Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:05:12 GMT

توسعه فناوری ساخت چسب دندانی در داخل کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۹۱۷۵

توسعه فناوری ساخت چسب دندانی در داخل کشور

به گزارش روز شنبه ستاد توسعه ویژه فناوری نانو، محمد عطایی، مدیرعامل یک شرکت فناور گفت: ما روی بخش‌های مختلف چسب‌های دندانی کار می‌کنیم و موفق به ارائه دستاوردهای مختلفی در این بخش شده‌ایم. یکی از این محصولات، نوعی چسب دندانی نانوکامپوزیتی است که در آن از نانوذرات استفاده شده است.

چسب دندانی در دندانپزشکی برای چسباندن روکش استفاده می‌شود تا مانع از لق‌شدن و جداشدن روکش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چسب‌ها با افزایش استحکام و ثبات به عملکرد بهتر روکش کمک شایانی می‌کند.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تصریح کرد: پس از توسعه این فناوری، وارد مرحله اخذ مجوزهای مربوطه شده‌ایم و در حال حاضر به‌دنبال گرفتن مجوز وزارت بهداشت هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۵ ماه آینده این محصول را وارد بازار کنیم. تمام فرآیندها برای تولید انجام شده و به محض دریافت مجوز کار تولید را شروع خواهیم کرد.

عطایی درخصوص مزیت‌های چسب دندانی گفت: در این چسب از نانوذراتی استفاده شده که اصلاح سطحی شده‌اند، یعنی روی آن‌ها با گروه‌های کربوکسیلیک اسید پوشانده شده است. این‌کار موجب می‌شود تا این گروه با کلسیم موجود در سطح دندان ارتباط ایجاد کرده و موجب استحکام بیشتر چسب شوند. از سوی دیگر خود این نانوذرات موجب بالا رفتن استحکام ساختار چسب می‌شوند.

به گفته وی،به‌دلیل ابعاد نانومقیاس سیلیس به‌کار رفته در این چسب‌ها، این ذرات به‌راحتی داخل خلل و فرج و کانال‌های روی سطح دندان نفوذ کرده و به استحکام بیشتر چسب کمک می‌کنند.

این دانش‌آموخته دکتری مهندسی پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درباره هزینه این چسب‌ها گفت: به‌دلیل وجود نانوذرات در این چسب‌ها قیمت آن‌ها اندکی بالاتر از چسب‌های معمولی بوده اما از نظر عملکرد بسیار بهتر هستند.

برچسب‌ها پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دندانپزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دندانپزشکی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دندانپزشکی اخبار کنکور چسب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافتند و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری از آن رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تحقق اهداف نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور، گامی مهم در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برداشته شد.

در این پژوهشکده، با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، موتوری 6 سیلندر خورجینی با ظرفیت 4000 سی‌سی بنزینی طراحی و ساخته شد.

این دستاورد ارزشمند که حاصل 4 سال تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی است، به خودی خود گامی بزرگ در راستای استقلال علمی و صنعتی کشور محسوب می‌شود. موتورهای 6 سیلندر خورجینی که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نظامی و تفریحی دارند، پیش از این در داخل کشور تولید نمی‌شدند و نیاز به آنها از طریق واردات تامین می‌شد.

رونمایی از این موتور در حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشان‌دهنده اهمیت این دستاورد و عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به خودکفایی در حوزه‌های  فناوری پیشرفته است.

احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/ رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این مراسم گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند. این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند و از این رو، دستیابی به دانش فنی ساخت این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی برای کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، پس از 4 سال تحقیق و توسعه عمیق، به دانش فنی ساخت موتورهای 6 سیلندر خورجینی 4 لیتری دنیا دست یافت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رونمایی از نمونه مهندسی معکوس شده این موتور با استانداردهای بالا، تأکید کرد: این دستاورد نشان‌دهنده اثبات فناوری‌های موتور خورجینی 6 سیلندر حجم بالا است. دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم شاهد توسعه این جریان علمی قوی در کشور و تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در آینده باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پایان سخنان خود، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای دانست و گفت: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است، چرا که این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها نیز است.

وی همچنین از حمایت‌های معاونت علمی از این طرح خبر داد و گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند و دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • عرضه فناوری جدید ساخت تراشه شرکت TSMC تا سال ۲۰۲۶
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند