Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:00:14 GMT

کاوش در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز از سر گرفته شد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۹۱۸۴

کاوش در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز از سر گرفته شد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، روح‌اله شیرازی که روز شنبه در نشست بررسی و ارایه راهکار برای ادامه کاوش مسیر انتقال آب از سایت تاریخی جوبجی رامهرمز خوزستان شرکت کرده بود ، افزود:بنا است مبلغی از سوی سازمان آب و برق خوزستان به منظور انجام کاوش به پژوهشکده باستان‌شناسی پرداخت شود که البته این پول هنوز پرداخت نشده، باوجود این، باتوجه به فوریت و به منظور تسریع در کار هم‌اینک عملیات کاوش و مطالعات میدانی در منطقه را آغاز کرده‌ایم و مدت‌زمان تعیین شده برای اتمام کار نیز دوم آبان ۹۹ درنظر گرفته شده است و از این تاریخ به بعد نیز تهیه گزارش و مطالعات کتابخانه‎ای انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تصمیم نهایی درخصوص عبور کانال آب از محوطه باستانی جوبجی رامهرمز، پس از انجام مطالعات میدانی در منطقه، از سوی شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهد شد.

شیرازی ادامه داد: بر اساس مصوبات نشست امروز، بررسی‌ باستان‌شناسی در حدود ۱۲هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بالادست انجام می‌شود.

وی گفت: مقرر شد پس از پایان مطالعات، نتیجه کشفیات و کاوش‌ها به شورای فنی وزارت میراث فرهنگی ارسال شود و شورا پس از مطالعه و بررسی‌ لازم، نظر نهایی خود را درخصوص عبور کانال آب از محوطه باستانی جوبجی در شهرستان رامهرمز اعلام کند.
وی بیان کرد:یکی دیگر از مصوبات نشست امروز، پرداخت حق و حقوق نگهبانان محلی مستقر در محل کاوش کانال آب جوبجی بود که تصمیماتی در این خصوص گرفته شد.
این گزارش حاکیست پس از پایان این نشست مسوولان استانی با بازدید میدانی از سیفون کشاورزی و محل کاوش سایت تاریخی جوبجی، ضمن شنیدن درددل‌ کشاورزان منطقه، از نزدیک در جریان مشکلات این طرح قرار گرفتند.

در این نشست که در محل فرمانداری رامهرمز برگزار شد، سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، آرش قنبری فرماندار رامهرمز، ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس، محمدامین ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، امیری‌زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و برخی از مسوولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

به گزارش ایرنا منطقه جوبجی در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است.

کار کاوش و نجات‌بخشی در منطقه‌ای جوبجی از پاییز ۹۷ به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد که تیر پارسال چند تابوت در این منطقه کشف شد.

برچسب‌ها ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رامهرمز خوزستان بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رامهرمز خوزستان بنای تاریخی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رامهرمز خوزستان بنای تاریخی اخبار کنکور باستانی جوبجی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۹۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

ترک‌های اصفهان، به میراث هم رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

دیگر خبرها

  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد