Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود اعتبار و ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار برای اجرای باز آفرینی شهری در بافت‌های فرسوده و اجرای طرح های مدون گردشگری طبیعی یکی از مهمترین دغدغه‌ای دولت و مدیریت شهری در کشور است که گرگان نیز از این قاعده مستثنی نیست .

به ابتکار شهرداری و اعضای شورای شهر گرگان  امروز شنبه مدیرعامل و اعضای موسسات آموزشی گردشگری ایتالیا با حضور در گرگان از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری  تاریخی و اکوتوریستی این شهر دیدن کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت گردشگری در برنامه چشم انداز ‎ توسعه گرگان به عنوان یکی از صنایع جذب درآمد پیش بینی شده و در آینده نیز جایگزینی مناسب درآمدهای ناشی از عوارض شهری یا فروش املاک و مستغلات شهری خواهد بود.

فعالان اقتصادی و بازرگانی در بخش گردشگری از هسته قدیم گرگان که حدود ۱۵۶ هکتار وسعت دارد، با عنوان سرمایه ملی و گنج نهفته گلستان برای ایجاد تحول یاد می کنند؛ محلاتی که به سبب برخورداری از زیرساخت هایی مانند آب ، تلفن، برق، گاز ، بوستان های درون محله ای، توفقگاه خودرو، شرایط لازم برای سرمایه گذاری در فعالیت های فرهنگی ،اقتصادی، اجتماعی، بازرگانی، تجاری، هتلداری را دارد.

به باور کارشناسان، سرمایه گذاری در این بخش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه برای صاحبان سرمایه است.

فارغ از هسته تاریخی گرگان وجود مناطق گردشگری طبیعی مانند ناهارخوران، الگندره و زیارت از دیگر جاذبه های گردشگری طبیعی در گرگان است که ظرفیت بالقوه ای را برای اجرای پروژه های گردشگری در خود جای داده و یقینا جذب اعتبار از طریق منابع خارجی کمک شایانی به تکمیل و اجرای پروژه های کلانی همچون تله کابین در گرگان خواهد کرد.

 در همین راستا جلسه ای با حضور اعضای هییت رییسه شورای شهر گرگان ، شهردار، ریاست نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان و فعالان گردشگری ایتالیا در شورای شهر گرگان برگزار شد .

ریاست شورای شهر گرگان در این جلسه گفت:در راستای بهره مندی از همه ظرفیت های ممکن برای تحقق بازآفرینی شهری فقط به منابع داخلی محدود نشده ایم و تلاش می کنیم از پتانسیل های خارجی نیز بهره‌مند شویم.

سیدمحمد مرتضوی گفت: بهره مندی از نظرات فنی و تجربیات تیم های خارجی برای جمع بندی نیازها و چالش ها، ثمرات بسیاری برای مدیریت شهری گرگان بهمراه خواهد داشت.

مدیرعامل موسسه آموزشی گردشگری ایتالیا افزود: تحقق و پیاده سازی " توریسم مسوولانه" ضمن حفظ سنت ها و فرهنگ ها با ورود سرمایه گذاران ایتالیایی و اروپایی موجبات شکل گیری بنگاه های اقتصادی درآمدزا در گرگان خواهد شد .

استفانو سانتس افزود : در این مسیر علاوه بر ایجاد اشتغال تعاملات فرهنگی نیز تقویت می شود .

شهردار گرگان نیز گفت : سرمایه گذاری در گردشگری از اصول راهبردی مدیریت شهری گرگان است که از سال ۲۰۱۸ شتاب گرفت.

عبدالرضا دادبود اظهار داشت: احیای بافت تاریخی، احداث بازارچه هفت شهر، اجرای طرح های گردشگری مانند تله کابین و شهر بازی گرگان در حال انجام است و برای تکمیل این پروژه ها از سرمایه گذاران اروپایی استقبال می کنیم.

به گزارش ایرنا ، آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یک شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.

شهر استرآباد دروازه ها و کاروانسراهای متعددی داشته که دروازه های چهل دختر،بسطام ، میدان ،فوجرد و سبزه مشهد از مهمترین آنها بود.

بافت تاریخی گرگان از دو بخش اداری و مسکونی تشکیل می شده که هم اکنون بقایای آن موجود است، منازل موجود در بخش مسکونی بیشتر متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی، تقوی، باقری و مفیدیان است.

بافت تاریخی گرگان که عنوان افتخارآمیز وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال ایران را دارد با بناهای شاخصی همچون خانه‌های شیرنگی، تقوی، شعرباف، خراسانی، مفیدیان، کبیر، سرای باقری‌ها و امامزاده نور در محلات سرچشمه، دوشنبه‌ای، دربنو به مرکز استان گلستان هویتی عمیق بخشیده است.

بافت تاریخی گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بام‌های سفالی و قرمز رنگ، دیوارها و جرزها آجری و رج به رج کنار هم چیده شده شمایلی از شهری کهن به نام گرگان بوده که هنوز هم پا برجا است.

آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می‌نامند بازمانده مجموعه‌ای از شهر استرآباد و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.

یقینا احیای بافت تاریخی و سنتی گرگان  با هدف توسعه و ایجاد جاذبه های گردشگری کمک بسزایی در توسعه همگون گرگان خواهد داشت.

برچسب‌ها ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرداری گرگان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرداری گرگان گلستان ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرداری گرگان گلستان اخبار کنکور بافت تاریخی گرگان شورای شهر گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۱۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ظرفیت صادراتی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: توانمندی‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری در حوزه زنجیره ارزش بادام و ماهیان سردآبی و دیگر ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، محمدکاظم منزوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال برای دومین سال متوالی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو (نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی ایران) شرکت می‌کند، اظهار داشت: بیش از 2500 نفر از مهمانان کشورهای خارجی در قالب سفرا و سرمایه‌گذاران در مدت 5 روز از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

وی بیان کرد: نمایشگاه اکسپو (نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی کشور) از روز شنبه 8 اردیبهشت کار خود را آغاز خواهد کرد و استان در غرفه 41، نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان سرمایه‌گذاران خارجی برای ارائه توانمندی‌های صادراتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توانمندی‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری در حوزه زنجیره ارزش بادام و ماهیان سردآبی و دیگر ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین در این نمایشگاه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه ظرفیت‌هایی که در سال گذشته رونمایی شد به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد.

منزوی بیان کرد: امیدواریم رسانه‌های چهارمحال و بختیاری و فضای مجازی پوشش لازم را در خصوص فعالیت‌های استان در سال‌های اخیر برای سرمایه‌گذاران محلی داشته باشند.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • معرفی ظرفیت صادراتی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • اهمیت نقش حمایتی مسئولان در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران در همدان