Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش آمریکا برای کشاندن لبنان به روند سازش با اسرائیل، کشته شدن 5 داعشی در عملیات نیروهای ارتش و «الحشد» عراق، رد اتهام آمریکا علیه حزب‌الله از سوی فرانسه و رایزنی مصطفی الکاظمی با نماینده سازمان ملل در امور عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تمرین مشترک مین روبی آمریکا و انگلیس در خلیج فارس نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، نیروی دریایی آمریکا از انجام تمرین مشترک مین‌روبی با انگلیس طی روزهای گذشته در خلیج‌فارس خبر داد.

به نوشته «ژورنال ارتش انگلیس» این رزمایش مشترک برای افزایش آمادگی، اشتراک اطلاعاتی و تاکتیکی بین نیروی دریایی دو کشور انجام شد.  در این تمرین کشتی‌های مین‌روب «وی ای اس دکستروس» و «یو اس اس سنتری»، از سوی آمریکا و از سوی نیروی دریایی انگلیس کشتی‌های مین‌روب «چیدینگ فولد»  «پنزاناس» و «کاردیگان بی» حضور داشتند.

 این تمرین شامل شبیه‌سازی شکار مین بود  و علاوه بر شبیه‌سازی شکار و کشف انواع مختلف مین ، این نیرو‌ها تمرین دفاع  برابر تهدید حملات قایق‌های کوچک را انجام دادند. یکی از فرمانده‌هان نیروی دریایی انگلیس در این زمینه گفت، این اقدام راهبردی نشان‌دهنده تعهد مشترک برای حفظ امنیت دریایی و اطمینان از آزادی ناوبری در منطقه است.

چندی قبل نیز یگان‌های دریایی فرانسه، آمریکا و انگلیس از رزمایش مین‌روبی تحت فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج‌فارس تحت نام «آرتمیس ترایدنت-۱۹» خبر دادند. اهداف این رزمایش نیز «امنیت دریایی و ارسال کمک‌های لازم» در مناطق مین گذاری شده اعلام شد.

ایران بارها مخالفت خود را با استقرار قوای خارجی در منطقه اعلام  و تأکید کرده امنیت منطقه باید توسط کشورهای همسایه و بدون حضور بیگانگان تأمین شود.

تلاش آمریکا برای کشاندن لبنان به روند سازش با اسرائیل

وبسایت عبری‌زبان «واللا» نوشت که دولت آمریکا تلاش می‌کند با فشار به دولت لبنان، مذاکرات این کشور با رژیم صهیونیستی بر سر ترسیم حدود دریایی و استخراج گاز را آغاز کند.

به نوشته اسپوتنیک، واللا همچنین نوشت که «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، تلاش‌های وسیعی را آغاز کرده و با سفرهای مداوم به بیروت و تل آویو سعی دارد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت‌و‌گوهای دو طرف را آغاز کند.

مسئولان صهیونیستی و آمریکایی در گفت‌و‌گو با این وبسایت مدعی شده‌اند که برخی لبنانی‌ها در پی انفجار بیروت و بحران اقتصادی پیش آمده، انعطاف بالایی در مسأله ورود به گفت‌و‌گوها با طرف اسرائیلی نشان داده‌اند.

بیش از ۳۰ سال است که هیچ گفت‌و‌گوی مستقیمی میان لبنان و رژیم صهیونیستی انجام نشده است و این در حالی است که این رژیم همچنان مانع از استخراج گاز در دریای مدیترانه از سوی لبنان می‌شود. پیش از این مسئولان لبنانی بارها اعلام کرده‌اند که از حد و مرز دریایی خویش در مقابل اسرائیل کوتاه نخواهند آمد.

ادعای روی خوش نشان دادن برخی مسئولان لبنانی به گفت‌و‌گو با رژیم صهیونیستی در حالی است که «محمد صالح» عضو دفتر سیاسی حزب‌الله امروز در یک نشست با حضور مقامات گروه‌های فلسطینی و احزاب لبنانی تأکید کرد، تا زمانی که در امت اسلامی خون مقاومت جریان دارد، توطئه سازش کشورهای عربی هیچ ارزشی نخواهد داشت.

