Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@05:01:28 GMT

ادامه ریزش‌های لیر

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۳۷۹۵

ساعت 24- ارزش دلار در برابر لیر به بالاترین سطح خود رسید .تنش‌ها بین ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر مسائل مختلف از لیبی و شمال آفریقا گرفته تا حفاری گاز در دریای مدیترانه شدت گرفته است. پارلمان اروپا خواستار تحریم ترکیه بر سر حفاری اکتشافی گاز در دریای مدیترانه شده است.

در حالی که مقامات ترکیه دستیابی به تورم پنج درصدی را هدف گذاری کرده‌اند، باقی ماندن تورم در سطح بالای ۱۲ درصدی باعث شده است شمار زیادی از شهروندان این کشور برای محافظت از ارزش پول خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری دلار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی دیگر نیز ترجیح داده‌اند با پول خود یورو یا اوراق قرضه مبتنی بر یورو خریداری کنند. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۶ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است. مسائل ژئوپلیتیکی اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۵/ ۷ لیر تثبیت شود.  در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۴۴/ ۰ درصد افزایش به ۵۷۳/ ۷ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی هشت ماه، ۲۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. رشد اقتصادی ترکیه اکنون به کمترین سطح یک سال اخیر رسیده و تولید نیز در بدترین وضعیت خود در طول ۹ سال اخیر قرار دارد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود

به گزارش خبرنگار مهر یک ساعت تا بازگشایی بازار سهام باقی مانده است؛ دیروز شاخص بورس برای چهارمین روز صعود کرد و موقعیت خود را در محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را تثبیت کرد. نمادهای بوعلی، فملی و نوری بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

علاوه بر این برای سومین روز متوالی پول حقیقی‌ها به بازار وارد شد و نمادهای کاما، واعتبار، کیا، تنوین، نوری، صبا، خاهن، وبملت، خکاوه و فالوم بیشترین ورود سرمایه را داشتند.

خبر خوب اینکه در مجموع سه روز اخیر بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شده است و نکته هشدار آمیز اینکه روند آن نزولی بوده و دیروز به ۴۲ میلیارد تومان کاهش یافت.

با این همه، مازاد تقاضا در معاملات دیروز سیگنال مثبتی برای معاملات سه‌شنبه است. ناظران معتقدند روند کلی بازار مثبت است اما دور از انتظار نیست که پس از چند روز صعود متوالی شاهد تعدیل و اصلاح نیز باشیم و طبعاً تعدیل به معنای شکل گیری روند ریزشی نیست.

کد خبر 6086012 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات
  • ریزش بیشتر قیمت دلار در راه است؟
  • عرضه ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی شاخص در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی بورس در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ریزش طلا، مقاومت سکه