Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-28@11:43:29 GMT

چالش‌های بزرگ اصلاح‌طلبان

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۹۳۸۳

چالش‌های بزرگ اصلاح‌طلبان

خرداد: در صورتی که تا انتخابات ریاست جمهوری تقریبا ۹ ماه باقی مانده است، اما اصلاح‌طلبان همچنان در بی تحرکی به سر می‌برند و حرکتی جدی از سوی آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
به گزارش خرداد به نقل از فرارو، اصلاح‌طلبان که با چالش‌های جدی، چون نظر شورای نگهبان درباره نامزدها، قهر بدنه اجتماعی  و وضعیت مبهم شورای عالی سیاستگذاری در انتخابات پیش رو مواجه هستند همچنان جز اظهارنظر‌های شخصی موضع مشخص و جدی درباره انتخابات پیش رو نگرفتند، اما داریوش قنبری در این باره به فرارو گفت: آن‌ها مشغول رصد وضعیت موجود و امکان سنجی نحوه حضور در انتخابات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی دنبال این هستند که ببینند شرایط تا چه میزان برای معرفی کاندیدا مناسب است. آن‌ها از یک طرف با مسئله شورای نگهبان مواجه هستند این که چه کسی را معرفی کنند که شورای نگهبان تایید کند. از طرفی هم با پایگاه اجتماعی رو به رو هستند که به خاطر مشکلات دچار مسئله شده است.
وی ادامه داد: آن‌ها همچنین در حال بررسی نحوه مشارکت در انتخابات هستند. آن‌ها در پی این هستند که آیا با نامزد خاص خود امکان حضور در انتخابات را دارند یا باید به دنبال کاندیدایی باشند که متعلق به جریان خودشان نیست. هر چند آن‌ها این بار انگیزه‌ای برای حمایت از یک نامزد غیراصلاح طلب را ندارند و با توجه به اهمیت پایگاه اجتماعی و دغدغه‌ای که در این باره دارند به حمایت از یک گزینه اصلاح‌طلب تمام عیار می‌اندیشند.
انتخابات مسئله اساسی مردم نیستاو تأکید کرد: مسئله اصلی دیگر اصلاح‌طلبان در شرایط حاضر بحث مشارکت یا عدم مشارکت است. آنچه برای اصلاح‌طلبان دارای اهمیت است حضور مردم است که با توجه به انتخابات سال گذشته دورنمای مثبتی از آن وجود ندارد. اصلاح‌طلبان دنبال این هستند که ببینند مردم چه اندازه برای آمدن پای صندوق شور و نشاط دارند که به نظر می‌رسد شور و نشاطی وجود ندارد. مردم آن چنان درگیر مسائل و مشکلات خود هستند که مسئله انتخابات برای‌شان مسئله اساسی نیست.
او افزود: ممکن است انتخابات سال آینده تحت تاثیر مسائل دیگر به مسیر متفاوتی هدایت شود، اما در صورت تداوم شرایط کنونی، این انتخابات تحت تاثیر متغیرهایی، چون تحریم‌های یک جانبه آمریکا و پیامد‌های زیانبار اقتصادی آن، مسائل مربوط به کرونا و انباشته شدن انتظارات مردم از سنوات گذشته است. این‌ها عواملی است که بر نحوه حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر می‌گذارد.
اصلاح‌طلبان به تصمیم قاطعی در زمینه انتخابات نرسیدندنماینده سابق مجلس عنوان کرد: اصلاح‌طلبان به خاطر نحوه حضور مردم فعلا به تصمیم قاطعی نرسیدند. در مجموع برخی از موارد فوق بر نحوه تصمیم گیری اصلاح‌طلبان تاثیر گذاشته است. آن‌ها از لحاظ وحدت و انسجام درونی هم فعلا در وضعیت مناسبی قرار ندارند. در کل با استعفا‌هایی که در شورای عالی سیاستگذاری پیش آمده است، این شورا نقش گذشته خود را در راستای وحدت اصلاح‌طلبان از دست داده است. آنچه از این جریان می‌بینیم موضع گیری‌هایی است که جنبه شخصی دارد.
