Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@07:39:25 GMT

این بیماری زمین و زمان را از یادتان می‌برد!

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۴۶۱۵

این بیماری زمین و زمان را از یادتان می‌برد!

ایسنا/کرمانشاه همه چیز با کمی حواس پرتی شروع می شود، بعد از مدتی مدام سوالات تکراری می پرسند، کم کم اسامیِ آدم ها و دور وبری‌هاشان از یادشان می رود و بعد از مدتی حتی نمی دانند کجا هستند و در چه زمانی به سر می برند. اینها همه نشانه های ورود به دنیایی است که همه چیز و همه کس را در آن فراموش می کنند، فراموشی که ابدی است و هیچ پایانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

امروز (30 شهریور) روزجهانی "آلزایمر" است، بیماری‌ای که مثل خوره به جانِ حافظه‌ی آدم ها می افتد و آنقدر پیش می رود که زمین و زمان را از یادشان می برد، حالا این بیماری روز به روز در حال افزایش است و هرساله جمعیت بیشتری از سالمندان جهان را درگیر می کند.

دکتر پیام محمدی متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه آلزایمر یک بیماری پیش رونده زوال حافظه است، گفت: این بیماری به تدریج باعث اختلال در حافظه و ارتباط میان سلولهای مغزی شده و از این طریق فرد کم کم دچار فراموشی و از دست رفتن حافظه می شود.

وی تصریح کرد: این بیماری تاجایی پیش می رود که فرد در اثر عوارض ناشی از بیماری جان خود را از دست می دهد، البته عمده بیماران از شروع علائم بیماری بطور معمول 10 تا 15 سال زنده می مانند.

محمدی اختلال حافظه را شایعترین علامت شروع آلزایمر دانست و افزود:  در وهله اول ابتدا افراد دچار اختلالاتی در ابعاد مختلف حافظه می شند، مثلا برخی افراد را نمی شناسند، نمی‌دانند وسایلشان را کجا گذاشته‌اند و... و به تدریج با پیشرفت بیماری، علائم دیگری ظاهر می شود از جمله اینکه مدام سوالات تکراری می پرسند، اسامی افراد و اشیاء را به یاد نمی آورند، در جهت یابی دچار مشکل می شوند و اختلال تشخیص زمان و مکان پیدا می کنند و قضاوت و تصمیم گیری برایشان سخت می شود.

محمدی تصریح کرد: در مراحل پیشرفته تر بیماری، این بیماران از نشان دادن واکنش های سریع عاجز می شوند و خلق و خوی آنها دچار تغییر می شود و بعضا دچار توهم، بدگمانی، افسردگی، عدم اعتماد به دیگران و ... می شوند و در نهایت بعد از 10 تا 15 سال بر اثر عوارض ناشی از بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی در تشریح برخی از این عوارض گفت: در مراحل پیشرفته تر بیماری، عمدتا بیماران دچار مشکلات بلع شده که در پی آن دچار سوء تغذیه و کمبود ویتامین می شوند، همچنین این بیماران دچار انواع عفونت های ریه و مشکلات گوارشی می شوند و همه این عوارض در نهایت موجب مرگ آنها می شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به شروع آلزایمر در سنین بالای 65 سال گفت: کمتر از یک درصد موارد آلزایمر در سنین زیر 65 سال رخ می دهد و عمده موارد آن مربوط به سنین بالای 65 سال است.

وی افزود: 10 درصد موارد بیماری بین 65 تا 85 سال بروز پیدا کرده و در سنین بالای 85 سال احتمال ابتلا به 40 درصد می‌رسد.

محمدی با بیان اینکه هنوز علت دقیق بروز آلزایمر مشخص نیست، گفت: ارث و ژنتیک در بروز این بیماری نقش موثری دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی عوامل اکتسابی از جمله سابقه تروما و ضربه به سر، عدم ورزش، دیابت و سیگار تا حدی در بروز این بیماری نقش دارند.

وی افزود: همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان به خاطر طول عمری که دارند به این بیماری مبتلا می شوند.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته افرادی که تحصیلات بالاتر دارند و نیز افرادی که در مشاغلی فعالیت دارند که نیازمند چالش ذهنی است و افرادی که کارهای فکری بیشتری انجام می دهند، کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.

محمدی با هشدار نسبت به جداسازی بیماران مبتلا به آلزایمر و نگهداری آنها در خانه سالمندان گفت: دوری از افراد و تنهایی و افسردگی وضعیت بیماری آنها را تشدید کرده و آنها را سریعتر با علائم پیشرفته بیماری مواجه می کند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه داروی قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، گفت: تنها با تجویز برخی داروها می توان روند پیشرفت آن را کُند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه آلزايمر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه متخصص مغز و اعصاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگه تقلب رئیس جمهور آمریکا لو رفت | سندی برای ابتلای جو بایدن به ‌آلزایمر! | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، بایدن رئیس جمهور آمریکا که این روزها با سوتی های زیادش در مراسم های رسمی زبان زد عام و خاص شده است حالا برگه تقلب اش برای دیدار با نخست وزیر عراق در مقابل دوربین‌ها توسط نیویورک پست منتشر شده است. این برگه با هدف جلوگیری از اشتباه گفتن نام‌ها و گاف دادن بایدن به او داده شده است.

کد خبر 844947 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها خبر ویژه بایدن بیماری - آلزایمر ایالات متحده آمریکا جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • برگه تقلب رئیس جمهور آمریکا لو رفت | سندی برای ابتلای جو بایدن به ‌آلزایمر! | عکس
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • با ۷ مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل
  • چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان به آرتریت دچار می‌شوند؟
  • رسانه عبری: سقوط بورس اسرائیل و شیکل بعد از عملیات سپاه
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