کشته شدن 5 داعشی در عملیات نیروهای ارتش و «الحشد» عراق

نیروهای الحشد الشعبی در عملیات نظامی روز شنبه موفق شدند شماری از عناصر تروریستی داعش را در جنوب شهر موصل (شمال عراق) از پای درآوردند.

مرکز رسانه‌ای الحشد الشعبی عراق اعلام کرد که لشکر ۳۰ این سازمان با همکاری ارتش پنج تن از عناصر باقیمانده داعشی را در روستای «زور کنعوص» واقع در جنوب مرکز استان نینوی کشته‌اند.

الحشد الشعبی درگیری‌ها بین نیروهای خود و ارتش با عناصر تروریستی را «شدید» توصیف کرده است.

بر اساس بیانیه سازمان الحشد الشعبی، یک تن از نیروهای این سازمان در این عملیات شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

درگیری بین نیروهای عراقی و عناصر گروه تروریستی داعش زمانی آغاز شد که تروریست‌هایی که در بین نیزارهای اطراف رود دجله مخفی شده‌ بودند به سمت نیروهای الحشد و ارتش عراق آتش گشودند و با استفاده از غافلگیر کردن آن‌ها، در دقایق اولیه، یک تن از آن‌‌ها را به شهادت رساندند.

استان نینوی به مرکزیت موصل سال ۲۰۱۴ در ابتدای یورش داعش به عراق در برابر هجمات این گروه تروریستی به سرعت به دست تروریست‌ها افتاد و نیروهای عراقی، توانستند سال ۲۰۱۷ آن را آزاد کنند.

به رغم اینکه داعش چند سالی می‌شود مناطق سیطره خود را از دست داده، ولی عناصر باقیمانده آن هر از گاهی دست به عملیات تروریستی از قبیل حمله به نیروهای عراقی انجام می‌دهد.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق امروز شنبه طی مصاحبه‌ای هشدار داد که گروه تروریستی داعش در حال تجدید قوا در عراق است.

رد اتهام آمریکا علیه حزب‌الله از سوی فرانسه

«آنیس فون درمول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفت‌و‌گو با روزنامه‌نگاران به اتهام‌زنی «ناتان سالیس» هماهنگ‌کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا علیه جنبش حزب‌الله لبنان پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز»، ناتان سالیس روز پنجشنبه با اتهام زنی به حزب‌الله ادعا کرده بود که حزب الله مواد شیمیایی از جمله نیترات آمونیوم را به کشورهای اروپایی مثل بلژیک، فرانسه، یونان، ایتالیا و اسپانیا قاچاق و در آنجا ذخیره سازی می‌کند.

سالیس ادعا کرده بود که حزب‌الله این مواد شیمیایی را برای «حمله‌های تروریستی بزرگ» در این کشورها ذخیره سازی می‌کند تا در زمانی که ایران لزوم انجام حمله را تأیید کند، این اقدام را انجام دهد.

در واکنش به این ادعا، آنیس فون درمول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ضمن رد این اتهامات گفت: «تا جایی که اطلاع داریم. چیز [مدرک] ملموسی وجود ندارد که امروز چنین ادعایی را در فرانسه نشان دهد».

این ادعاها پس از انفجار مهیب بندر بیروت و در چارچوب فشار حداکثری آمریکا به حزب‌الله نسبت داده می‌شود. بیش از یک ماه پیش، بندر بیروت شاهد انفجاری عظیم بود که به ویرانی بخش اعظمی از این شهر و کشته شدن حدود دویست تن و زخمی شدن ۶۵۰۰ نفر از شهروندان این کشور منجر شد. طبق گزارش منابع لبنانی این انفجار در نتیجه انفجار مقادیر زیادی نیترات آمونیوم انبار شده در بندر بیروت به وقوع پیوست که تا به امروز علت این انفجار مشخص نشده است.

رایزنی مصطفی الکاظمی با نماینده سازمان ملل در امور عراق

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با جنین هنیس پلاسخارت نماینده سازمان ملل در امور عراق دیدار و گفتگو کرد.

دفتر نخست وزیری عراق با اعلام این مطلب، تاکید کرد که در جریان این دیدار، همکاری با دفتر سازمان ملل در عراق درباره هماهنگی به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و نقش نظارتی این سازمان به منظور برگزاری انتخابات شفاف و آزاد، مورد رایزنی قرار گرفته است.

همچنین علاوه بر آن موضوع آوارگان و تلاش های دولت عراق در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قرارداد الجزایر علی شمقدری قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه توافق اسرائیل و بحرین حیران تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین قرارداد الجزایر علی شمقدری قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه توافق اسرائیل و بحرین حیران سازمان ملل نیروی دریایی الحشد الشعبی خلیج فارس آمریکا علیه کشته شدن مین روبی حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی

وب‌گاه خبری میدل ایست‌آی در یادداشتی آورده است: ریاض و ابوظبی مایل به تشدید تنش‌ها نیستند زیرا با توجه به فقدان اهرم فشار مؤثر علیه رژیم اسرائیل، آنها خواهان حفظ مصالحه‌های شکننده فعلی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وب‌گاه خبری میدل ایست‌آی در یادداشتی به قلم جورجیو کافیرو نوشته است که پس از عملیات وعده صادق ایران در ابتدای هفته به نظر می‌رسد وارد عصر جدیدی از خاورمیانه شده‌ایم. جنگ درون سایه‌های ایران و رژیم اسرائیل دیگر تبدیل به تقابل دو قدرت منطقه‌ای شده است.

به گفته کافیرو، در چنین شرایطی ریسک برای حاکمان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بالا است زیرا آنها خواهان وارد شدن به یک درگیری منطقه‌ای نیستند که امنیت ملی و اقتصادشان را به خطر بیاندازد. به غیر از بحرین، همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه در تاریخ ۱ آوریل را محکوم کردند، اما تنها کویت رسماً از اسرائیل نام برد. امارات متحده عربی و عربستان سعودی احتمالاً تلاش کردند تا تعادلی ایجاد کنند که مانع از همسویی کامل آنها با «محور مقاومت» تلقی شود.

بر اساس این گزارش، پس از حمله تلافی‌جویانه جسورانه تهران، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ابراز نگرانی کردند و خواستار کاهش تنش شدند، البته هیچکدام ایران را محکوم نکردند. عربستان سعودی همچنین به سرعت گزارش‌ها مبنی بر مشارکت آن در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی را تکذیب کرد.

اکنون که تنش‌ها در حال افزایش هستند، امارات و عربستان سعودی منافع خود را همسو با تقابل ایران و رژیم صهیونیستی نمی‌بینند. امارات خواهان حفظ موضع نسبتاً «بی‌طرفانه» در نظم خاورمیانه با رویکردی چندوجهی و غیرمتعهد، حتی چندجانبه، به ژئوپلیتیک است. عربستان سعودی در صحنه بین‌المللی به طور مشابه به تحولات نزدیک شده است.

کافیرو معتقد است که امارات متحده عربی و عربستان سعودی هر دو به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود برای آینده پسا نفت به دنبال این هستند که به عنوان مراکز تجاری و بازرگانی متصل به مناطق متعددی از جهان فعالیت کنند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با تمرکز بر دستیابی به تنوع اقتصادی و رفاه بلندمدت در داخل، خواهان ثبات در داخل مرزهای خود و سراسر همسایگان هستند.

امنیت منطقه‌ای

به گفته میرا الحسین، جامعه‌شناس و محقق اماراتی در مرکز الولید دانشگاه ادینبورگ، «در حالی که میزانی از بی‌ثباتی در منطقه و فراتر از آن سودمند بوده است زیرا باعث ورود افراد ثروتمند و تعداد زیادی نیروهای ماهر شد. درجه بالایی از بی‌ثباتی می‌تواند همه این دستاوردها را خنثی کند.»

