Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@13:50:35 GMT

روشی برای التیام آفت‌های دهان

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۳۳۶۵

روشی برای التیام آفت‌های دهان

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آفت دهانی عارضه شایعی است که تعداد زیادی از افراد در طول عمر خود آن راتجربه می‌کنند. منظور از آفت عودکننده، زخمی است که حداقل دوبار در سال عود کند. این ضایعات بسیار دردناک هستند و گاه تحمل آن به خصوص در هنگام خوردن و صحبت کردن برای افراد مشکل است.

با وجود اینکه تحقیقات زیادی در مورد این زخم‌ها انجام شده، به دلیل ناشناخته بودن دلایل ایجاد آن، تاکنون درمان قطعی برای این عارضه ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از عوامل موثر در بروز آفت می‌توان به عوامل هورمونی، توارث، کمبود آهن، اسید فولیک، ویتامین B۱۲، بیماری سلیاک، اختلالات ایمنی و استرس اشاره کرد.

دارورسانی از طریق مخاط‌چسب، یکی از روش‌های نوین است که به علت توانایی چسبیدن و باقی‌ماندن بر سطح مخاط و آزادرسانی آهسته و پیوسته داروی موجود در خود، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این روش به دلیل طولانی کردن زمان دارورسانی، تشکیل یک لایه نازک بر سطح مخاط، عدم شستشو، چرب نبودن و هدف قرار دادن بافت‌های آسیب‌دیده، روش مناسبی برای ارائه دارو در درمان آفت دهان محسوب می‌شود.

از آن‌جا که گیاه چای سبز اثرات آنتی‌اکسیدانی، آنتی باکتریال و ضدالتهابی قابل‌توجهی دارد، پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، رفسنجان و ایران مطالعه‌ای را طراحی کردند و در آن تاثیر عصاره چای سبز را با سیستم دارورسانی مخاط چسب، بر روی التیام زخم‌های آفتی دهان، بررسی کردند.

عاتکه موقری‌پور و محمود شیخ فتح الهی به همراه همکارانشان، پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.

این مطالعه بر روی ۵۲ بیمار مبتلا به آفت دهان مراجعه‌کننده به دانشکده دندان‌پزشکی رفسنجان در سال‌های ۱۳۹۳-۱۳۹۴ انجام شد.

بیماران به طور تصادفی در دو گروه ۲۶ نفره قرار گرفتند و به یک گروه خمیر مخاط‌چسب حاوی عصاره چای سبز و به یک گروه خمیر مخاط‌چسب بدون دارو (به عنوان دارونما)، داده شد.

بیشتر بخوانید

آفت دهان خطرناک است؟

این پژوهش دوسو کور بود؛ به این معنا که هیچ‌یک از دو طرف مطالعه (محققان و بیماران)، از این‌که شخص در گروه دارو یا دارونما قرار دارد، اطلاعی نداشتند.

پس از ارائه آموزش‌های لازم، از بیماران خواسته شد که خمیر موردنظر را سه بار در روز (بعد از صبحانه، بعد از نهار و قبل خواب) بر روی زخم آفتی خود قرار داده و آن را برندارند تا جذب شود. برای اطمینان از تاثیر بیشتر دارو، به بیماران توصیه شد تا نیم ساعت پس از استفاده از دارو، از خوردن، آشامیدن و شستن دهان اجتناب کنند.

همه بیماران قبل از استفاده دارو معاینه شدند خصوصیات زخم‌ها توسط پژوهشگران ثبت شد. همچنین در روز‌های اول، ششم و دهم بعد از استفاده از دارو نیز معاینه انجام شد و بزرگ‌ترین زخم اندازه‌گیری شد.
همچنین شدت درد بیماران نیز در روز‌های معاینه مورد بررسی قرار گرفت و از بیماران خواسته شد به شدت درد خود از صفر تا ۱۰ عدددهی کنند.

در روز دهم چنان‌چه بهبودی حاصل نشده بود، نتیجه گزارش شد. منظور از بهبودی، به پایان رسیدن درد و ناپدید شدن زخم بود. پس از انجام پژوهش، داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش‌های آماری تحلیل شدند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که خمیر مخاط‌چسب چای سبز بر میانگین اندازه ضایعات تاثیری نداشته، ولی اثر آن بر شدت درد و دوره بهبودی بیماران معنی‌دار بوده است.

به نظر می‌رسد سایز زخم‌های حفره دهان لزوما متناسب با شدت درد بیماران نیست. ممکن است درد ناشی از دو زخم آفتی با اندازه مشابه، کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل شاید بتوان نتیجه گرفت که کاهش درد نسبت به کاهش اندازه زخم، شاخص بهتری جهت بررسی اثر یک دارو در حفره دهان باشد.

همچنین تنها عاملی که در بیماران مبتلا به زخم‌های آفت دهانی باعث ناراحتی فرد شده و او را در جستجوی درمان می‌اندازد، بیشتر از آن‌که اندازه زخم باشد، درد ناشی از آن است.

نتایج این تحقیق به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تاثیر خمیر مخاط‌چسب چای سبز بر درمان زخم‌های آفتی عودکننده دهان» در فصل‌نامه «دانشکده دندان‌پزشکی مشهد» منتشر شده‌است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آفت دهان درمان آفت دهان آفت دهان چای سبز شدت درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان

دانشمندان «دانشگاه استنفورد» و «دانشگاه پنسیلوانیا» به سرپرستی دکتر «مریم حاج فتحعلیان»، از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌های دهان و دندان استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که باکتری‌های مضر روی دندان‌ها یا زخم‌ها جمع می‌شوند، اغلب یک سد سفت و لزج را ایجاد می‌کنند که «زیست‌لایه»(Biofilm) نام دارد و آنها را به یک حریف سرسخت در برابر درمان‌های مرسوم تبدیل می‌کند.

به نقل از نانو مگزین، زیست‌لایه‌ها مانند قلعه‌های میکروسکوپی عمل می‌کنند، به محافظت از باکتری‌ها در برابر اثرات آنتی‌بیوتیک‌ها می‌پردازند و از بین بردن عفونت را به چالش می‌کشند.

یک روش پیشگامانه که توسط دانشمندان «دانشگاه استنفورد»(Stanford University) و «دانشگاه پنسیلوانیا»(UPenn) ابداع شده، نویدبخش مقابله با این مشکل بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک است.

در این روش نوآورانه از نانوذرات طلا استفاده می‌شود که ذرات ریز طلا هستند و برای حمله موثر به زیست‌لایه‌ها مهندسی شده‌اند. پژوهشگران، روشی را برای پوشاندن این نانوذرات با شکر ابداع کرده‌اند که توانایی آنها را برای هدف‌گیری و چسبیدن به زیست‌لایه‌ها افزایش می‌دهد.

هنگامی که نانوذرات در جای خود قرار بگیرند، می‌توان آنها را برای تولید گرما و تخریب ساختار زیست‌لایه‌ فعال کرد و در نتیجه، باکتری‌های محصور در آن را از بین برد. این روش نه تنها به تجزیه زیست‌لایه‌ کمک می‌کند، بلکه راهی را برای ردیابی بصری فرآیند با استفاده از یک روش تصویربرداری منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد.

دکتر «لویزا راسل»(Luisa Russell) یک چهره پیشرو در تحقیقات بخش علوم و فناوری اکتشافی «موسسه ملی تصویربرداری زیست‌پزشکی و مهندسی زیستی»(NIBIB)، اهمیت این راهبرد بدون آنتی‌بیوتیک را برجسته کرد.

راسل توضیح داد: با استفاده از این پلتفرم می‌توانید زیست‌لایه‌ها را بدون جراحی جدا کنید. همچنین، این روش می‌تواند بیماران را در صورت حساسیت داشتن به آنتی‌بیوتیک‌ها یا ابتلا به سویه‌های مقاوم به دارو درمان کند.

همچنین، راسل بر اهمیت یافتن درمان‌های جایگزین تأکید کرد که به آنتی‌بیوتیک‌ها متکی نیستند. این نگرانی با توجه به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و آلرژی‌ها تشدید می‌شود.

مشکل زیست‌لایه‌ها فراتر از مقاومت آنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌هاست. شناسایی و ریشه‌کن کردن آنها بسیار دشوار است و یک چالش مهم در مراقبت‌های پزشکی و دندان‌پزشکی به شمار می‌رود. پژوهشگران به دنبال راه حلی بودند که بتواند به طور موثر به شناسایی و حذف زیست‌لایه‌ها بپردازد. آنها پاسخ خود را در نانوذرات طلا یافتند که به دلیل زیست‌سازگاری و توانایی ژ در تبدیل کردن موثر نور به گرما شناخته شده‌اند. از این ویژگی می‌توان برای اهداف درمانی استفاده کرد.

دکتر «مریم حاج فتحعلیان» پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، استاد مهندسی پزشکی در «موسسه فناوری نیوجرسی»(NJIT) و پژوهشگر ارشد این پروژه ضمن صحبت کردن در مورد سرعت و کارآیی درمان، به ویژه برای عفونت‌های دهانی خاطرنشان کرد: این روش درمان به ویژه برای عفونت دهان سریع است. ما لیزر را به مدت یک دقیقه اعمال کردیم اما در حدود ۳۰ ثانیه می‌توانیم همه باکتری‌ها را از بین ببریم.

این پژوهش در «Journal of Clinical Investigation» به چاپ رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «محفل قرآنی امام حسنی‌ها» مشت محکمی بر دهان دشمنان بود
  • خوردن چه غذاهایی در ماه رمضان بوی بد دهان را افزایش یا کاهش می‌دهد؟
  • مراقب سلامت دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید
  • ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان
  • تأمین قابل توجه برند اصلی داروی بیماران تالاسمی در سال ۱۴۰۲
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • این چهره یک خون آشام واقعی است
  • این چهره یک خون آشام واقعی است (+عکس)
  • وجود یک باکتری در دهان ممکن است سرطان روده بزرگ را تسریع کند
  • بازسازی چهره یک زن خون‌آشام که با آجری در دهانش دفن شده بود