Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، عطاالله حیدری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: واکسن آنفلوآنزا طبق برنامه دولت هر ساله اواخر شهریورماه توزیع می‌شود.

او افزود: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا درخواست از سوی مردم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است، اما واقعیت این است که واکسن آنفولانزا از ابتلا به کرونا پیشگیری نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدری با اشاره به اینکه کرونا و آنفولانزا هردو بیماری ویروسی هستند که از طریق ترشحات و قطرات تنفسی منتشر می‌شوند، اذعان کرد: بهترین راه جهت پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی است.

او در ادامه تصریح کرد: بیماری کرونا و آنفولانزا علائم مشترکی دارند بنابراین کسی که واکسینه شده باشد در صورت ابتلا به بیماری تشخیص افتراقی بیماری کووید ۱۹ آسانتر و اقدام جهت درمان زودتر انجام خواهد شد و همین امر موجب استقبال مردم شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: آنفولانزا ویروسی است که هر ساله تغییر شکل می‌دهد و واکسن آن از ویروس سال گذشته تولید می‌شود بنابراین تزریق آن در گروه‌های پرخطر باید سالیانه تکرار شود.

حیدری با اشاره به اینکه گروه‌های پرخطر شامل کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله، افراد مسن بالای ۶۵ سال، زنان باردار و بیماران پیوندی، بیماران مبتلا به دیابت و دارای بیماری‌های زمینه‌ای، ریوی و افراد چاق و خاص می‌شود، افزود: وزارتخانه امسال تعداد بیشتری واکسن وارد کشور کرده و در حال حاضر مشغول به طراحی سامانه ملی جهت نحوه توزیع واکسن است.

او اذعان کرد: واکسن آنفلوآنزا را از منابع معتبر مانند داروخانه‌ها باید تهیه شود.

حیدری با اشاره به منع مصرف این واکسن در برخی افراد، ادامه داد: در کنار توصیه تزریق به افراد پرخطر به افرادی همچون افراد دارای بیماری حاد با، یا بدون تب، کسانی که بدنبال دریافت نوبت قبلی واکسن دچار بیماری گلین باره شده اند، توصیه نمی‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تزریق واکسن درصد ابتلا را کاهش می‌دهد و در برخی موارد احتمال اینکه فرد پس از ترزیق علائم آنفولانزا پیدا کنند، وجود دارد، اما علائم خفیف‌تر خواهد بود.

او به مردم توصیه کرد: در هنگام تهیه واکسن بسته‌بندی، برچسب اصالت و تاریخ تولید آن را حتما کنترل و از داروخانه‌ها آن را تهیه کنند چرا که در این شرایط ممکن است افراد سودجو سوءاستفاده کنند هرچند که با طراحی سامانه ملی این احتمال کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص این شایعه که واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، اظهار داشت: خیر چنین چیزی صحت ندارد چرا که واکسن آنفولانزا غیر فعال است فقط در بیماران پیوندی و تزریق واکسن دیگر ویروسی باید فاصله گزاری مناسب انجام شود.

حیدری از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند و از هجوم و تجمع با توجه به شیوع کرونا در داروخانه‌ها خوداری کنند و اجازه دهند که واکسن ابتدا به دست گروه‌های درمانی و گرو‌های پرخطر برسد و بعداً برای تهیه آن اقدام کنند چرا که واکسن به اندازه کافی وارد شده است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی واکسن آنفولانزا واکسن آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۱۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان باردار به مراقبت بیشتری در برابر سرخک نیاز دارند

اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) موارد ابتلا به سرخک پس از کاهش چشمگیر سطح واکسیناسیون در دنیا طی چند سال اخیر به ویژه در پی همه‌گیری کرونا در شماری از کشورها به میزان قابل توجهی شدت یافته است، پزشکان با تاکید بر اقدامات بهداشتی لازم برای تمام افراد، توصیه می‌کنند گروه‌های آسیب‌پذیر بیش از سایرین از خود در برابر این بیماری مراقبت کنند.

 سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود در اواسط سال گذشته (۲۰۲۳) منتشر کرد: میزان مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴۳ درصد افزایش یافته است.

شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر نسبت به افزایش چشمگیر موارد ابتلا به سرخک در قاره سبز هشدار داد.

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است و می‌تواند منجر به عوارض جدی شود و حتی می‌تواند کشنده باشد.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

بنابر گزارش ان‌اچ‌کی، در ژاپن بیشتر افراد ۵۰ ساله یا مسن‌تر در دوران کودکی به دلیل فقدان سامانه‌های معمول واکسیناسیون در آن روزها، واکسن دریافت نکردند. برای نسل‌های بعد از این افراد، سامانه‌های واکسیناسیون معمولی حدود ۳۰ سال تنها یک واکسن ارائه می‌کردند به این معنی که احتمال دارد این نسل‌ها مصونیت کافی به دست نیاورده باشند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

همچنین زنان باردار به ویژه باید در مقابل ابتلا محتاط باشند. گفته می‌شود زنان باردار در صورت ابتلا به سرخک در معرض خطرات بالای عوارض آن قرار خواهند گرفت. ابتلا به این بیماری می‌تواند خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد. برای زنانی که قصد بارداری دارند مهم است که خطر ابتلای خود را از قبل با انجام اقداماتی مانند آزمایش آنتی‌بادی بررسی کنند و از آنها خواسته می‌شود که در صورت لزوم، واکسینه شوند.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آنها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود اقداماتی مشابه اقدامات مربوط به زنان باردار انجام دهید و پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • نتایج امیدوارکننده آزمایش مقدماتی یک واکسن برای شایع‌ترین بیماری آمیزشی
  • زنان باردار به مراقبت بیشتری در برابر سرخک نیاز دارند
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟
  • چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • کشور در محاصره ۳ ویروس و مسئولان در بیخیالی | در هفته چند نفر می‌میرند؟