وی افزود: «بر کسی پوشیده نیست که کشورهای حاشیه خلیج فارس از تلاش جسورانه ایران برای بازتعریف قواعد تعامل با اسرائیل و آمریکا بسیار نگران هستند، اما بیشترین نگرانی برای آنها احتمال انتقال این رویارویی‌ها به سواحل خلیج فارس است.»

شیخ نواف بن مبارک آل ثانی، کارشناس امنیتی که پیش از این به عنوان نماینده دفاعی قطر در ایالات متحده، کانادا و مکزیک خدمت می‌کرد، به میدل ایست آی گفت: «در پرتو جنگ‌های چند دهه گذشته در خاورمیانه، فکر می‌کنم نگرانی اصلی اکثریت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ورود مجدد به "جنگ همیشگی" دیگری است که در آن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیشترین هزینه می‌پردازند در حالی که سود ناچیزی، اگر اصلاً داشته باشند، به دست می‌آورند».

به گفته نویسنده یادداشت میدل ایست آی، اینکه خصومت‌های اخیر چگونه بر تنش‌زدایی جدید بین ریاض و تهران تأثیر خواهد گذاشت نیز یک سوال مهم است. همه دلایل عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران در سال گذشته همچنان پابرجاست. در مورد طرف ایرانی هم همینطور است. پاسخ متعادل و سنجیده ریاض به تشدید خصومت‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و عزم این کشور برای فاصله گرفتن از بمباران انصارالله در یمن از سوی آمریکا و بریتانیا، نشان‌دهنده تعهد این کشور به جلوگیری از خروج تنش‌زدایی با تهران است.

محیط عملیاتی جدید

کافیرو اما مدعی است که عربستان همچنان نگران توانایی‌های محور مقاومت است زیرا مطمئن نیست در صورت یک تنش منطقه‌ای که از کنترل خارج شده، آنها چگونه واکنش خواهند داد و چه تأثیری بر امنیت و منافع ژئوپلیتیکی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهند داشت. اما نحوه واکنش اسرائیل می‌تواند کلید پیش‌بینی آینده برای آنها باشد.

به گفته آل ثانی در پاسخ به کافیرو: «اگر [اسرائیلی‌ها] خویشتنداری نشان دهند - چه از طریق یک عملیات نظامی محدود و چه از طریق عملیاتی با کمترین تلفات - در آن صورت، روابط [ایران و عربستان] از هر نظر بدون تغییر خواهد بود. با این حال، ما باید متوجه باشیم که دیگر در آب‌های ناشناخته‌ای هستیم و همه چیز می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.»

الحسین در ادامه به این وبگاه گفت که با توجه به نحوه عادی‌سازی اعضای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، آنها اهرمی برای متقاعد کردن تل آویو برای کاهش تنش ندارند. به همین خاطر کشورهای عربی خلیج فارس «باید به جای آن، روابط فردی خود را با ایران مدیریت کنند، در حالی که انتظارات داخلی و نارضایتی فزاینده را مدیریت می‌کنند.»

میدل ایست آی در پایان مدعی است که انگیزه ایران برای شلیک پهپادها و موشک‌ها به سمت رژیم اسرائیل صرفاً ایجاد بازدارندگی نبود. تهران به دنبال ارسال پیام مهمی به همسایگان خود در مورد برد و دقت تسلیحات ایران بود و به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل بسیار فراتر از هر چیزی است که ایالات متحده به متحدان و شرکای خود در شبه جزیره عربستان ارائه می‌دهد.

این شرایط، مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را عمیقاً نگران آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، می‌کند. با توجه به اینکه کشورهای عربی خلیج فارس، ایران و دولت بایدن همگی آرزوی تشدید تنش را ندارند، نتیجه به اقدامات بعدی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بستگی دارد.

کد خبر 745990

دیگر خبرها

  • ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • کشته شدن ۱۱ تروریست در پاکستان
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • تلاش ۲۰ کشور برای ممانعت از پاسخ ایران به اسرائیل | به اقدام متجاوزانه دیگر پاسخ قوی‌تر می‌دهیم | واکنش به حادثه امنیتی در سفارت ایران در فرانسه
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • نتانیاهو دست به دامن فرانسه شد
  • ببینید | عملیات جدید حزب‌ الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی