Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

مجید تخت روانچی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، همچنین اعلام کرده که در واکنش به اقدام آمریکا، نه تنها هیچ یک از اعضای این شورا صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روانچی همچنین به نظرات مشابهی که توسط اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت در نشست ۴ شهریور آن ابراز شده، اشاره و اضافه کرده است که «طی آن جلسه، رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به سوالات اعضا در این زمینه، اعلام کرد طبق مشورتهائی که با اعضای شورا داشته و نامه هایی که از تعداد زیادی از آنها دریافت کرده‌ام، برای من کاملاً روشن است که یک عضو موضع خاصی در این زمینه دارد و بقیه اعضا مخالف آن هستند و بنابراین، از نظر من، هیچ اجماعی در شورا وجود ندارد و رئیس شورا نیز نمی‌تواند اقدام دیگری به عمل آورد».

در این نامه، نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن اشاره به نظرات کتبی و شفاهی اعضای شورای امنیت، اعلام کرده است آنها با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ که طبق آن، فقط اعضای برجام حق آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته شورای امنیت را دارند، اعلام کرده‌اند چون آمریکا دیگر عضو برجام نیست، بنابراین هیچ حقی برای توسل به روند مزبور ندارد و نامه‌اش نیز فاقد هر گونه اثر حقوقی در حال یا آینده است.

وی به نامه ۳۰ مرداد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و هماهنگ کننده برجام نیز اشاره کرده که طی آن اعلام شده است «همانطور که مکرر خاطر نشان کرده‌ام، آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و متعاقباً در هیچ یک از فعالیت های آن نیز شرکت نکرده و بنابراین نمی‌تواند یک دولت عضو برجام قلمداد شده و برای بازگرداندن احتمالی تحریم‌های شورای امنیت اقدام کند».

روانچی به بخشی از مفاد بیانیه نشست ۱۱ شهریور کمیسیون مشترک برجام نیز اشاره و اعلام کرده که طی آن، اعضای باقیمانده برجام مجدداً تصریح کرده‌اند که آمریکا یک دولت عضو برجام نیست و نمی تواند روند بازگرداندن تحریم های گذشته سازمان ملل را آغاز کند.

در پایان این نامه که قرار است به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود، نماینده ایران با ذکر اینکه هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن کامل برجام بوده و راهبرد آن برای نیل به این هدف نیز ایجاد پیچیدگی حقوقی از طریق ارائه تفاسیر یکجانبه دلبخواهانه و استدلالهای شبه‌حقوقی است، اضافه کرده «جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که اعضای شورای امنیت بار دیگر با تلاش آمریکا برای سوء استفاده از شورای امنیت و تضعیف اقتدار و اعتبار آن مخالفت خواهند کرد».

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آمریکا مجید تخت روانچی سازمان ملل شورای امنیت اعلام کرده سازمان ملل اعضای شورا رئیس شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

 «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند.

وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین (وفا) گفت که استفاده آمریکا از حق تو علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد، موضعی ناامیدکننده، تاسف‌بار، شرم‌آور، غیرمسوولانه و غیرقابل توجیه است.

عباس تاکید کرد که این اقدام آمریکا، تجاوز آشکار به حقوق ملت فلسطین، تاریخ، سرزمین و مقدسات آن و نیز به چالش کشیدن اراده جامعه جهانی است.

وی با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت که آمریکا همچنان با ملزم کردن اسرائیل به توقف نسل‌کشی مخالفت می‌کند. حتی از این رژیم حمایت تسلیحاتی و مالی به عمل می‌آورد و در محافل بین‌المللی علیه ملت فلسطین موضع‌گیری می‌کند که این مواضع به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان نیست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه آمریکا باید بداند که خاورمیانه بدون حل عادلانه مساله فلسطین هرگز ثبات نخواهد داشت، همچنین تأکید کرد: قدس اعم از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی آن خط قرمز است و هرگز به احدی اجازه عبور از آن داده نخواهد شد. سیاست یک بام و دو هوا و حمایت از تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین هرگز چیزی را تغییر نخواهد کرد.

محمود عباس با توصیه به دولت آمریکا برای تجدیدنظر در سیاست‌های غلط خود، درباره عدم حل مساله فلسطین و پیامد‌های آن بر کل منطقه هشدار داد و دولت آمریکا را مسوول نابسامانی اوضاع در منطقه دانست.

 آمریکا بامداد جمعه در رای‌گیری شورای امنیت، قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد که از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۲ عضو به این قطعنامه رای مثبت و انگلیس و سوئیس به آن رای ممتنع دادند.کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود و روز پنجشنبه خواستار طرح آن در نشست شورا شد.

کشور مالت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) است، ابتدا اعلام کرد شورای امنیت عصر جمعه به وقت محلی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد، اما سرانجام این نشست عصر پنجشنبه به وقت محلی برگزار شد.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • احضار سفرای چند کشور توسط وزارت خارجه رژیم صهیونیستی | دلیل احضار چیست؟
  • اسرائیل چند سفیر را احضار کرد
  • خشم تل آویو از کشورهایی که خواستار عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد شدند
  • چین: سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
  • هشدار به قضات لاهه؛ اگر در کنار ایران و حماس و متحدان پوتین بایستید تحریم خواهید شد!
  • محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است
  • وتوی طرح عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا به چه معناست؟
  • امیرعبداللهیان: در مورد لغو تحریم‌ها رایزنی کردیم