Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،  رویترز نوشته است: در نامه آنتونیو گوترش به شورای امنیت که نسخه‌ای از آن به دست این خبرگزاری رسیده،آمده است: به نظر می‌رسد که در مورد آنکه فرآیند (بازگشت تحریم‌ها) واقعاً آغاز شد یا خیر و مصادف با آن خاتمه تحریم‌ها کماکان نافذ است یا خیر، عدم قطعیت وجود دارد. دبیر کل نمی‌تواند اقدامی انجام دهد که گویی چنین عدم قطعیتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته رویترز، مقام‌های سازمان ملل برای اجرای تحریم‌ها پشتیبانی فنی و اداری در اختیار شورای امنیت قرار می‌دهند و گوترش کارشناسان مستقل را برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها منصوب می‌کند. وی گفت که تا زمان روشن شدن وضعیت تحریم‌های ایران، هیچ اقدامی برای فراهم ساختن این پشتیبانی انجام نخواهد داد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به ‌وقت ‌تهران با صدور بیانیه‌ای یک‌جانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل ازجمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته ‌شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مدعی ازسرگیری تحریم‌ها ازجمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و به‌جز آمریکا، تنها دومینیکن به آن رأی مثبت داد.

همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌جز دومینیکن، به همراه ریاست این شورا اعلام کرده‌اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان تأکید کرد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های لغو شده قطعنامه ۲۲۳۱، فاقد اثر حقوقی، باطل و بی‌اثر است.

مجید تخت‌روانچی شامگاه شنبه در این نامه یادآور شد: در واکنش به اقدام آمریکا، نه‌تنها هیچ‌یک از اعضای شورای امنیت، صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

وی به نظرات مشابهی که توسط اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت در نشست ۴ شهریور آن شورا، اشاره کرد و ادامه داد: طی آن جلسه، رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به سؤالات اعضا اعلام کرد «طبق مشورت‌هایی که با اعضای شورا داشته و نامه‌هایی که از تعداد زیادی از آن‌ها دریافت کرده‌ام، برای من کاملاً روشن است که یک عضو موضع خاصی در این زمینه دارد و بقیه اعضا مخالف آن هستند و بنابراین، از نظر من، هیچ اجماعی در شورا وجود ندارد و رئیس شورا نیز نمی‌تواند اقدام دیگری انجام دهد.»

برچسب‌ها برجام سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل مجید تخت روانچی قطعنامه 2231 آنتونیو گوترش مایک پمپئو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل مجید تخت روانچی قطعنامه 2231 آنتونیو گوترش مایک پمپئو برجام سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل مجید تخت روانچی قطعنامه 2231 آنتونیو گوترش مایک پمپئو اخبار کنکور شورای امنیت سازمان ملل اعضای شورا رئیس شورا تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نتیجه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن فلسطین و وتو آمریکا در هفته گذشته قابل پیش‌ بینی بود. اگرچه کشورهای اروپایی به‌طور فزاینده ای از دولت فلسطینی حمایت می‌کنند، آمریکا هنوز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. چرا؟

رمزی بارود روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل, ستون نویس تارنمای میدل ایست مونیتور به چهار دلیلی که نماینده آمریکا در سازمان ملل این قطعنامه را وتو کرد، پرداخته است.

یک، محور سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه هنوز اولویت‎های اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) است. از آنجایی که صهیونیست‌ها با ایده تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستند یا هرگونه احقاق اساسی‎ترین حقوق فلسطینی‎ها را رد می‎کنند، رئیس‎جمهور ضعیف آمریکا هم نه شجاعت و نه تمایل دارد که با موضع تل‌آویو مخالفت کند.

دوم، این واقعیت که رژیم صهیونیستی رای دادن به فلسطین را معادل پاداش دادن به تروریسم با ایجاد یک دولت فلسطینی می‎دانست، نوعی گفتمان سیاسی را ایجاد کرد که رای مثبت آمریکا، یا امتناع از رای دادن، را به حمایت از این به اصطلاح تروریسم تبدیل می‎کرد.

سوم، جو بایدن ‎نمی‌توانست تنها چند ماه مانده به یکی از مناقشه ‌برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا از لحاظ سیاسی از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کند. به‌ویژه اینکه حزب جمهوری‎خواه نشان داده که حمایتش از اسرائیل کور و بی قید و شرط است. آنها همچنین آماده هستند تا از هر گونه اظهارنظری - چه رسد به اقدام - بایدن و مقامات او علیه تل‌آویو بهره‎برداری انتخاباتی کنند.

بیشتر بخوانید:‌ پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه غزه قوی‌تر از همیشه بازمی‌گردد | فلسطین در جنگ روایت‌ها پیروز شد راز پیروزی مقاومت در شجاعیه انزوای بیش از پیش واشنگتن

با این حال، رای‌گیری شورای امنیت و واکنش‌های پس از آن نشان داد نه فلسطین که این آمریکا است به‌دلیل موضع‌گیری‌های چند ماه پیش خود در قبال جنگ غزه عمیقا منزوی شده است.

رمزی بارود می‌نویسد:‌ در واقع، رای‎گیری نشان داد که اول، جامعه بین‎المللی تا حد اندازه در حمایت از فلسطینی‎ها متحد شده است.‌

دوم، رای مثبت فرانسه، نشان‎دهنده تغییر مواضع اساسی در اروپا نسبت به فلسطین است.

سوم، اظهارات کوبنده ایرلند، نروژ، اسپانیا و دیگران در این رابطه نشان می‎دهد که مسیر حمایت از فلسطین در اروپا در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

و در نهایت اینکه، رای‌گیری و وتو شدن قطعنامه از سوی آمریکا نشان دهنده ناتوانی بایدن در خارج شدن از دامی بود که حامیان رژیم صهیونیستی بر او تحمیل کرده‌اند.

با این حال، با وجود نتیجه منفی رای‎گیری، فلسطینی‌ها اکنون عزم جدی پیدا کرده‌اند تا بر موانعی که تل‌آویو و واشنگتن پیش پای آنان گذاشته‌اند غلبه کنند. در حقیقت، این احساس جمعی از امید و توانمندی، نتیجه حمایت قوی از فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی نیست، بلکه نتیجه افزایش همدردی و حمایت از فلسطین در سراسر جهان و حتی مهمتر از آن، مقاومت مداوم فلسطینی‎ها در غزه است.

کد خبر 846658 برچسب‌ها اسرائیل سازمان ملل - شورای امنیت ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى فلسطین جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو در مورد پیروزی را باور ندارند
  • آمریکا به دشمنان اسرائیل کمک می کند | اموال تشکیلات خودگردان باید توقیف شود!
  • بن گویر: باید همه اموال تشکیلات خودگردان توقیف شود
  • بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا