Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تکاپوی آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه گفت: باید مقابله به مثل کرده و برای رفتارهای آمریکا هزینه تعریف کنیم.

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تلاش آمریکا برای یارگیری در فعال‌سازی مکانیزم ماشه اظهار داشت: در شورای امنیت میان آمریکا و اعضای دائم شورا اختلاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکایی‌ها تفسیری از قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام دارند که هیچ کشوری غیر از دومنیکن که وابستگی کامل به آمریکا دارد، آن را نپذیرفته است.

وی با بیان اینکه چالش بزرگی در تاریخ سازمان ملل است که کشورها مقابل زورگویی رئیس جمهور آمریکا ایستانده‌اند، افزود: اروپا هم در فعالیت‌های ضد ایرانی ترامپ با آمریکا همراه نشده و ظاهراً برآوردشان این است که ترامپ بازنده انتخابات است و اگر احساس کنند ترامپ برنده انتخابات خواهد بود، نوع رفتار خود را تغییر خواهند داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند تحریم‌های ضد ایرانی برگشته و چون اعتقادی به مبانی بین‌المللی ندارند از قانون جنگل برای به کرسی نشاندن حرف‌هایشان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: رژیم آمریکا احساس می‌کند در حوزه‌هایی قدرت دارد و می‌تواند به کمک آن قوانین بین‌المللی را نقض کند و کشورها و شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران کار کنند را تحت فشار بگذارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تفسیر آمریکایی‌ها از بعضی موارد تحریمی در قطعنامه‌های گذشته بیان کرد: آنان اعلام می‌کنند این قطعنامه‌ها بازگشته‌اند و با همین تفسیر گمان می‌کنند می‌توانند کشتی‌های ایرانی را بازرسی کنند و یا رفتارهای اینچنینی داشته باشند که البته هیچ کشوری این ادعای آمریکا را نپذیرفته است.

ایزدی با تأکید براینکه معتقدم جمهوری اسلامی ایران باید با رفتارهای آمریکا مقابله به مثل کند، گفت: یکی از دلایلی که ترامپ سیاست‌های خود را به سبک فشار مضاعف، تحریم مضاعف، شهادت سپهبد سلیمانی و... و. جلو می‌برد دلیلش این است که هزینه‌ای برای رفتار خود پرداخت نکرده است.

وی بیان کرد: اکنون یک فضای ضد آمریکایی در دنیا ایجاد شده که دو سال پیش زمانی که آمریکا می‌خواست از برجام خارج شود هم چنین فضایی ایجاد شده بود که متأسفانه ما از آن استفاده نکردیم!

این کارشناس مسائل آمریکا با تأکید براینکه زمان خروج آمریکا از برجام تفسیر غلطی وجود داشت که ایران نباید کاری کند، چون موجودی به نام برجام اروپایی را درست کردند، خاطرنشان کرد: اکنون برجام اروپایی موجود خنده‌داری است. اما آن دو سال پیش اینگونه نبود و عده‌ای باور داشتند که می‌توانند از برجام اروپایی استفاده کنند و با این نگاه جلوی حرکت جدی ایران برای مقابله به مثل را گرفتند.

ایزدی با تصریح اینکه نباید اشتباه دو سال پیش را تکرار کنیم، گفت: اکنون هم یک فضای ضد آمریکایی و نقد سیاست‌های آمریکا در سازمان ملل و جهان ایجاد شده که باید از آن استفاده و برای آمریکا هزینه تعریف کنیم که البته معتقدم برای این تصمیم دیر هم شده و باید  زودتر چنین رفتاری را مقابل آمریکا به نمایش می‌گذاشتیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با طرح پیشنهاد خروج ایران از NPT خاطرنشان کرد: مجلس باید در این زمینه نقش ایفا کرده و بازه زمانی برای جلوگیری از ادامه قانون شکنی‌های آمریکا تعرییف کند و اگر این رفتارها ادامه پیدا کرد، جمهوری اسلامی ایران هم از NPT خارج شود.

وی با تأکید براینکه خرج از NPT به معنای ساخت بمب نیست، اظهار داشت: می‌توانیم عضو NPT  نباشیم اما به صورت داوطلبانه با آنان همکاری کنیم. این قدم مثبتی در مقابله با روند فشارهای آمریکایی است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین برجام فواد ایزدی مکانیزم ماشه آمریکا کارشناس مسائل آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • مارتین لوتر کینگ و خشونت
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم