Web Analytics Made Easy - Statcounter

جاسم غضبانپور عکاس باسابقه جنگ و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ثبت لحظات در هشت سال دفاع مقدس و سختی‌های عکاسی آنالوگ در آن دوران و تفاوتش با عکاسی دیجیتال امروزی توضیح داد: مطمئن باشید اگر آن زمان دوربین‌ها دیجیتال بود، آرشیوی کامل‌تر و بهتر از عکس‌ها و لحظات دفاع مقدس ثبت می‌شد که صدها برابر بهتر از امروز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله سختی‌هایی که آن زمان داشتیم دغدغه خرید فیلم، هزینه ابزار و ادوات، ظهور و چاپ عکس‌ها بود که چون کیفیت چاپ در همه جا یکسان نبود، مجبور بودیم عکس‌ها را سیاه و سفید چاپ کنیم.

این عکاس پیشکسوت تأکید کرد: مشکلات عکاسی با دوربین آنالوگ زیاد بود اما شیرینی‌های خاص خودش را نیز داشت؛ همین که مجبور بودیم در عکس گرفتن صرفه‌جویی کنیم نکته مهمی بود چراکه باید بهترین عکس را ثبت می‌کردیم، برعکس دیجیتال که دست عکاس برای ثبت باز است.

وی افزود: کار عکاسی چه زمان در زمان جنگ و چه الان که مستند اجتماعی کار می‌کنیم سختی‌های خاص خودش را دارد و برای همین عکاس باید جستجوگر باشد و به تفکیک و آرام‌آرام مساله را پیدا و برای ثبت آن اقدام کند.

یکی از آثار جاسم غضبانپور در نمایشگاه «۴۰*۸»

این عکاس جنگ درباره دوران دفاع مقدس و لزوم پرداختن به این موضوع در شرایط امروز گفت: دفاع مقدس در زندگی ما جاری و ساری است و در واقع بخشی از زندگی و تاریخ ما به حساب می‌آید. به نظر من همه هنرمندان، صاحب‌قلم‌ها، مردم و حتی سیاستمداران باید دوره دفاع مقدس را جلوی چشم داشته باشند و هر آنچه تا الان در این زمینه انجام شده، کافی نیست.

درباره دفاع مقدس کار جدی فرهنگی نکرده‌ایم

غضبانپور افزود: وقتی جنگ‌های جهانی را با هشت سال دفاع مقدس مقایسه کنید، متوجه می‌شویم که در مقایسه با آن‌ها، از سوی سیستم‌های تبلیغاتی نظام، کار جدی فرهنگی انجام نشده است و تنها به اقدامات موردی اکتفا کرده‌اند. هنرمندانی که دغدغه دفاع مقدس دارند، نیز دغدغه‌های دیگری چون معاش و هزینه‌های دیگر را دارند، باید از سوی دولت حمایت شوند.

وی با بیان اینکه در فکر کردن و اندیشیدن برای «هشت سال دفاع مقدس» تکرار جایی ندارد، اظهار کرد: سوم خرداد و هفته دفاع مقدس، دو مناسبتی است که به آن توجه شده است اما حادثه هواپیمای ایرباس، شهدای فاو و حلبچه و… را جدی نمی‌گیریم، به همین دلیل است که برای هزاران نفری که در مناطق جنگی هستند، در واقع هیچ کاری انجام ندادیم؛ در صورتی که می‌توان با کار فرهنگی، به آن‌ها پرداخت و فرهنگ‌سازی کرد.

یکی از آثار جاسم غضبانپور در نمایشگاه «۴۰*۸»

غضبانپور بیان کرد: متأسفانه من با جوانانی مواجه هستم که به دلیل تبلیغات فرهنگی نادرست و غیرواقعی نمایش دادن واقعیت از سوی مسئولان فرهنگی به ویژه صداوسیما، فکر می‌کنند رسیدن به جایگاه رزمندگان، سربازان مملکت و نیروهای جهادی و آنچه که ما از آن سخن می‌گوئیم، دست نیافتنی است.

فرصتی برگزاری یک رویداد آنلاین

وی درباره ارائه آثارش در نمایشگاه «۴۰*۸» که این روزها به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار می‌شود هم گفت: ایده برگزاری آنلاین این نمایشگاه در دورانی که همه به دلیل کرونا و قرنطینه خانگی، خانه‌نشین شده‌اند، بسیار خوب بود. استفاده از فرصت جدید در برپایی نمایشگاه مجازی به دلیل قرنطینه، علاوه بر اینکه هزینه‌های کمتری برای هنرمندان و برگزارکنندگان در بر دارد، قاعدتاً مخاطبان بیشتری نیز خواهد داشت و البته می‌توان حرف‌های بیشتری را نیز بیان کرد.

این هنرمند باسابقه تاکید کرد: برگزاری مجازی این نمایشگاه که با موضوع دفاع مقدس است، محدودیت زمانی و مکانی و محدودیت در بازدید ندارد و به نوعی آثار به‌صورت جهانی دیده خواهد شد. بنابراین اینها همه، حُسن‌های این نمایشگاه است که اتفاقاً آن را متفاوت از بقیه نمایشگاه‌های مشابه می‌کند و شاید این نمایشگاه، بهترین اقدام مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، به حساب بیاید.

وی در پایان گفت: امیدوارم نمایشگاه «۴۰*۸» فضایی را ایجاد کند که آثار دفاع مقدسی به صورت دائمی و ماندگار بمانند تا بعد از چندین سال با گنجینه‌ای از آثار دفاع مقدسی مواجه باشیم.

کد خبر 5027225

منبع: مهر

کلیدواژه: موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر هفته دفاع مقدس سوم خرداد هواپیمای ایرباس عکاسی تئاتر ایران برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما فیلم سینمایی ویروس کرونا هفته دفاع مقدس فیلم کوتاه جشنواره فیلم ونیز موسیقی ایرانی رادیو نمایش کارگردان تئاتر سازمان سینمایی جشنواره فیلم مقاومت دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۲۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی شنبه ۲۵ درصد به فرصت‌های اقتصادی خارجی می‌افزاید

چنانچه تعطیلات دو روزه شامل روزهای جمعه و شنبه شود تعداد روزهای مشترک کاری کشور عزیزمان ایران با بازارهای جهانی به جای سه روز، چهار روز خواهد شد و این یک روز به تنهایی ۲۵ درصد به فرصت و امکان فعالیت اقتصادی بین المللی خواهد افزود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  با ارسال نامه‌ای به  نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: به استحضار عالی شما عزیزان و بزرگواران می رساند با توجه به اینکه لایحه افزایش تعطیلات رسمی هفتگی کشور به دو روز در هفته، در شرف رسیدگی و بررسی و اتخاذ تصمیم توسط آن مجلس محترم می باشد، با توجه به اخبار منتشره مبنی بر اینکه احتمال دارد روز پنج شنبه به عنوان روز دوم تعطیلی هفتگی به تقویم کشور افزوده شود، بر خود لازم می دانیم همانطور که قبلا اعلام نموده ایم یادآور شویم که با توجه به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در غالب کشورهای جهان،  فعالان اقتصادی ایرانی که در بازارهای جهانی حضور دارند، ناچار خواهند شد فقط از ظرفیت سه روز کاری استفاده نموده و به کار و فعالیت اقتصادی بین المللی بپردازند.

ولی چنانچه تعطیلات دو روزه شامل روزهای جمعه و شنبه پیش بینی شود تعداد روزهای مشترک کاری کشور عزیزمان ایران با بازارهای جهانی به جای سه روز، چهار روز خواهد شد و این یک روز به تنهایی 25 درصد به فرصت و امکان فعالیت اقتصادی بین المللی خواهد افزود و تحقق منافع اقتصادی ملی را به میزان بهتر و قابل قبول تری فراهم خواهد ساخت و در صورت خلاف آن 25 درصد بیشتر فرصت کار و رقابت را از دست خواهیم داد.

تعطیلی روز شنبه در راستای تحقق جهش تولید است

بنابراین استدعا داریم در اتخاذ تصمیم در این خصوص، با لحاظ نمودن منافع ملی و توجه به اینکه حصول حمایت و جهش تولید و لازمه آن که سهولت و رونق تجارت بین المللی است، ایجاب می نماید که هم تسهیل لازم فراهم آید و هم این که مشکلات جدیدی بر سر راه بخش تولید ایجاد نگردد، از تعطیل نمودن یک روز کاری مفید اجتناب ورزیده و چنانچه اراده قطعی مجلس شورای اسلامی بر افزایش تعطیلات به دو روز می باشد، تعطیلی روز جمعه و شنبه ملاک قرار گیرد و از تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه اجتناب شود.

از سوی دیگر لطفا توجه فرمایید که در قانون کار میزان ساعت کاری هفتگی 44 ساعت در هفته است و چنانچه یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه گردد، ساعات کاری هفتگی 4 ساعت کاسته شده و به تبع آن مزد کارکنان و کارگران نیز 10 درصد کاهش خواهد یافت.

از توجه و امعان نظری که در سال موسوم به «جهش تولید و مشارکت مردم» برای حفظ توان تولیدی و تجاری کشور مبذول می فرمایید بسیار سپاسگزاریم.

انتهای پیام/



 

دیگر خبرها

  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت می‌گیرد
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان 
  • تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
  • فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورید
  • این افراد از کفترپرانی نان می خورند | کسب و کاری به نام کفترپرانی
  • تعطیلی شنبه ۲۵ درصد به فرصت‌های اقتصادی خارجی می‌افزاید
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد