Web Analytics Made Easy - Statcounter

«نصرت‌الله تاجیک» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: اصولا واژه‌ای به نام اسنپ ‌بک یا ماشه که در زبان انگلیسی به معنای تریگر است در متن برجام وجود ندارد ولی در ادبیات برجامی وقتی می‌خواهند نشان بدهند که تحریم‌های گذشته به صورت اتوماتیک  اعمال شود از این عبارات استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: عده‌ای از حقوقدانان، خیلی با استفاده این دو لغت موافق نیستند زیرا معتقدند حتی همان ترتیباتی هم که قرار است اعمال شود قبلا در همان ساز و کار برجام توضیح داده شده است.

تاجیک عنوان کرد: صرفنظر از بحث لغوی ، ترامپ به دلایل متعدد امکان استفاده از ماشه یا اسنپ‌بک را ندارد و با اقدامات غلط از جمله خروج از برجام به عنوان یک واقعیت ثبت و ضبط شده خود را در وضعیت آچمز قرار داده و نمی‌تواند از مزایای برجام استفاده کند.بعد از این اقدام هم مقامات آمریکایی از جمله مایک پمپئو و برایان هوک و حتی جان بولتون اعلام کردند با خروج ترامپ از برجام دیگر نمی‌خواهیم عضوی از برجام باشیم و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: آمریکا ممکن است با سوءاستفاده از توانایی‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و بین‌المللی بخواهد با تطمیع و تهدید توسط یک فرمان اجرایی جدید و بصورت نمادین برای برنده شدن در این جنگ روانی تحریم‌های شورای امنیت را که سازمان ملل طبق پاراگراف هفت - آ قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافته می‌داند راسا اجرا کند. در اینصورت اعمال این تحریم‌ها - که حتی به قدرت تحریم‌های ثانویه آمریکا نیست-  بستگی به همکاری کشورها با ترامپ دارد وگرنه اعمال این تحریم‌ها هیچ منطق حقوق بین‌المللی ندارد.

تاجیک افزود: طی چند ماه گذشته در دو سه جلسه شورای امنیت هیچ‌یک از اعضای شورا به جز یک عضو و همچنین هیچ مرجع بین‌المللی و اندیشکده‌ها این تفسیر ترامپ و تیم وی را که «درست است که از برجام بیرون رفته‌ایم ولی چون عضو مشارکت‌کننده در قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم بنابراین می‌توانیم از این مکانیسم استفاده کنیم» را قبول نکردند. این به آن دلیل است که قطعنامه ۲۲۳۱ مشروعیت خود را از برجام گرفته و از آنجایی که ترامپ از برجام خارج شده است عضو مشارکت‌کننده هم در آن نیست. بنابراین آمریکا فقط می‌تواند تحریم‌هایی را اعمال کند که ضعیف‌تر از تحریم‌های ثانویه آمریکاست که الان هم اعمال می‌شود و فقط ترامپ می‌خواهد از تبعات جنگ روانی این امر استفاده کند!  

 این کارشناس مسائل بین الملل یادآورشد: تحریم‌هایی که ترامپ بعد از خروج از برجام طی این دو سال بر جمهوری اسلامی اعمال کرده بسیار کاراتر و اجرایی است چرا که مصرف‌کننده نهایی را مورد تحریم قرار داده و با اعمال فشار روی آنها توانسته منابع درآمدی ایران را تحت تاثیر قرار بدهد.

 تاجیک خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اینکه تحریم‌های سازمان ملل چون وجاهت و منشاء حقوقی خود را از شورای امنیت گرفته بود، کشورها ملزم به اجرا بودند. اکنون که ترامپ می‌خواهد راسا چنین تحریم‌هایی را اعمال کند، آنها دیگر این الزام را ندارند و فقط یک تهدید و تطمیع یکطرفه از سوی آمریکا است که آنها را در موقعیتی قرار بدهد که با ترامپ همراهی کنند و یا با ایران وارد معاملات چه معاملات عادی و چه معاملات تسلیحاتی نشوند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: تلاش ترامپ این است که با یک فرمان اجرایی تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷(۲۰۰۶)، ۱۷۴۷(۲۰۰۷)، ۱۸۰۳(۲۰۰۸)، ۱۸۳۵(۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) را که در غیاب عدم تائید از سوی سازمان ملل و عدم همکاری کشورها دیگر بیشتر وجه نمادین پیدا می‌کند و ضعیف‌تر از تحریم‌های ثانویه‌ای است که به شدیدترین شکل الان اجرا می‌شود همراه با تهدید به اعمال تحریم‌های ثانویه بر کشورهائی که با ایران همکاری می‌کنند، درصدد تحمیل محتوای قطعنامه‌های گذشته به کشورها و یا خصوصا به شرکت‌های خصوصی و بین‌المللی در زمینه صنایع نفتی، بانکی و تجارتی برآید.

 این دیپلمات پیشین اضافه کرد: طبیعی است این تحریم‌ها بر شرکت‌های کشورهای مختلف حتی هم‌پیمانان برجامی ما در روسیه و چین و اروپا  تاثیر دارد و باید حواسمان بیشتر به اینطور مسائل باشد که هزینه همراهی کشورها و شرکت‌ها با ما زیاد نباشد.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد وارد تقابل با ایران شود و فرمان اجرایی را امضا و آن را اجرا کند، طبیعی است که مشکلاتی در رابطه با ایران و مسائل بین‌المللی به وجود خواهد آمد که ممکن است به صورت رویاروئی دو کشور منجر شود و این نکته را از هم اکنون باید در مجامع بین‌المللی مستند کنیم.  خصوصا اگر ترامپ مجددا در کاخ سفید بماند، مناقشه سیاسی- حقوقی بر سر قطعنامه‌هایی که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ قرار است از اکتبر خاتمه پیدا کند، تا سال‌ها ادامه پیدا کند.

 اقدام آمریکا منجر به قطبی سازی بیشتر شورای امنیت می‌شود/ ترامپ همه دستاوردهای چندجانبه گرایی را به گور سپرده است

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت:  این مناقشه ممکن است به قطبی سازی بیشتر مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت و تضعیف این شورا منجر شود چرا که هر کدام از قدرت‌های شرکت کننده در شورای امنیت، اهدافی را در رابطه با بحث استفاده از حق وتو و غیره از شورای امنیت دارند. اما از آنجایی که ترامپ و تیمش به دنبال تضعیف نهادهای بین‌المللی هستند و خیلی برای آنها مهم نیست که شورای امنیت تضعیف شود.

تاجیک اضافه کرد: با این حال گفته می‌شود که آمریکا اصولاً از تضعیف این مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت سود می‌برد چرا که ترامپ هر آنچه را که در اثر دو جنگ جهانی اول و دوم در زمینه چند جانبه‌گرایی به وجود آمد همه را به گور سپرده و بیشتر به دنبال یکجانبه‌گرایی و تامین منافع آمریکا است ولی مشخص نیست که کشورهای دیگر همچون چین، اروپا و روسیه بخواهند این خط را دنبال کنند. آنها بیشتر به دنبال آن هستند که دستاوردهای دو جنگ اول و دوم جهانی در این زمینه را حفظ کنند.

 از اقدامات بی‌ربط ترامپ درس بگیریم

وی با بیان اینکه باید ببینیم که چگونه می‌خواهیم با چنین رویکردهایی در مورد مجامع بین المللی برخورد کنیم، گفت: ما نیاز به لابی‌گری قوی داریم و اینکه حرکاتمان خیلی تنظیم شده باشد. از این اقدام شعبده بازی و بی‌ربط ترامپ که با خروج از برجام و زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ خودش را در شرایط سختی قرار داده باید درس بگیریم!

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: علاوه بر مسائل سیاسی و اقتصادی ناشی از اقدامات ‌آمریکا، مباحث تخصصی حقوق بین المللی و نیز روند اداری داخل سازمان ملل و کمیته‌های تخصصی هم به وجود خواهد آمد که باید در زمان خودش بررسی شود و ما باید از قبل در این زمینه برنامه داشته باشیم.

تاجیک خاطرنشان کرد: ما باید در مجامع بین المللی و مشخصا سازمان ملل به دنبال یارگیری و ایجاد اجماع باشیم و این نیاز به تیمهای قوی و متخصص دارد که از همین الان باید تشکیل شوند و حالت آماده باش به خود بگیرند. ما چند ماه و اگر ترامپ درکاخ سفید بماند چند سال فعالیت نفس‌گیر دیپلماتیک بین المللی و همچنین دو یا چند جانبه در پیش داریم.

این دیپلمات بازنشسته یادآور شد: ما تاکنون در رابطه با خروج ترامپ از برجام استراتژی خوبی را داشتیم و توانستیم ترامپ را در خروج از برجام منزوی نگه داریم و تا حدی  یاران و همپیمانان برجامی‌مان را در پشت سر خود نگه داریم. از این به بعد، هم باید این موضوع را مدنظر داشتیم و هم یک لابی قوی در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی مربوط به این امر داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر ترامپ بخواهد راسا با امضای یک فرمان اجرایی اقدام کند، ‌فقط ممکن است با تطمیع،  تهدید کار خود را پیش ببرد و در تحفظاتی که کشورها در تجارت بین‌المللی دارند تا حدی موثر باشد. ما باید برای برنامه‌های مشوقی داشته باشیم تا جنگ روانی ترامپ را خنثی کنیم. چرا که تاثیر تحریم‌های ثانویه که الان علیه کشور ما اعمال می‌شود، ‌بیشتر از تحریم‌های قبلی است.

تاجیک افزود: شاید اگر همه کشورها از تحریم‌های قبلی حمایت می کردند در کنار تحریم‌های ثانویه، شرایط تشدید می‌شد ولی الان کشورها حمایت نمی‌کنند و با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که ترامپ خواهان عدم اجرای آن است، طبیعتا کشورها از آن حمایت نخواهند کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: قطعنامه‌های قبلی مخصوصا قطعنامه ۱۹۲۹، ‌ ما را رسما زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و بند ۴۱ آن قرار داد که از دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم بود که قطعنامه‌ها را کاغذ پاره می‌دانست، فضای تنفسی کشور و گلوگاه اقتصادی ما را بست و سیاست خارجی مملکت را دچار انسداد کرد. علی ایحال در اثر تصمیم خوب حکومت و تلاش‌های دیپلماتیک که منجر به امضای برجام شد همه این قطعنامه‌ها از اکتبر خاتمه می‌یابد.

عدم همراهی کشورها آمریکا را دچار مشکل خواهد کرد

 وی گفت: اگر ترامپ علاوه بر دستور اجرایی، بخواهد به سمت تشکیل کمیته تحریم و پنل کارشناسی آن برای نظارت در اجرای تحریم‌ها علیه ایران برود طبیعی است با توجه به رای منفی ۱۳ عضو شورای امنیت، ‌برای تامین بودجه و یا مشورت برای رییس چنین کمیته‌ای و عدم شرکت در جلسات این درخواست آمریکا در دست‌انداز خواهد افتاد.

تاجیک ادامه داد: همان پنل کارشناسی که می‌خواهد بر تحریم‌ها نظارت کند، هزینه‌ای دارد و باید یکی دیگر از کمیته‌های سازمان ملل آن را تصویب کند.  یا به عنوان مثال همین پنل کارشناسی که یک نهاد مستقلی است که توسط دبیرکل ایجاد می‌شود و اعضای آن براساس ضوابطی تعیین می‌شوند که همه اینها  زمانبر است.

 این کارشناس مسائل بین الملل افزود: وقتی دبیرخانه سازمان ملل و شخص دبیرکل و دفتر حقوقی دبیرخانه که تاکنون سعی کرده‌اند نقش بی‌طرف را داشته‌ و وارد دعوا نشوند باید وارد شوند بنابراین یک سیکل و گردش کار سازمان مللی هم دارد که نقش و فعالیت ما در این سازمان و کمیته‌های مربوطه مهم است که باید سناریوهای مختلف پیش‌بینی شود.

وی تاکید کرد: طبیعتا مسئولان مربوطه، نماینده ایران در سازمان ملل باید اینگونه موارد را از قبل طراحی کرده و بداند که با چه سناریوهایی باید جلو برود و سعی کند یارگیری کند و در لابی با عناصر تاثیرگذار یا قدرت‌های موثر یا نماینده‌های کشورهای مختلف که در هر کدام از این کمیته‌ها تاثیر دارند، در زمینه‌هایی که ترامپ بخواهد سوء استفاده کند، جلوی وی را بگیرند. زیرا یکی از روش‌های ترامپ راه بنداز و جا بنداز است که می‌خواهد با این رویکرد خواست‌های خود را به جامعه بین‌المللی حقنه کند تا بتواند این اقدامات را از طریق سازمان ملل انجام بدهد!

سفیر اسبق ایران در اردن اضافه کرد: ما باید استراتژی منزوی نگه داشتن ترامپ در خروج از برجام را دنبال کنیم وسعی کنیم که هم‌پیمانانمان در برجام را حفظ کنیم و نحوه اقدامات ما باید به گونه‌ای باشد که با مجامع بین‌المللی کار کنیم. به طور مثال اقدام ما در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار خوب و به‌موقع بود که باید سعی کنیم ابهامات برطرف شود و گزک دست ترامپ و تیمش ندهیم.

تاجیک درباره جایگاه حقوقی و اثرات طرح سه‌فوریتی مجلس در مقابله با آمریکا اظهار داشت: اینکه این طرح چه می‌خواهد و در صورت تصویب چه اتفاقی صورت خواهد گرفت یک بحث است و اهداف تهیه کنندگان بحث دیگر. زیرا اثرات این طرح بستگی به اهداف تهیه‌کنندگان آن دارد. اینها بستگی به اهداف تهیه کنندگان طرح دارد و نمی‌توان گفت که فی‌ نفسه خوب یا بد هستند.

وی در خصوص رویکرد و واکنش کشورها به پیشنهاد ترامپ گفت: طی چند نوبت رای‌گیری که در شورای امنیت، ‌برخی از کشورها حتی حاضر نشدند وارد پروسه‌های آیین‌نامه‌ای شوند و تحلیل این کشورها این بوده که اگر ما بخواهیم وارد دستورات آیین‌نامه‌ای شویم ممکن است به این اقدام ترامپ وجاهت حقوقی ببخشیم.

تاجیک خاطرنشان کرد: مهم این است که چنین طرح‌هایی با حساسیت‌هایی که دارد در قالب تعامل سازنده دو قوه اجرایی و مقننه و مساعدت و مشارکت وزارت امور خارجه تهیه شود که تا پتبعات و پیامدهای حقوقی در این طرح‌ها مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها برجام روسیه سازمان ملل متحد برایان هوک شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی وزارت امور خارجه جان بولتون چین ایالات متحده آمریکا ترامپ مایک پمپئو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام روسیه سازمان ملل متحد برایان هوک شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی وزارت امور خارجه جان بولتون چین ایالات متحده آمریکا ترامپ مایک پمپئو برجام روسیه سازمان ملل متحد برایان هوک شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی وزارت امور خارجه جان بولتون چین ایالات متحده آمریکا ترامپ مایک پمپئو اخبار کنکور کارشناس مسائل بین الملل کارشناس مسائل تحریم های ثانویه مجامع بین المللی خروج از برجام قطعنامه ۲۲۳۱ فرمان اجرایی سازمان ملل بین المللی شورای امنیت قطعنامه ها اگر ترامپ کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۵۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به رژیم صهیونیستی کند ایران پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران و عملیات وعده صادق گفت: به رغم اقدام حرفه‌ای ایران که اقدام جنایتکار رژیم صهیونیستی را محکوم کردند آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه شورای امنیت مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند.

وی بیان کرد: این حداقل اقدامی بود که شورای امنیت می‌توانست انجام دهد و شورای امنیت نتوانست از عهده وظیفه حداقلی خود بردارد. ایران مصمم بود نقض فاحش منشور ملل و مفاد کنوانسیون‌های وین را در دنیا و مجامع بین‌المللی تبیین کند. دستگاه دیپلماسی در دیپلماسی فشرده و در تماس‌های تلفنی و دو سفر وزیر خارجه به خارج از کشور و مکاتبات رسمی و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و ...

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این اقدام جنایت آمیز را تبیین کند.

کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان دولت متعهد و مسؤولیت پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی تنبیه شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی و مشروع و مسلم و شناخته شده خود از منظر حقوق بین الملل اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که مستقیما در عملیات جنایت آمیز حمله علیه مقر دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران نقش داشتند را مورد حمله قرار داد.

وی گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود. ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.

وی گفت: ایران نسبت به اقدام بازدارنده در قبال رژیمی که به هیچ تعهد و مقرراتی پایبند نیست دست زد و بیش از ۳۰ تماس تلفنی در این مدت انجام شد. آنچه ایران انجام داد اقدام مشروع و بازدارنده در مقابل یک رژیم متجاوز بود. ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی هدف قرار گرفت. هیچ هدف اقتصادی و هیچ یک از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند.

کنعانی بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است و ایران اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران غزه بخشی از عملیات نظامی علیه ملت فلسطین در نوار غزه بود. اگر حمایت‌های نامحدود و بدون قید و شرط دولت آمریکا نبود این رژیم امکان تداوم یک روز از جنگ در نوار غزه و کرانه باختری را نداشت.

وی افزود: مصوبات جدید دولت آمریکا در ارائه کمک‌های هنگفت مالی و نظامی به رژیم غاصب صهیونیستی چیزی جز پاداش دولت آمریکا به رژیم جنایتکاری که بیش از هفت ماه مرتکب نسل کشی در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود، نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت خواهد کرد.

کنعانی گفت: دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که هیچ پیروزی در سرزمین‌های فلسطینی جز بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا نگذاشت. آیا ملت آمریکا می‌پذیرد دولت آمریکا اینگونه اعتبار آنها را برای این رژیم استفاده کند. ادامه این کمک‌ها کمکی به رژیم بازنده صهیونیستی در جنگ ضد بشری در نوار غزه نخواهد کرد.

وی درباره اقدام رخ داده در اصفهان گفت: اقدام ایذایی بوده و رژیم صهیونیستی مسؤولیت آن را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی ارزش بود که این رژیم روی این موضوع کار تبلیغاتی کند.

کنعانی بیان کرد: شی کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند و دشمن نتوانست از این اقدام ایذایی چیزی به دست بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در عمل ثابت کرد در تامین امنیت ملی ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد و نظام جمهوری اسلامی در تداوم دفاع از امنیت ملی خود شجاعانه و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

وی درباره ادعای وال استریت ژورنال بیان کرد: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد اظهارنظر می‌کنم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران برای تامین حقوق ملت به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

وی گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند. ایران در راستای احقاق حقوق ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: امنیت در قفقاز جنوبی برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثرگذار است. همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد. هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم.

وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌ها پرداخته می‌شود از جمله در رسانه‌هایی که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند،چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره تحریم احتمالی ایران خاطرنشان کرد: درباره برخی تحرکات و اظهارنظرها و نشست‌ها به منظور تحریم جدید ایران، اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است.

کنعانی بیان کرد: جای تاسف است اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.

وی گفت: اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر چنین اقدامی را انجام دهند غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود. اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم صهیونیستی است.

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد
  • جلوگیری از خروج ارز با متصل شدن به زنجیره بین المللی استاندارد
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات