Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:01:09 GMT

۵۵درصد خانوارهای استان صاحب سفیر سلامت می شوند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۴۲۴۸

۵۵درصد خانوارهای استان صاحب سفیر سلامت می شوند

ایسنا/اصفهان مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آغاز برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» از مرداد ماه امسال، گفت: قرار است امسال ۵۵ درصد از جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار خانوار زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

منصور شیری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سه سطح تعریف شده برای ارائه خدمات سلامت، اظهار کرد: در سطح اول با اقداماتی مثل اصلاح سبک زندگی از وقوع بیماری ها پیشگیری می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سطح دوم درمان است؛ یعنی وقتی فرد بیمار شد به دنبال درمان و کاهش عوارض بیماری هستیم و سطح سوم بازتوانی است؛ یعنی کمک کنیم فرد بیمار پس از طی مراحل درمان بتواند هرچه زودتر به زندگی معمول خود برگردد.

وی به برنامه ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک میلیون و ۳۵۰ هزار خانوار در ۲۲ شهرستان استان به جز کاشان و آران و بیدگل را تحت پوشش دارد. در این برنامه قرار است از هر خانواده یک نفر با حداقل ۱۸ سال سن و ۸ کلاس سواد به عنوان سفیر سلامت معرفی شود تا با مشارکت فعال در برنامه های ما بتواند آموزش هایی که می بیند را به خانواده منتقل کند، همچنین اگر عضوی از خانواده مشکل سلامتی دارد از سوی سفیر سلامت به مراکزی همچون پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت معرفی شود تا اقدامات بهداشتی و درمانی لازم در منزل و یا این مراکز دنبال شود.

فعالیت ۵۰۰ هزار سفیر سلامت در استان

این متخصص روان شناسی سلامت با اعلام اینکه هم اکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار سفیر سلامت در استان اصفهان داریم، افزود: به دنبال توسعه این طرح هستیم و در هدف گذاری امسال حداقل ۵۵ درصد خانوارها باید سفیر سلامت داشته باشند.

وی در مورد خانواده هایی که فرد واجد شرایط برای معرفی به عنوان سفیر سلامت ندارند نیز گفت: یک فرد در محله مثل همسایه می تواند به عنوان سفیر افتخاری این وظیفه را برای چنین خانواده هایی انجام دهد.

شیری با اشاره به اینکه به ازای هر ۲۰ سفیر سلامت باید یک نفر نیز به عنوان رابط سلامت محله تعیین شود، ادامه داد: این افراد نقش فعال تری نسبت به سفیر سلامت دارند و در موضوعاتی که نیاز است برای جلب حمایت اجتماعی و انتقال برنامه های سلامت به خانه های مردم کمک می کنند.

وی بخش سوم برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» را مشارکت دانشجویان رشته های پزشکی و وابسته در این برنامه برای اجرای بهتر آن عنوان و تصریح کرد: برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» از مرداد ماه امسال شروع شده و قرار است از ظرفیت طرح سفیران سلامت و برنامه ملی خودمراقبتی در دل این برنامه استفاده کنیم.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه برای اجرای این برنامه نمی توانیم شرایط موجود و شیوع کرونا را نادیده بگیریم، تصریح کرد: عمده ارتباطات ما به سمت ارتباطات غیرحضوری از طریق تلفن، شبکه های مجازی و امثال آن می رود که قطعا بر روی کیفیت برنامه ها تاثیر می گذارد، چون تأثیر آموزش حضوری بیشتر از وبینار غیرحضوری و مکالمه تلفنی است، ولی باید خودمان را با این شرایط وفق دهیم.

افزایش توانمندی خودمراقبتی و کاهش بار مراجعات غیرضروری مراکز درمانی

وی مهمترین هدف برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» را ارتقا سطح سلامت مردم عنوان و خاطرنشان کرد: خودمراقبتی در این برنامه در سطوح مختلف اجرا می شود تا مباحث سلامت و مراقبت مردم را به منازل مردم ببریم و با افزایش توانمندی خود مراقبتی در مردم، بار مراجعات غیرضروری به سیستم درمانی را نیز کم کنیم.

شیری با اشاره به اینکه طبیعتا وقتی شرایط شیوع کرونا در جامعه حاد می شود عمده هدف برنامه های ما نیز به این سمت می رود، گفت: از ۴ سال پیش که برنامه خودمراقبتی شروع شد تمام هم و غم ما برای تقویت خودمراقبتی در مردم بود که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، این درحالی است که هم اکنون در قالب برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» سعی می کنیم سلامت را به خانه های مردم ببریم.

پوشش ۷۴۲ هزار خانوار در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت در سال ۹۹

وی با بیان اینکه برای اجرای این برنامه بازه زمانی درنظر گرفته نشده و هر سال یک شاخص هدف تعیین شده، اعلام کرد: امسال قرار است ۵۵ درصد از جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار خانوار زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آموزش کارکنان را گام اول اجرای این برنامه عنوان کرد و گفت: ۴۰ مربی آموزش دیده اند تا کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت را در مهر ماه و آبان ماه آموزش دهند و بیش از ۴۰۰ نفر از همکارانمان در ستادهای شبکه های بهداشتی و درمان آموزش برای اجرای بهتر این برنامه آمادگی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سلامت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خانه یک پایگاه سلامت هزار خانوار سفیر سلامت برای اجرای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۴۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسن صیامیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عصر چهارشنبه در حاشیه اولین جلسه ستاد استانی برگزاری هفته ملی سلامت استان مازندران افزود: براساس نامگذاری روزهای هفته ملی سلامت برنامه ریزی می‌کردیم، افزود: در جلسات گذشته ۴۲ بند تصمیم‌گیری شد که برگزاری ایستگاه و نمایشگاه در سطح استان با ارائه خدمات رایگان پزشکی و سلامت، به صدا در آمدن زنگ سلامت در مدارس، اجرای برنامه فرهنگی ورزشی پیاده روی نمادین در روز جمعه و استفاده از تریبون نماز جمعه برای بیان برنامه‌های هفته سلامت، اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و ورزشی، تجلیل از سفیران سلامت، اجرای پویش بدون زباله و اطلاع رسانی آموزش سلامت مراقبت‌های بهداشتی از طریق رسانه‌های مکتوب، استندهای شهرداری و بیلبوردهای جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل مازندران از جمله این موارد است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر غربالگری قندخون و نیز ویتامین دی تاکید کرد و گفت: در هفته سلامت باید اطلاع‌رسانی از طریق تمامی شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد.

صیامیان گفت: حضور مسئولان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی در صداوسیما و برگزاری همایش‌های استانی هفته سلامت و افتتاح مرکز رسمی مشاوره سلامت نیز از دیگر برنامه‌های هفته سلامت است.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان بر لزوم انسجام و هماهنگی برنامه‌های دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حاضر در این نشست به تشریح اقدامات، مأموریت‌ها و نیز انتظارات و هماهنگی‌های لازم با کمیته رسانه سلامت استان پرداختند و بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه‌های هفته سلامت تاکید شد.

گفتنی است هفته سلامت امسال با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همراه با برنامه‌های متنوع برگزار خواهد شد.

کد خبر 6081253

دیگر خبرها

  • ارزیابی حدود ۲۱ هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت
  • آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری
  • اعلام برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا
  • «زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم
  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • ۲۱ هزار نوآموز کردستانی در پایگاه‌های سنجش ارزیابی شدند
  • برپایی جشنواره کارآفرینان کوچک با شعار «مدرسه کارآفرین»
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • سفیر ایران در سوریه: ایران دارای قابلیت‌ها و توانایی‌های لازم برای پاسخگویی است
  • بازديد معاون تربيت بدنى و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح مهارت آموزى شنا