وی ادامه داد: حضور دوباره اصلاح‌طلبان به بازگرداندن اعتماد مردم وابسته است. به ویژه در ارتباط با آن وعده‌هایی که از گذشته به مردم داده شده و انتظاراتی که روی هم تلمبار شده وبرآورده نشده است. بخش قابل توجهی از این انتظارات هم از جریان اصلاحات بوده است. البته اصلاح‌طلبان می‌توانند توجیهاتی در این باره داشته باشند. برای مثال درباره مجلس شورای اسلامی دوره دهم می‌شود بگویند تنها یک سوم کرسی‌های مجلس در اختیار اصلاح طلبان بود و اصلاح‌طلبان در اکثریت مجلس نبودند که بخواهند پاسخگوی مجلس دهم باشند، اما متاسفانه تبلیغات رسانه‌های جریان رقیب طوری وانمود کردند که مجلس در اختیار اصلاحات است و آن‌ها در اکثریت هستند، ولی وقتی مجلس شکل گرفت مشاهده شد کسانی که در فراکسیون امید فعالیت کردند یک سوم کرسی‌های مجلس را دراختیار داشتند و این مجلس هم مجلسی اصولگرا بود.
قنبری افزود: از مجلس هفتم به بعد نظام قانونگذاری وتصمیم گیری در اختیار اصولگرایان بوده و اصلاح‌طلبان نقشی در حوزه قانونگذاری نداشتند. از طرف دیگر طیف اصولگرا این اجازه را ندادند که اصلاح‌طلبان در عرصه حضور پیدا کنند و بخش قابل توجهی از ناکامی‌های وجود داشته به خاطر جریان رقیب بوده است. تنگ کردن دایره تایید صلاحیت‌ها برای اصلاح‌طلبان وعدم امکان حضور گسترده آن‌ها در انتخابات و از طرف دیگر مانع تراشی رقبا در زمانی که اصلاح‌طلبان سعی کردند به قدرت ورود پیدا کنند باعث نوعی یاس و نومیدی شد. برگرداندن امید به مردم چیزی نیست که در اختیار اصلاح‌طلبان باشد و کل عملکرد نظام در ارتباط با انتخابات سال آینده می‌تواند تعیین کننده باشد.
این فعال سیاسی با بیان این که اگر در این باره شاهد تحولی باشیم اصلاح‌طلبان می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند اظهار کرد: آن زمان اصلاح‌طلبان اگر با نامزد خاص خودشان که منعکس کننده مطالبات آنهاست در انتخابات شرکت کنند شانس زیادی دارند. در مجموع با ایجاد تحول در مسایلی که در کشور وجود دارد شاید امید به جامعه برگردانده شود و فضای جامعه به سمت فضای انتخاباتی برود. در شرایط فعلی با وجود اینکه داریم به انتخابات نزدیک می‌شویم فضای انتخاباتی در کشور شکل نگرفته است و اصلاح‌طلبان هنوز تصمیم خاصی درراستای انتخابات نگرفتند.
انتخابات آینده برنامه محور استقنبری با اشاره به این‌که انتخبات صرفا به معنای انتخاب یک فرد یا افراد و جا به جایی با فرد یا افراد دیگر نیست گفت: انتخابات محل رقابت افراد، اندیشه‌ها و خواسته‌ها و تمایلات مردم است. وقتی مردم در انتخبات شرکت می‌کنند و رای می‌دهند دنبال مطالباتی هستند که آن مطالبات باید مورد توجه قرار بگیرد وا گر مورد توجه قرار نگیرد همچنان که می‌بینیم یاس ایجاد می‌شود. اگر این یاس و نومیدی از بین نرود زنگ خطری جدی برای کشور است و باید اعتماد مجدد مردم به صندوق رای جلب شود. مردم باید اعتماد کنند که انتخاب‌شان تعیین کننده است و تنها به معنای جابه جای فردی با فرد دیگر نیست وخواسته‌های آن‌ها هم مورد توجه است.
وی افزود: انتخابات آینده به سمت انتخاباتی مبتنی بر اندیشه و برنامه پیش می‌رود. در کل انتخابات از آن معنایی که افراد انتخاب می‌شدند فراتر رفته است و با توجه به تجربیاتی که مردم کسب کردند الان دنبال برنامه محوری هستند دنبال افکار و اندیشه‌هایی می‌گردند که منعکس کننده خواسته‌های آن‌ها باشد. اگر جریان اصلاحات بتواند متناسب با این خواسته‌ها در عرصه حضور پیدا کند و فرصت حضور اصلاح‌طلبان در عرصه هم وجود داشته باشد شاهد انتخاباتی پر شور هستیم، اما با ادامه روند کنونی، قطعا شاهد انتخاباتی از سنخ انتخابات مجلس سال گذشته خواهیم بود. انتخاباتی کم رمق با حداقل مشارکت مردم، وقتی هم که مشارکت پایین باشد جریان اصلاح‌طلب که بر جریان مردمی متکی است شانسی نخواهد داشت. اما اگر اعتماد مردم به صندوق رای جلب شود قطعا اصلاح‌طلبان شانس برتر پیروزی را خواهند داشت.
جریان سیاسی خاص خواسته خود را خواسته ملت جا نزندقنبری اضافه کرد: مسئله فراتر از این است که خود جریان اصلاحات آن را حل کند. آن‌ها منتظر اراده‌ای هستند که در کل نظام شکل بگیرد و تحولاتی را در راستای برگزاری انتخاباتی وسیع و گسترده پدید بیاورد. سال گذشته امکان رقابت برای اصلاح‌طلبان وجود نداشت. تایید ۵۰ نفر در انتخابات مجلسی که ۲۹۰ کرسی دارد معنی ندارد. در صورت حضور همان ۵۰ نفر در مجلس آن‌ها چه تاثیری می‌توانستند داشته باشند؛ بنابراین کلیت اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند فهرست ندهند. نتیجه هم عدم استقبال مردم از انتخابات بود.
او ادامه داد: در آن انتخابات، مشارکت زیر ۵۰ درصد را شاهد بودیم، ولی این مشارکت زیبنده نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیست. با توجه به شرایط کشور انتخابات ریاست جمهوری را باید طوری برگزار کرد که ۷۰ الی ۸۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند. این مستلزم این است که دلخوری‌های مردم برطرف شود و کسانی که از هر طیف کوتاهی کردند از مردم عذرخواهی کنند و این اطمینان را به مردم بدهند که مطالبات شان دیده می‌شود. یاس موجود در جامعه را می‌توان برطرف کرد. باید دلایل عدم مشارکت مردم در انتخابات ریشه‌یابی شود و مردم را به صندوق رای امید وار کرد. اگر این مورد توجه مجموعه نظام و جریان‌های سیاسی قرار نگیرد آسیبی جدی برای نظام خواهد بود. همه مسئولان نظام در قبال مشارکت مردم مسئولیت دارند.
این اصلاح‌طلب تصریح کرد: خواسته مردم مشخص است. از همین حالا جریان‌های سیاسی بر اساس برنامه‌های مدون خود باید این خواسته‌ها را ببینند و راهکار اجرایی برای حل مشکلات مردم ارائه بدهند. مردم مطالبات جدی در عرصه‌های مختلف دارند و یک جریان سیاسی خاص نباید خواسته‌های خود را خواست ملت جا بزند این خطر آفرین است.
قنبری درباره احتمال رایزنی اصلاح‌طلبان برای باز شدن فضای انتخاباتی گفت: صحبت‌هایی در این باره شنیده می‌شود که رایزنی‌هایی برای باز شدن فضای انتخاباتی صورت می‌گیرد. عزم و اراده‌ای برای رایزنی‌ها در میان اصلاح‌طلبان وجود دارد و این امر مورد نیاز هم هست. مجموعه نیرو‌ها باید دست در دست هم کشور را از این بحران نجات بدهند. با اجماع نظر نخبگان و مردم و حمایت و همراهی آن‌ها می‌توان از این بحران عبور کرد. باید خواست مردم را به صورت جدی مورد توجه قرار داد و مهمتر اینکه منافع احزاب و جریان‌‎های سیاسی باید با مطالبات و منافع مردم همسو گردد. برچسب ها: اصلاح ‌طلبان

منبع: خرداد

کلیدواژه: اصلاح طلبان فضای انتخاباتی اصلاح طلبان اصلاح طلبان جریان اصلاح خواسته ها اصلاح طلب مورد توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های سرمربی تیم ملی پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا

به گزارش ورزش سه، تصاویر کلی برجای مانده از فینال‌های اردوار گذشته جام ملت‌های آسیا شوروشر برپایی جشنواره قهرمانی ایرانی هاست. تیم‌های ملی ایران با ستاره‌هایش، بهترینِ بهترین‌ها و بزرگ‌ترینِ بزرگ‌ترین‌ها. از عصری به عصر دیگر. می‌گفتند تکرار شدنی‌ها از نسلی به نسل دیگر. می‌گفتند به چنگ در آوردن توپ از فوتسالیست‌های ایرانی به معنای پیروزی است. اگر تیم کوچکی بودی و توپی از آن‌ها کِش می‌رفتی برایتان طعم گوارای قهرمانی را داشت. جانانه دفاع کنید و کمتر گل بخورید. جام ملت‌های آسیا پرده‌های شوم دیگری را هم داشت. محض نمونه شکست برابر ژاپن در دوره گذشته که پیشرفت تیم‌های آسیایی را عیان ساخت. ورود مربیان بزرگ به تیم‌های کوچک دیروز که حالا برای خود بزرگ شده‌اند. تیم‌هایی که از پرده های آهنین بیرون آمدند ( ژاپن، ازبکستان و تایلند ). تیم‌هایی که به مربیان ایرانی روی آوردند ( عراق، کویت، افغانستان و ویتنام ). حالا جام ملت‌های آسیا دیگر به تیم ملی فوتسال ایران تعلق ندارد و بدل به آوردگاهی شد که همه در موفقیت آن می‌توانند نقش بازی کنند و سلطنت طلب باشند.

جام ملت‌های آسیا 2024 در راه است و به شکل غریبی شرایط تیم‌های هم گروهی ایران در این رقابت‌ها، مربیان،بازیکنان و نتایج دیدارهای آن‌ها، بی اختیار همگان را بیش از حد معمول به خود جلب می کند. شمسایی و ستاره هایش در یک سو ایستاده‌اند و کویت با مربی ایرانی‌اش که روزگاری تیم ملی فوتسال را به بزرگ‌ترین موفقیتش رساند، در سوی مقابل. در کنار آن‌ها، افغانستان با دیگر مربی ایرانی و بازیکنانی که حسابی پرورش یافته‌اند به گواه کارشناسان دردسرساز خواهند بود شگفتی‌ساز و همه را به نبرد از ته دل فراخوانده‌اند. تیم ملی فوتسال ایران به‌سان همه تیم‌های بزرگ که مدعی اصلی فتح جام محسوب می‌شوند، با مشکلات عدیده مواجه است. از توقعات و دردسرها، از ترکیب تیم و تصمیمات دشوار. جایی که انتظارت همیشه بالاست و بی اندازه. چالش‌های دیگری هم همچون ابرهای سیاه بالای سر تیم افکنده که کاپیتان تیم ملی چه کسی است و کدام بازیکن؟

مشکل همه سرمربیان تیم‌های ملی عدم دیدارهای بین‌المللی باندازه کافی است که این بار فدراسیون فوتبال بر خلاف گذشته مسابقات بزرگ را برای تیم ملی تدارک دید. هم در خانه و میان استقبال تماشاگران و هم دور از خانه با حریفان. شاگردان شمسایی هم با برزیل بزرگ به میدان رفته‌اند و هم به مصاف روسیه قدرتمند. تیم‌های کلمبیا و پاراگوئه در صحنه بوده‌اند و پیروزی برابر آن‌ها بارقه‌های نور امید را زنده کرد. ژاپن که پیشترها زخم عمیقی بر ایران فرو کرده بود، مقابل مردان شمسایی به زانو در آمد. بازی با هر تیمی با هر تاکتیکی و سیاقی. مشکلات لژیونر ها با هر سیاستی که جلو رفت، بالاخره حل شد و خط قرمز بزرگی روی دور هر بهانه‌‌ای کشید.

