Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@16:00:57 GMT

همنشینی با بنفشه آفریقایی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۴۳۸۵

همنشینی با بنفشه آفریقایی

آشتی با گل و گیاه و کشت گونه‌های نایاب گیاهی یکی از این کارهاست. «مهناز فلاحی» همسایه فعال و طبیعت دوست ما در محله هفت چنار در پازل دهم پایتخت از این فرصت برای پرورش بنفشه آفریقایی در خانه استفاده کرده است. تلاش‌های خانم فلاحی برای کشت این گیاه آفریقایی نتیجه داده و در حال حاضر بخشی از خانه اش را به پرورش این گیاه اختصاص داده است؛ گیاهی که به گفته خانم همسایه در این روزهای پر تنش کرونایی در ایجاد آرامش روانی میان اعضای خانواده موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مهناز فلاحی» از اهالی محله هفت چنار است که از سال ۸۷ با حضور در کلاس‌های مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز بوستان نیلوفر از علاقه‌مندان به پرورش گل و گیاه آپارتمانی شد. او در این باره می‌گوید: «مادرم ساکن محله هفت چنار در حوالی بوستان نیلوفر بود و من در کرج زندگی می‌کردم، اما برای شرکت در کلاس‌ها هفته‌ای چند بار به تهران می‌آمدم. تا این که سال ۹۲ از کرج به تهران کوچ کردم و در محله هفت چنار ساکن شدم و به صورت مستمر در کلاس‌ها شرکت کردم. بر اساس دوره‌های آموزشی، کاشت و تکثیر گیاهان مختلفی را تجربه کردم. در پرورش و تکثیر بیشتر گیاهان موفق بودم. حتی گیاهان نادری را هم که نگهداری از آنها در فضای آپارتمانی کار سخت یا  غیرممکنی بود، پرورش دادم.» به گفته همسایه ما، حضور در دوره‌های آموزشی مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز بوستان نیلوفر بهترین فرصت برای آزمون و خطا در پرورش و تکثیر گیاهان مختلف بود: «چون در این دوره‌ها می‌توانستم مستقیم و بی‌واسطه از راهنمایی کارشناسان استفاده کنم و همین به افزایش میزان اطلاعات و دانشم در زمینه پرورش و نگهداری گل و گیاه کمک کرد.»

مهناز فلاحی/ ساکن محله هفت چنار  گیاهان آفریقایی، کنج اتاق

بنفشه آفریقایی یکی از همین گیاهان نادری است که «مهناز فلاحی»   کاشتش را در این روزهای کرونایی در خانه تجربه کرده است؛ تجربه موفقی که باعث شد این گیاه خوش آب و رنگ آفریقایی مقیم کنج اتاق خانه شود. همسایه طبیعت دوست ما درباره فوت و فن تکثیر  این گیاه سرسخت آفریقایی توضیح می‌دهد: «اسفند گذشته تصمیم به کشت بنفشه آفریقایی در خانه گرفتم. همسرم برای پرورش این گیاه یک استند ساخت و برای تأمین نور مورد نیاز بنفشه داخل این استند با لامپ‌های (MFD) نورپردازی شد. این گیاه به روش قلمه‌زنی تکثیر می‌شود. ریشه بنفشه آفریقایی نسبت به آب زیاد حساس است و دچار پوسیدگی می‌شود. بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی موقعی است که خاک کاملاً خشک شده و گل بنفشه احتیاج زیادی به آب داشته باشد. اگر هنوز خاک خیس است، به گیاه آب ندهید. با لمس کردن خاک می‌توانید از خشکی آن مطمئن شوید. یکی از روش‌های آبیاری این گیاه از طریق زیر گلدانی گود است. در این روش    زیرگلدانی را از آب پر کنید. بعد از ۱۵ دقیقه آب از راه منفذ کف گلدان جذب خاک می‌شود. بعد آب اضافی زیر گلدانی را خالی کنید. روی برگ‌ها به هیچ وجه نباید آب ریخته شود.»
 بهترین خاک برای پرورش بنفشه آفریقایی ترکیبی از خاک ‌برگ و خاک پرلیت‌دار است. فلاحی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «البته من برای کشت گیاه از خاک کوکوپیت که از غشای نارگیل است هم استفاده می‌کنم و همچنین گیاه را در گلدان‌های کوچک استکانی نگهداری می‌کنم.»

کد خبر 550404 برچسب‌ها نمایشگاه گل و گیاه كروناويروس همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نمایشگاه گل و گیاه كروناويروس همشهری محله بنفشه آفریقایی محله هفت چنار گل و گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۴۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است

سید بهرام اندرزیان  رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: برای تولید باکیفیت و پربار محصول ضروری است که نیاز گیاه تامین شود؛ بنابراین اجرای عملیات به‌زراعی در مزرعه الزامی است تا این روند به شرایط رشد بذر کمک کند.

وی توجه به مدیریت شرایط محیطی گیاه و تنش‌های موجود احتمالی کشت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در چارچوب فعالیت‌های کشاورزی روز، کارشناسان تحقیقاتی و فنی مهندسی اقدامات لازم برای پرورش گیاه را انجام و بستر مناسب برای استقرار آن را فراهم می‌آورند.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، حفظ سلامت خاک را موضوعی با اهمیت عنوان کرد و اظهارکرد: باید تغذیه خاک متعادل باشد و هرچه نیاز است در اختیار گیاه باشد، در واقع تمام عناصر غذایی باید به اندازه کافی در اختیارش قرار گیرد تا گیاه امکان رشد مناسب را داشته باشند و این درحالی است که هرگونه کمبودی بر روند رشد تاثیر نامطلوب دارد.

اندرزیان بیان کرد: خاک نیز باید آزمایش شود و متناسب با آن نسخه‌پیچی شود، زیرا مزارع مختلف با وجود قرار گرفتن در یک محیط به علت خاک متفاوت باید از کود و سم متفاوتی برخوردار شوند تا بتوانند رشد کاملی داشته باشند.

کشاورزی علمی و دانش بنیان بر پایه نسخه‌پیچی محقق می‌شود

وی تاکید کرد: با وجود اینکه توصیه‌های فراوانی برای آزمایش خاک قبل از کشت می‌شود اغلب کشاورزان کوتاهی کرده و همین امر باعث شده در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی به عرصه منتقل شود این در حالی است که کشاورزی دانش‌بنیان بر پایه نسخه‌پیچی درست محقق می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: متاسفانه همکاری کشاورزان با محققان ناچیز است و همین امر باعث شده بخش زیادی از دانش کشاورزی در بستر عرصه زمین‌های کشاورزی اجرایی نشود.

اندرزیان ادامه داد: باید کشاورزی دقیق و متناسب با نیاز و عناصر موجود در خاک به کشاورزان توصیه شود تا شاهد عملکرد مطلوب و باکیفیتی در محصولات کشاورزی باشیم.

وی آزمایش خاک را شرط نخست در بهبود عملکرد محصولات کشاورزی بیان کرد و افزود: انتظار می‌رود کشاورزان، بخش اجرایی و خدمات کشاورزی که ارتباط ویژه‌ای با کشاورزان دارند همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند؛ دانش فنی در اختیار کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی قرار می‌گیرد و نسخه نویسی توسط کارشناسان انجام می‌شود.

وی بر ضرورت استفاده از دانش و تکنولوژی‌های جدید برای کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: ۲۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در سطح استان خوزستان وجود دارد که به منظور کشت پربار و عملکرد مطلوب تولید تصویه می‌شود تا کشاورزان با محققان و کارشناسان کشاورزی همکاری و تعامل نزدیکی داشته باشند.

براساس این گزارش، خوزستان با تولید ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، تولید کننده ۲۰ درصد غذای کشور است. مساحت خوزستان حدود ۶ و نیم میلیون هکتار است که ۹۸۰ هزار هکتار آن را جنگل و بیشه زار و ۲.۴ میلیون هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهد؛ مساحت نواحی بیابانی این استان ۱.۳ میلیون هکتار است.

تعداد تولید کنندگان استان در حوزه کشاورزی ۲۲۰ هزار نفر است. خوزستان در تولید گندم، رتبه اول کشور را داراست که با اصلاح الگوی کشت و تنوع در ارقام گندم تولید، امکان ارتقای عملکرد به میزان ۶ میلیون تن گندم در سال وجود دارد. این در حالی است که هم‌اکنون نیاز کشور به گندم حدود ۱۲ میلیون تن است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • چگونه با کمک عسل، گیاه آلوئه ورا را در خانه تکثیر و پرورش دهیم؟ (فیلم)
  • (ویدئو) دوندگان آفریقایی به دونده چینی اجازه دادند تا قهرمان شود!
  • رسوایی در ماراتن پکن؛ حرکت عجیب دوندگان آفریقایی و اجازه دادن به دونده چینی برای قهرمانی! / فیلم
  • رسوایی در ماراتن پکن؛ به دونده چینی اجازه دادند قهرمان شود!
  • فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است
  • کشت سماق در اهر
  • بیانیه کشور‌های آفریقایی برای خویشتن داری ایران و اسرائیل
  • کشت سماق برای اولین بار در شهرستان اهر
  • بهار است و بنفشه‌اش