خبر داده بود. در صورتی که در تهران تمایلی به این امر وجود داشته باشد، اسلام‌آباد نیز مانند مسقط، توانایی انجام آن را دارد. اسلام‌آباد به رغم این که متحد آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، در میان کشور‌هایی بود که حمله اسرائیل به کنسولگری دمشق را محکوم کرد. با توجه به تمام این شرایط، سفر ابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد، بسیار مهم است.

رابطه ایران و پاکستان فراتر از همسایگی

پس از این تحولات روز گذشته سیدابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد رفت و در فرودگاه مورد استقبال وزیر مسکن پاکستان قرار گرفت. او در بدو ورود با محمد اسحاق‌دار، وزیر خارجه این کشور، به گفتگو پرداخت و روابط دو کشور را فراتر از همسایگیِ صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد و گفت که «صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشور‌های اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است». وزیر خارجه پاکستان هم در این دیدار از ضرورت وحدت میان کشور‌های اسلامی سخن گفت و بیان کرد: «امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد».

محکومیت سکوت نهاد‌های بین‌المللی در جنگ غزه

ابراهیم رئیسی در ادامه در نشست مشترک مطبوعاتی با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان شرکت کرد. او در این نشست از رویکرد سازمان‌های بین‌المللی در برابر جنگ غزه انتقاد کرد و گفت: «آنچه امروز تمام دنیا را غصه‌دار کرده ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی به ظاهر مدافع حقوق بشر از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه با حمایت آمریکا و کشور‌های غربی است و ما معتقدیم موضع بحق مردم ایران و پاکستان و امت اسلامی بلکه همه ملت‌های آزاداندیش در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مسیر حق‌طلبی و عدالت‌خواهی و همچنین ایستادگی و مقاومت فلسطینیان مظلوم جواب خواهد داد و حتماً زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد بود».

او همچنین مطرح کرد که در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور تصمیم گرفته‌ایم که ظرفیت‌های دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را ارتقاء دهیم. رئیسی با اشاره به مواضع مشترک تهران و اسلام‌آباد در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر و همچنین انواع ناامنی‌های تهدیدکننده دو کشور و منطقه، بیان کرد: این نگاه مشترک مبتنی بر دفاع از حقوق بشر محور همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور است».

رئیس‌جمهوری ایران از ارتقاء ۱۰ میلیارد دلاری سطح همکاری‌ها هم سخن گفت: «در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم». رئیسی درباره افتتاح بازار مرزی هم ابراز امیدواری کرد که در این جهت گام‌های مؤثری برداشته شود. او در پایان اعلام آمادگی کرد که ایران تجربیاتی که در دوران تحریم‌ها به دست آورده را به پاکستان ارائه کند.

تشکر شهباز شریف از رهبر انقلاب

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم در این نشست گفت: «ما مقامات ایران و پاکستان درخصوص وضعیت مردم‌کشی در غزه گفتگو کردیم و این عمل اسرائیل را محکوم می‌کنیم. ما از کشور‌های جهان می‌خواهیم این عمل نظامی اسرائیل را به پایان برسانند و یک راه‌حل عادلانه درخصوص مسئله فلسطین لازم است. پاکستان درخصوص تشکیل یک ریاست آزاد فلسطینی با ایران همکاری می‌کند تا قدس پایتخت فلسطین شود».

او همچنین بیان کرد: «من از رهبر ایران تشکر می‌کنم که پشتیبانی از مردم کشمیر دارند و حق آزادی‌خواهی ایشان را در نظر داشتند. بعد از انتخاب دولت جدید پاکستان برای اولین‌بار است که یک مقام عالی‌رتبه به کشور ما می‌آید و این موجب افتخار ماست؛ چشم ما روشن و دل ما شاد».

همچنین سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور را در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و مؤثر عنوان کرد. او با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان دو راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: «در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است.

جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشار‌ها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.»

سردار ایاز صادق نیز در این دیدار با بیان اینکه هیچ‌کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند، تاکید کرد: «پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و مؤثر بردارد.»

نامگذاری یک خیابان در اسلام‌آباد به نام «ایران»

گفتنی است رئیس‌جمهور ایران پس از نشست مطبوعاتی با نخست‌وزیر این کشور با آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری اسلامی پاکستان در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور در اسلام آباد دیدار کرد و پس از این دیدار از لوح یادبود نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر اسلام‌آباد به‌نام «ایران» رونمایی شد.

از سوی دیگر قرار است سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر اخیرش به کشور سریلانکا نیز سفر کند. شایان ذکر است که چند روز پیش هم بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، در قالب هیئتی به پاکستان سفر کرد و مقرر شد که سطح همکاری‌ها میان این دو کشور بالا برود.

در پی دیدار اخیر رئیسی با شریف، پرسشی که به وجود می‌آید این است که آیا ایران و پاکستان در درازمدت می‌توانند یک رابطه راهبردی با یکدیگر داشته باشند و مشخصاً این دو کشور چگونه می‌توانند مشکل گروه‌های تروریستی مرزی را حل کنند؟

یک اشتباه مهم؛ تضعیف نخبگان بلوچ و روحانیت میانه‌رو

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان، درباره چگونگی حل مشکل گروه‌های تروریستی به «هم‌میهن» گفت: «ارتباط ایران و پاکستان مبتنی بر دو محور انرژی و تجارت است. پاکستانی‌ها اعلام کرده بودند که حاضر به همکاری در حوزه کشیدن لوله گاز هستند و چینی‌ها هم اعلام آمادگی کردند که این کار را انجام دهند. با این اوصاف می‌بینیم که موضوع انرژی برای پاکستان به شدت مهم است؛ به خصوص آنکه در بخش‌هایی از این کشور در تابستان ۱۸ ساعت برق ندارند. مسئله دیگر تجارت است.

ایران تحریم است و می‌تواند از پاکستان به‌عنوان کشوری برای وارد کردن کالا استفاده کند؛ به این نحو که پاکستان به نام خود کالا‌ها را خریداری کند و از مرز به ایران بفرستد. پس در این حوزه پاکستان برای ایران ظرفیت مهمی است. از طرفی ظرفیت‌های بالایی در تبادل کالا در سه منطقه مرزی ریمدان، سراوان و تفتان وجود دارد. اگر درست عمل شود، می‌شود این مناطق را ساماندهی کرد و این امکان وجود دارد که حداقل ۱۰ درصد از تعرفه‌ها در مناطق صرف خود منطقه شود تا بسیاری از مشکلات حل شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره گروه‌های تروریستی موجود در مرز ایران و پاکستان بیان کرد: «موضوع دیگر امنیت میان ایران و پاکستان است؛ به‌خصوص که اخیراً جیش‌العدل پیوند‌هایی با داعش هم خورده است. دولت ایران یک اشتباه مهمی را مرتکب می‌شود؛ آنکه نخبگان میهن‌گرای بلوچ و روحانیت میانه‌رو در منطقه را تحت فشار قرار می‌دهد.

مولوی عبدالحمید فردی است که می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند ما می‌بینیم که برخی می‌گویند باید مسجد مکی بسته شود یا اخیراً یک کارشناس سرشناس به‌تازگی گفته بود که مسجد مکی، مسجد ضرار است. تضعیف نیرو‌های تحصیل‌کرده میهن‌گرا و روحانیت میانه‌رو در نهایت به نفع گروهک‌ها تمام می‌شود. هنوز این مسئله برای مردم منطقه حل نشده است که چرا عوامل آن جمعه معروف در مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و معرفی نمی‌شوند.

اگر حاکمیت بتواند مردم را با خود داشته باشد، خود مردم مهم‌ترین حافظان مرز‌ها می‌شوند و خود مردم با گروهک‌ها مقابله می‌کنند. اگر دولت ایران سیاست عاقلانه‌ای را به کار بگیرد و مردم محلی را راضی نگه دارد، حتماً آن‌ها در کنترل مرز‌ها کمک می‌کنند، اما واقعیت این است که اکنون مردم سیستان و بلوچستان نارضایتی دارند. نباید بر مولوی عبدالحمید فشار وارد شود، زیرا مردم منطقه از او حرف‌شنوی دارند و او نیز هیچ‌وقت نخواسته است خارج از نظام فعالیت کند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا پاکستان عزمی برای مقابله با گروهک‌ها ندارد؟ تشریح کرد: «واقعیت این است که پاکستان مرزش با ایران را به‌عنوان اولویت در نظر ندارد و به نوعی خیالش از این سمت راحت است. ایران همواره مدعی بوده است که پاکستان در قضیه برخورد با گروهک‌ها جدی نیست، اما واقعیت این است که سیاست‌های مرزی را نه دولت پاکستان بلکه ارتش این کشور تعیین می‌کند».

ملازهی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آمریکا تا چه حد بر سیاست‌های پاکستان در قبال ایران تأثیرگذار است، گفت: «پاکستان با آمریکا روابط بسیار نزدیکی دارد. آمریکا به‌خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ کمک‌های تسلیحاتی بسیاری به پاکستان کرد. پاکستان با سعودی‌ها هم ارتباط بسیار نزدیکی دارد و قبل از اینکه آقای رئیسی به این کشور برود، آقای بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان به پاکستان سفر کرده بود. اکنون عربستان و امارات در پاکستان فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارند؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که پاکستانی‌ها در موضوعات امنیتی با ایران چندان صادق نباشند».

دیگر خبرها

  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • افزایش همکاری‌های مرزی ایران و کویت
  • ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم حشیش در شیراز
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!
  • امنیت در مرزهای ایران اسلامی حاکم است
  • کشف کالای قاچاق به ارزش ۱۱ میلیارد ریال در مرزهای آذربایجان غربی