یک تیم ملی موفق زمانی در بهترین اوضاع خود قرار دارد که بیشتر شبیه یک تیم باشگاهی باشد. از نظر روحیه تیمی، تمرینات مداوم، آشنایی با تاکتیک مربیان، انگيزه و هدفي مشترک. به نظر می‌رسد مربیان تیم‌ملی وقت کافی برای همه این‌ها را داشته‌اند، نداشته‌اند؟ خوشبختانه ایران، بازیکنان بزرگ، بااستعداد و خوش قریحه فراوانی دارد که هر کدام این فرصت را داشته اند تا در اردوهای آماده‌سازی طنازی کنند و خودی نشان دهند. بدون شک حضور بازیکن جدید در ارايش تيم، نه تنها تيم را تقويت خواهد كرد بلكه دليلي براي رقابت ميان بازيكنان براي حفظ پست خود در تركيب اصلي نيز خواهد بود. در تمامی اردوهای گذشته، شمسایی تمامی بازیکنان را زیر نظر داشته و در دریای ستاره‌ها شنا کرده است تا هر ماهی که بخواهد، قلاب کند.

طبق معمول شمسایی متهم و مورد انتقاد به علت هدردادن گروهی از ستاره های نسل قبلی شده بود و به اصطلاح با جوانگرایی راهی دوره گذشته جام ملت‌های آسیا شد. در نتیجه شکست در فینال که ناکامی بزرگی از خبری به خبر دیگر مخابره می‌شد. در حالی که نسل قبلی به وضوح بهتر از دوره فعلی بودند اما محدودیت ها و ضعف های خود را هم داشتند که مهم‌ترین آن مصدومیت‌های کهنه برخی از چهره‌ها بود و آسیب بزرگ به آینده نگری. تیم ملی و شمسایی هر چه جلوتر رفتند، موضع جوانگرایی را کمرنگ تر کردند و شایسته سالاری را به اولویت اصلی بدل ساختند. شاید بازیکنان جوان کیفیت لازم را نشان ندادند اما در همان دوره نیز در سطح و قیاس بازیکنان نسل طلایی نبودند به خصوص که بازیکنان با تجربه‌ای که حالا شمسایی را همراهی می‌کنند، دو سال پیش با طراوت‌تر و آماده‌تر بودند که انتخابات سیاهه جدید شمسایی بیانگر این است که سرزنش‌ها منطقی بوده. با این حال، تیم ملی فوتسال در هر پست دارای چند بازیکن درجه یک، فوق العاده و استثنایی است که هر کدام می‌توانند به راحتی جای دیگری را پُر کنند. بايد گفت، بالقوه گروه خوبي است با پتانسيل زياد و تقريبا بدون ضعف. شايد تا حدودی این تغییر فلسفه معقول باشد. هیچ مربی در صحنه بين المللي نمی تواند دائما گروه مشخصي از بازیکنان را به تيم دعوت كند و تركيب تيم را از ميان گروه مشابه شكل دهد. سرمربي تيم ملي باید با توجه به فرم بازيكنان تيم را انتخاب و تنظيم کند. اما در هر صورتی، از جوانگرایی فاصله گرفته شد و تاوانی که دوره گذشته برای آن داده شد، برای هیچ بود و پوچ.

ممکن است خیلی هیجان انگیز نباشد ولی واقعيت اين است. همه از تیم ملی فوتسال توقع قهرمانی دارند. اگر رقیبان تیم ملی در بازه زمانی خاصی پیشرفت کرده‌اند، تیم ملی ایران نیز که ارباب فوتسال آسیا است، باید بیش از آن‌ها حرکت می‌کرده. لیگ باشگاهی فوتسال در ایران بدون شک سطح بسیار بالاتری نسبت به حریفانش دارد و از استعداد های بی نظیری بهره می‌برد. اگر ورود مربیان بزرگ خارجی به کشورهای آسیایی ترسناک است، نتایج مربیان ایرانی نیز نسبت به آن‌ها جذاب‌تر و معرکه‌تر بوده. یادمان نرفته محمدهاشم زاده چگونه ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی را با اندونزی به بند کشید.

دیگر خبرها

  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • چالش‌های سرمربی تیم ملی پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا
  • علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند
  • تداوم طولانی‌مدتِ نرخ دو رقمی تورم باورهای جامعه را تغییر داد | چرخش و لغو ۴۰۰۰ تحریم، سرگیجه‌آور است | برای حفظ وضع موجود به راهبرد ماهانه روی آورده‌اند | چالش بزرگ کنونی کشور چیست؟
  • مجلس دوازدهم شبیه به مجلس نهم خواهد بود