Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در نیم سال تحصیلی قبل که متاثر از شیوع یکباره ویروس کرونا در کشور، همه آموزش ها به صورت الکترونیکی درآمد، وضعیت دانشجویان از نظر بهره مندی از ابزارهای آموزش الکترونیکی از جمله لپ تاپ و موبایل هوشمند یکسان نبود.

در نخستین ترم مجازی کرونایی، برخی از دانشجویان اعلام می کردند که به ابزارهای بهره مندی از ابزارهای آموزش الکترونیکی مجهز نیستند و از این بابت کمبود داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در طول ترم هم این گلایه بارها از سوی دانشجویان و مسوولان دانشگاهی شنیده شد.

خبرنگار فارس در این گزارش با اتخاذ نظرات دانشجویان و مسوولان دانشگاهی و وزارت علوم به موضوع وضعیت ابزارهای آموزش مجازی در دومین ترم کرونایی پرداخته است.

*درخواست دانشجویان برای تهیه وسایل ارتباطی مناسب 

از جمله اینکه سید جواد امامی رئیس هیات اجرایی شورای هماهنگی تشکل های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایران، پیشنهاد این شورا را برای کاهش این مشکلات در سال تحصیلی آینده مطرح کرد.

براساس پیشنهاد این شورا، با توجه به اینکه یکی از این پیامدهای الکترونیکی شدن آموزش ها در دوران کرونا، الزام برقراری ارتباط از طریق اینترنت با سامانه های دانشگاهی و پیام رسان های مختلف در فضای مجازی بوده است. این موضوع جدا از مشکلات ناشی از ضعف در زیرساخت های ارتباطات الکترونیک و اینترنت کشور، هزینه‌ های زیادی را، بابت تهیه وسایل ارتباطی مناسب و بابت استفاده از اینترنت تحمیل کرده است.

به گفته سید جواد امامی، با توجه به کاهش هزینه‌ های دانشجویی به دلیل عدم حضور دانشجویان در محیط های دانشگاهی، پیشنهاد می شود صندوق های رفاه دانشجویان از محل صرفه جویی های انجام شده از این طریق، تسهیلاتی را برای تهیه وسایل ضروری برای آموزش الکترونیک دانشجویان از قبیل گوشی های مناسب یا تبلت و لپ تاپ در نظر بگیرند یا از طریق خرید متمرکز این اقلام و واگذاری آنها به دانشجویان نیازمند به صورت اقساط برای رفع مشکل  این قبیل دانشجویان اقدام کنند. 

* وب کم و هدست هم مورد نیاز است

در این مدت، اقدامات متعددی را به صورت پراکنده و در دانشگاه ها به دانشجویان برای کمک به تامین ابزارهای آموزشی هوشمند شاهد بوده ایم و در نخستین ترم مجازی، هر دانشگاه با شناسایی دانشجویان نیازمند کمک و در اولویت در حد امکانات و توان خود برای حل مساله و مشکل تلاش کرد.

از جمله اینکه، جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در این باره، گفت: از وزارت علوم درخواست داریم درباره ارائه تسهیلات دانشجویان برای خرید تجهیزات ارتباطی و آموزشی از جمله وب کم و هدست مساعدت کنند.

وی گفت: در ترم گذشته تعداد کمی از دانشجویان در این زمینه مشکل داشتند که دانشگاه در این باره پیش بینی هایی داشت و در این ترم علاوه بر تمهیدات دانشگاه، از سازمان امور دانشجویان هم برای تخصیص وام برای تجهیز بیشتر دانشجویان به تجهیزات ارتباطی و آموزشی کمک خواهیم گرفت.

*دانشگاه ها به دانشجویان وام خرید ابزارهای هوشمند می دهند

سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم در این باره به خبرنگار ما، گفت: معاونت دانشجویی دانشگاه تهران در روزهای شیوع ویروس کرونا، در قالب طرح کمک مومنانه وام هایی را برای خرید وسایل هوشمند مورد نیاز کلاس ‌های مجازی اعطا کرده است.

وی گفت: در این مدت ۱۲۰ وام قرض‌ الحسنه به مبلغ ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای خرید لپ‌ تاپ به دانشجویان نیازمند خرید وسایل هوشمند پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین ۵۰ میلیون تومان وام هم به صورت قرض‌ الحسنه به ۵۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه پرداخت شده است.

*رفع دغدغه لپ تاپ و موبایل دانشجویان در اولویت قرار گرفت

خبرنگار فارس این موضوع را از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرد.

خبرنگار فارس از ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان پرسید: در نخستین ترم مجازی برخی از دانشجویان اعلام می کردند که به ابزارهای بهره مندی از آموزش الکترونیکی از جمله لپ تاپ و موبایل مجهز نیستند و از این بابت کمبود داشتند. در دومین ترم کرونایی چه راهکاری برای رفع این مشکل اندیشیده شده است؟

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال، اظهارداشت: در نیم سال تحصیلی جدید در حال ارسال بخش نامه ای درباره اولویت تخصیص وام ضروری به دانشگاه ها هستیم.

وی گفت: بر این اساس، قرار است اولویت اختصاص وام ضروری با دانشجویانی باشد که برای توسعه ابزارهای هوشمند برای استفاده از آموزش مجازی از جمله لپ تاپ و موبایل هوشمند به تسهیلات نیاز دارند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار امیدواری کرد: افزایش قابل‌توجه مبلغ وام ضروری بتواند بخشی از مشکلات دانشجویان در زمینه ابزارهای مورد نیاز برای آموزش مجازی را حل کند.

*مبلغ وام ضروری پس از افزایش چقدر شد؟

اما با توجه به افزایش قیمت تجهیزات رایانه ای، دانشجویان می پرسند که مبلغ وام ضروری پس از افزایش در نیم سال تحصیلی جدید چقدر شده است؟ خبرنگار فارس این سوال را پیگیری کرده است.

مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این سوال پاسخ داد.

وی توضیح داد: در گذشته سقف وام ضروری یک میلیون تومان بوده است که امکان افزایش تا ۳ میلیون تومان در موارد خاص وجود داشت.

وی گفت: مبلغ وام ضروری برای همه دانشجویان از یک میلیون تومان به ۲ میلیون تومان افزایش یافت که امکان افزایش تا ۵ میلیون تومان در موارد خاص هم وجود دارد.

به گزارش فارس، بنابراین با توجه به قیمت های فعلی تجهیزات رایانه ای، همان طور که رئیس صندوق رفاه دانشجویی تاکید کرده کمک صندوق در این باره می تواند بخشی از هزینه های مورد نظر را تامین کند و شاید با کمک دانشگاه ها به دانشجویان، این مبالغ بیشتر شود.

درباره وضعیت آموزش در دوران کرونا ویدئوی زیر را ببینید:

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجویان لپ تاپ موبایل ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان رئیس صندوق رفاه دانشجویان لپ تاپ و موبایل ابزارهای آموزش مبلغ وام ضروری خبرنگار فارس میلیون تومان آموزش مجازی وزارت علوم دانشگاه ها سال تحصیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف کارت بانکی آغاز شد / خرید با موبایل!

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام این خبر تأکید کرد: بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

بیشتر بخوانید: سوء استفاده از کارت‌های بانکی اجاره‌ای در سایت‌های شرط بندی با ۳۰۰ شاکی

او گفت:‌ با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز میسر گردیده است.

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی،‌ هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

پیش از این محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفته بود: در طرح کهربا، این امکان فراهم شده تا اطلاعات کارت های بانکی که الان به صورت فیزیکی در اختیار افراد است در گوشی تلفن همراه افراد در قالب یک اپلیکشن ثبت شود و فرد در هنگام خرید وقتی به فروشگاه مراجعه می کند گوشی تلفن همراه فرد تبدیل به هر یک از کارت های بانکی وی می شود. کافی است یکی از کارت ها به صورت پیش فرض انتخاب شود و پس از باز شدن قفل گوشی تلفن همراه بارکد خوان مقابل گوشی قرار گیرد و پول کالای خریداری شده جابه جا ‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227536 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی
  • حذف کارت بانکی آغاز شد / خرید با موبایل!
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • فیلم/ آغاز خرید حضوری با موبایل و بدون کارت بانکی
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش
  • ایران جزء ۱۵ کشور برتر جهانی در جذب دانشجویان بین المللی
  • رونمایی از سامانه مهارت افزایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر/ شرط صدور گواهینامه معتبر برای دوره‌های مهارت‌آموزی
  • مساله اقتصاد باید اولویت اول مسوولان باشد