Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان مساله کمبود انسولین برای بیماران دیابتی، ماجرای کهنه‌ای است که هرازچندگاهی در سالیان مختلف و حتی سالی چندبار به گوش می‌رسد.

دکتر"علی اصغر عباسی" مدیرعامل انجمن دیابت استان کرمان در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت دارویی بیماران دیابتی اظهار کرد: در بحث توزیع انسولین در سال قبل به دلیل شرایط اقتصادی، از سوی بیمه ها مشکلاتی برای بیماران ایجاد و محدودیت های خاصی قائل شده بودند که توجیه علمی هم نداشت و فقط بار اقتصادی مسئله بود که انسولین را سهمیه بندی و فرمول هایی برای خودشان تعریف کرده بودند که باید براساس وزن و یا براساس مقدار دوز مصرفی بیمار توزیع صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در پی این اقدام مراحل تائید و پروسه های سخت و وقت گیر و آزاردهنده ای برای بیماران دیابتی ایجاد شده بود تصریح کرد: اما در چند ماه اخیر با بحران کمبود انسولین مواجه شده ایم که هرازگاهی یکی از انواع انسولین کمبود می شود و شرکت های واردکننده می گویند مشکلی نداریم و هر مقداری که مصرف بیماران در سطح کشور باشد و سفارش به شرکت ها داده شود، واردات صورت می گیرد و بیشتر بحث انتقال ارز و اختصاص ارز از سوی وزارت بهداشت مطرح است و ممکن است در حوزه واردات مشکل پیش بیاید.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی استان کرمان با اشاره به اینکه بحث عمده در حال حاضر مشکل توزیع انسولین است، بیان کرد: نمی دانیم وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو با چه معیاری سهمیه برای استان های مختلف در نظر می گیرند.

توزیع انسولین در کرمان با میزان نیاز بیماران همخوانی ندارد

وی اظهار کرد: در سطح استان این مطلب را بارها مطرح کرده و برای دانشگاه علوم پزشکی و استانداری نامه نوشته و حضوری اعلام کرده ام توزیع انسولین با میزان نیاز بیماران ما همخوانی ندارد و گاهی بیماران دچار مشکل می شوند.

عباسی تصریح کرد: جدا از اینکه این مسئله اثر سوئی بر روی بیماران گذاشته و خیلی ها دچار مشکل شده اند، وقتی یک کالائی را سهمیه بندی می کنیم حتما در کنار آن بازار آزاد و سیاه درست می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماران دیابتی مشکلات زیادی دارند و هزینه های آنچنانی برای داروها و آزمایشات باید بپردازند، اظهار کرد: به دانشگاه علوم پزشکی و استانداری درخواست تشکیل کارگروه دیابت استان را داده ام و مهم ترین موضوعی که در آن می توان دنبال کرد نیازسنجی و به دست آوردن آمار درست از مصرف انسولین در سطح استان است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمان گفت: مشکلی که در استان داریم این است که توزیع به درستی انجام نمی شود و معاون غذا و دارو باید یک نیازسنجی انجام داده و در وضعیت کنونی بازنگری بشود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مهم ترین مشکل ما کمبود انسولین است که بیماران را واقعا آزار می دهد و احساس ناامنی در تامین داروی موردنیاز خود دارند. برخی از این افراد سنشان بالاست و ممکن است وضعیت اقتصادی آنها اجازه خرید داروی آزاد را ندهد و مجموع این مسائل نیاز به اقدام جدی دارد.

عباسی در ادامه درباره وضعیت بیماران دیابتی عضو انجمن و بیماری کرونا عنوان کرد: دیابت یک بیماری مزمن است و مراجعات، تائید دارو و پیگیری وضعیت بیماران دیابتی به صورت روزانه انجام می شود اما به خاطر شیوع کرونا پذیرش ها را کمتر کرده و سعی می کنیم پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

وی بیان کرد: متاسفانه چند نفر از بیماران دیابتی عضو انجمن براثر کرونا فوت کرده اند که همه آنها سنشان بالای ۶۰ سال بوده است.

دیابت زمینه ساز بیماری کرونا نیست

مدیرعامل انجمن دیابت استان کرمان گفت: دیابت زمینه ساز بیماری کرونا نیست اما در صورت ابتلای فرد دیابتی به کرونا، شدت بیماری در آنها بیشتر خواهد بود و استان کرمان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و دیابتی ها مشکلاتی دارند و سعی می کنیم از طریق فضای مجازی و چهره به چهره آموزش ها را ارائه کنیم اما جای کار زیادی وجود دارد.

وی خطاب به دیابتی ها در زمینه مقابله با کرونا توصیه کرد: مراقبت های بهداشتی مورد تائید مراکز علمی و معتبر را رعایت کنند.

عباسی تاکید کرد: دیابتی ها باید در کنترل قند خونشان دقت بیشتری داشته باشند زیرا هرچه وضعیت قندشان کنترل بهتری داشته باشد، عوارض بیماری کمتر خواهد بود و حتی اگر مبتلا به کرونا بشوند، میزان خطر در آنها کمتر است.

وی بیان کرد: نباید کنترل قند خون را رها بکنند زیرا بیمارانی داشته ایم چند جلسه مراجعه نکرده و ترس از کرونا را بهانه می کنند در حالی که کنترل دیابت خیلی مهم است.

مدیرعامل انجمن دیابت استان کرمان گفت: اگر موارد مراقبتی و محافظت شخصی را رعایت کنند، می توانند به مراکز برای کنترل مراجعه کرد و باید دیابت را بیشتر جدی بگیریم و باید تست های قند خون را بیشتر انجام بدهند و از کنترل مناسب دیابت خود مطمئن شوند و داروهای خود را به موقع مصرف کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه وضعیت اقتصادی در مصرف داروهای بیماران اثر بدی گذاشته؛ چه داروهای خوراکی و چه تزریقی و امیدواریم این مشکل نیز حل شود.

راه حل کمبود انسولین وارد کردن آن نیست

دکتر"علی قوام" معاون بیمه سلامت استان کرمان نیز در گفت و گو با ایسنا درباره کمبود انسولین گفت: ممکن است به دلیل تحریم و دلایل مختلف دیگر انسولین قلمی به سختی گیر بیاید که مسائل مالی ناشی از تحریم نیز در این امر دخیل است اما اگر بخواهیم کار را درست کنیم، راه حل این نیست که بگویم انسولین وارد شود.

وی اظهار کرد: باید فرهنگ را درست کنیم و گروه های خاصی که باید از انسولین استفاده کنند و کسانی که می توانند به سراغ انسولین های ویالی بروند.

قوام تصریح کرد: مردم نباید دارو را ذخیره کنند و باید به اندازه نیاز دارو بگیرند. زیرا تعداد دارو در هر ماه وجود دارد و نیازی نیست ذخیره کنیم و با همکاری مردم می توانیم از این مسائل عبور کنیم.

تولید انسولین قلمی در کشور تا یکسال آینده

دکتر"علی اسدی پور" معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در رابطه با کمبود انسولین به خبرنگار ایسنا گفت: انسولینی که با سرنگ های معمولی تزریق می شوند (انسولین های ویالی) در کشور کم نداریم.

وی اظهار کرد: انسولین قلمی که راحت تر تزریق می شود و یکسری محاسن دیگر دارد وارداتی است و امیدواریم تا یک سال آینده تولید این انسولین ها نیز در داخل آغاز و مشکلات کمتر شود.

اسدی پور با بیان اینکه به خاطر مسائل ارزی، واردات این انسولین ها به سختی صورت می گیرد اما به هر حال کج دار و مریز این انسولین وارد شده است بیان کرد: ممکن است مردم آنچه که می خواهند به موقع گیرشان نیاید اما حتما تاکنون انسولین خود را تهیه کرده اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ایرادی که داریم این است که می خواهیم دارو را ذخیره کنیم و این کار دستمان می دهد و به پزشک می گوییم تعداد انسولین بیشتری برای ما بنویسد و کسی نمی تواند این را کتمان کند و به خاطر همین مسائل شاید احساس کنیم مقداری کمبود است.

وی اظهار کرد: در مجموع تاکنون همه بیماران انسولینی انسولین خود را دریافت کرده اند و اگر از ذخیره خود استفاده کرده اند، کمبود انسولین به آنها فشاری وارد نکرده است.


اسدی پور در ادامه تاکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد داروخانه انسولین را آزاد بفروشد و اگر مردم داروخانه ای را مشاهده کردند که اعلام کرد انسولین بیمه ندارم اما آزاد دارم به معاونت غذا و دارو اطلاع بدهند.

داروخانه ها مطلقا مجاز به فروش آزاد انسولین نیستند

وی تصریح کرد: آخرین دستورالعمل ما به داروخانه ها این بوده که برای هر نسخه حداکثر تا پنج قلم انسولین از هرکدام را به بیمار بدهند و در دو ماه قبل که انسولین کم شد گفتیم سه قلم بدهند و اکنون مدتی است که پنج قلم را می دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیش از پنج قلم انسولین را بیمه ها تائید نمی کنند و مریض باید به معاونت غذا و دارو مراجعه کند تا نسخه آزاد برایش بنویسیم و از داروخانه بگیرند و داروخانه ها مطلقا مجاز به فروش آزاد انسولین نیستند.

وی درباره وجود سایر داروهای دیابتی در داروخانه های استان کرمان بیان کرد: کمبود حادی وجود ندارد و ممکن است یک داروخانه یک دارو را نداشته باشد اما داروخانه های دیگر دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیابت انسولین های قلمی کروناویروس دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجمن دیابت اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی معاون غذا و دارو مدیرعامل انجمن بیماران دیابتی توزیع انسولین کمبود انسولین داروخانه ها دیابت استان استان کرمان انسولین ها دیابتی ها کرمان گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ دکتر سید علی وکیلی گفت: واحد دارو در طرح نوروزی ۱۱۴ بازرسی از داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه در استان داشته است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز بیش از ۳۰ بازدید را از مراکز بیمارستانی، صنوف و داروخانه‌ها انجام داده است، افزود: واحد نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و سنتی هم بیش از ۴۰ بازدید از عطاری‌ها و داروخانه‌ها ثبت کرده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علومپزشکی استان گفت: از سوی واحد نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی ۵۸ بازدید از واحد‌های تولیدی انجام شده است.

دکتر وکیلی ادامه داد: مجموعا ۲۴۵ بازدید از صنوف، داروخانه ها، مراکز بیمارستانی، واحد‌های تولیدی و... توسط معاونت غذا و دارو تا هشتم فروردین انجام شده است. 

وی با تاکید بر اینکه طی ایام تعطیل نیز به شکایات مردمی رسیدگی می‌شود، گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ تخلفات مشاهده شده و شکایات خود را ثبت کنند.

دیگر خبرها

  • تأمین قابل توجه برند اصلی داروی بیماران تالاسمی در سال ۱۴۰۲
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • انواع داروی مخدر از یک عطاری کشف و ضبط شد
  • کشف و ضبط انواع داروی مخدر از یک عطاری
  • کشف انواع دارو‌های مخدر از یک عطاری
  • پیاده روی ساده و سبک بعد از هر وعده غذایی به این دلایل مهم توصیه می شود...
  • بیماران در سفرهای نوروزی به اندازه کافی دارو همراهشان داشته باشند