Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:02:45 GMT

۷۴ هزار تُن محصول جالیزی در کردستان برداشت می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۳۲۲۶

۷۴ هزار تُن محصول جالیزی در کردستان برداشت می‌شود

حیدر مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خیار، هندوانه، گرمک، خربزه، کدو عمده ترین محصولات جالیزی کشت شده در اراضی کشاورزی این استان است که بهره برداران شهرستان های دهگلان، قروه و کامیاران فعال در این حوزه هستند.

وی اضافه کرد: خیار با پیش بینی برداشت ۴۲ هزار تُنی بیشترین میزان تولید محصولات جالیزی را دارد که امسال در یک هزار و  ۲۰۰ هکتار از مزارع دهگلان و قروه کشت شده و میانگین برداشت در هر هکتار آن حدود ۳۵ تُن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هندوانه با ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت و میانگین تولید ۴۴ تُن در هر هکتار دومین محصول تولید شده جالیزی در این استان بوده و پیش‌بینی تولید آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن است.

مرادی یادآور شد: گرمک نیز به عنوان سومین محصول جالیزی اراضی استان شناخته می‌شود که در سال زراعی جاری یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم برای کشت این محصول اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: پیش بینی برداشت این محصول با میانگین تولید هفت تن در هر هکتار حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تُن برآورد می‌شود.

مرادی گفت: همه ساله برداشت این محصولات از اوایل مرداد آغاز و تا پایان مهر ادامه دارد، اکنون برداشت گرمک به پایان رسیده و برداشت خیار، هنداونه و کدو نیز تازه آغاز شده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن در سال برساند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان برداشت محصول اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان برداشت محصول اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کردستان برداشت محصول اراضی کشاورزی اخبار کنکور ن محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد

محمد رضا حاجی رضا ، گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در دولت سیزدهم، رسیدگی به مشکلات حقوقی اراضی کشاورزی و رفع آنها و در ادامه انجام اقدام‌های لازم برای سند دار کردنشان می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم  افزود: ما از همه ظرفیت‌های قانونی در اختیارمان برای حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی استان استفاده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد عده‌ای با نیت سودجویی، زمین‌های زراعی را به کاربری‌های دیگر تغییر دهند و به امنیت غذایی مردم آسیب وارد کنند.

او ادامه داد: همچنین اقدام‌های حقوقی لازم برای برخورد با متخلفین در این حوزه به سرعت انجام می‌شود و اراضی که به صورت غیر قانونی تغییر کاربری داده شده‌اند، به کاربری اصلی خود در راستای تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم بازخواهند گشت.

گفتنی‌است سند دار کردن اراضی کشاورزی قم در ۲ سال اخیر موجب حفظ و ارتقا هویت و پویایی هرچه بیشتر این بخش مهم اقتصادی استان شده‌است و همچنین رضایت خاطر کشاورزان استان را به‌دنبال دارد.

پنج درصد از اشتغال مولد و پایدار قم مرتبط با بخش کشاورزی است و تولیدات این بخش ارزش‌افزوده خوبی برای استان ایجاد کرده‌است.

علاوه بر ظرفیت بالای استان قم در تولید محصولات دامی، در حوزه باغ و زراعت نیز مجموع تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان حدود ۴۰۰ هزار تُن است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • ۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • ایجاد پایگاه نوآوری یافته‌های تحقیقاتی جهش تولید در کامیاران
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد