Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: در خلال مبارزات و روزهای دوران دفاع مقدس، شهر خرمشهر با حملات نیروهای بعثی اشغال شد. پس از حمله نیروهای عراقی به خرمشهر، یک گردان از تکاوران دریایی ارتش به فرماندهی هوشنگ صمدی، گردان دژ خرمشهر به فرماندهی علی قمری، دانشجویان دانشگاه افسری امام علی به فرماندهی حسین حسنی سعدی و نیروهای سپاه خرمشهر به فرماندهی محمد جهان‌آرا، به مدت ۳۴ روز از شهر دفاع کردند، اما شهر در نهایت دوام نیاورد و سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد جهان‌آرا، بچه خرمشهر بود که در سال ۱۳۵۸ فرماندهی سپاه پاسداران شهرش را به عهده گرفت و هم‌زمان جهاد سازندگی خرمشهر را هم راه انداخت. با شروع جنگ ایران و عراق، در کنار مردم این شهر، از خرمشهر دفاع کرد. بعد از سقوط خرمشهر و عزل ابوالحسن بنی‌صدر از سمت فرماندهی کل قوا، مرحله جدیدی از جنگ ایران و عراق آغاز شد که در پی آن، محاصره آبادان شکست و این شهر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۵۹ توسط نیروهای ایرانی آزاد شد.

بعد از بازپس‌گیری آبادان از نیروهای ارتش عراق در تاریخ ۷ مهر ۱۳۶۰ محمد جهان‌آرا و تعدادی از فرماندهان به تهران آمدند تا گزارش عملکرد نیروهای ایرانی را به امام خمینی (ره) بدهند، اما وسط راه، بر اثر سقوط هواپیما، تمام سرنشینان از جمله جهان‌آرا به شهادت رسیدند. البته هوشنگ صمدی، از فرماندهان نیروی دریایی ارتش در زمان جنگ تحمیلی، این هواپیما نه بر اثر سانحه، بلکه با شلیک موشک سقوط کرد.


تصویری از حسین فخری در دوران دفاع مقدس

جای این فرمانده شهید چند ماه بعد و در سوم خردادماه سال ۶۱، در جریان عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی شهر خرمشهر خالی بود. نوحه‌ معروف «ممد نبودی ببینی» را پس از آزادسازی خرمشهر، جواد عزیزی از نیروهای سپاه پاسداران خرمشهر در رثای محمد جهان‌آرا سرود و نخستین بار حسین فخری از همرزمانش، سر مزار جهان‌آرا خواند و یک‌سال بعد هم حاج غلامعلی کویتی‌پور هم‌زمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر، آن را بازخوانی کرد.


تصویری قدیمی از غلامعلی کویتی‌پور

این نوحه بانوای حاج غلامعلی کویتی‌پور این روزها در ذهن مردم ایران اسلامی به یادگار مانده است که یادآور تلاش رزمندگان و جوانان این مرز و بوم برای بازپس‌گیری بخشی از خاک کشورمان از دست دشمن بعثی بوده است.

رزمندگان دلیر کشور بعد از آزادسازی شهر خرمشهر بلافاصله در مسجد جامع این شهر سجده شکر به جای آوردند و خوشحالی کردند. با تصور حال و هوای این رزمنده‌ها بار دیگر نوحه «ممد نبودی» را با نوای کویتی‌پور بشنوید.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هفته دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر عملیات بیت المقدس محمد جهان آرا محمد جهان آرا کویتی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۴۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در نشست وزرا بیان کرد: نیروهای روسیه ابتکاری در خط مقدم دارند تا رقبای خود را به عقب برانند. این فشار موجب می‌شود تا نیروهای کی‌یف به مواضع دفاعی روسیه نرسند.

طبق گزارش راشا تودی، وزیر دفاع روسیه با اشاره به کمک جدید واشنگتن به کی‌یف به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار گفت: این اقدام برای جلوگیری از فروپاشی نیروهای اوکراینی در نظر گرفته شده است، اما این پول تاثیر چشمگیری در میدان نبرد نخواهد گذاشت زیرا بیشتر این بودجه به تولید نظامی آمریکا سرازیر خواهد شد.

وی افزود: مقامات آمریکایی با بدبینی اظهار می‌کنند که اوکراینی‌ها برای منافع آمریکا در جنگ با روسیه کشته خواهند شد.

البته وزیر دفاع روسیه مستقیما اشاره نکرد که منظورش اظهار نظرات کدام مقامات آمریکایی است اما مقامات آمریکایی و اوکراینی پیشتر استدلال کرده‌اند پرداخت پول به اوکراین برای جنگ با روسیه «بهتر» از درگیری مستقیم آمریکا با روسیه است.

سرگئی شویگو در پایان ضمن تشکر از ظرفیت‌ تولید صنایع دفاعی روسیه، تاکید کرد: سامانه موشکی «پانتسیر» کارایی خود را ثابت کرده است و عرضه آن در سال ۲۰۲۴ دو برابر خواهد شد. افزون بر این، اولین مدل‌های سامانه پدافند هوایی اس-۵۰۰ در سال ۲۰۲۴ به نیروهای روسیه تحویل داده می‌شود. هم‌چنین، نیروهای مسلح روسیه شدت حملات خود را به مراکز لجستیکی و پایگاه‌های ذخیره تسلیحات غربی در اوکراین افزایش خواهند داد. نیروهای مسلح روسیه تا رسیدن به اهداف عملیات ویژه به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد.

او در قسمت دیگری از اظهاراتش گفت: رژیم کی‌یف در ضدحملاتی که توسط مربیان ناتو آماده شده بود، نتوانست به اهداف خود دست یابد. ناتو هم‌چنین در تلاش است تا فعالیت خود را در قطب شمال افزایش دهد و این ائتلاف مجموعه‌ای از رزمایش‌های ناتو را با شبیه‌سازی «تجاوز روسیه» با مشارکت ۹۰ هزار پرسنل برگزار می‌کند.

شویگو درخصوص دستاوردها و پیشروی‌های روسیه بیان کرد: در نتیجه عملیات رزمی فعال، نیروهای نظامی روسیه مناطق پرجمعیت پروومایسکه، بوهدانیوکا و نوومیخایلیوکا در دونتسک را آزاد کردند. منطقه کنترل بردیچی و هئورهیوکا در حال گسترش است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898735

دیگر خبرها

  • برگزاری «مشق حماسه» در رشت
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • هم‌اکنون ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه مستقر هستند
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • همه سناریوهای احتمالی را در سطح عملیاتی بررسی می‌کنیم
  • سرلشکر باقری: عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی درسطح منطقه و جهان داشت/ همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم
  • بشار اسد: روسیه در جنگ اوکراین پیروز خواهد شد
  • روسیه در جنگ اوکراین پیروز خواهد شد
  • (ویدئو) بازداشت فردی که در هواپیمای مسافربری نماز خواند
  • سازمان «سپند» در سطح مرزشکنی دانش حرکت می‌کند