Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش مردم اصفهان در پیروزی دفاع مقدس اینقدر مهم و حیاتی بود که امام خمینی (ع) در این زمینه فرمودند که … شما در کجای دنیا می توانید جایی را مثل استان اصفهان پیدا کنید ؟ همین چند روز پیش، فقط در شهر اصفهان حدود سیصد و هفتاد نفر را تشییع کردند. مع ذالک همین شهید داده ها و داغدیده ها همچنان به خدمت خود به اسلام ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ استکبار جهانی با حمایت کامل از صدام حسین، جنگ علیه مردم ایران که تازه طعم خوش پیروزی انقلاب را چشیده بودند، در 31 شهریور 59 آغاز کرد.

هدف حمله و جنگ با ایران سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران بود که پیروزی انقلاب اسلامی در واقع ایستادگی در برابر استکبار جهانی بود و غرب درصدد از بین بردن آن برآمد.

نقش نیروهای مردمی در دفاع مقدس بسیار مهم و برجسته بود که استان اصفهان با ۶ درصد جمعیت کشور در زمان جنگ توانست ۱۱ درصد جمعیت رزمنده را به خود اختصاص دهد که بیشترین تعداد رزمنده دفاع مقدس را شامل می شود.

با جانباز محمد جواد امینی، رزمنده و فرمانده دوران دفاع مقدس به گفت و گو پرداختیم.

صاحب نیوز: خودتان را معرفی کنید و از چه سنی وارد جبهه های جنگ شدید و جانباز چند درصد هستید؟

امینی: در سن ۱۶ سالگی، شش ماه پس از شروع جنگ به صورت خودجوش و مردمی دو مرحله  از طریق حوزه علمیه و مسجد فاطمیه به جاده ماهشهر و شهر آبادان که در محاصره بود رفتیم؛ مرحله سوم با راهنمایی شهید ماشاالله آقا میری در دوره ۵ بسیج آموزشی و به جبهه دارخوین اعزام شدیم.

به لطف‌ خداوند بیش از ۱۰ مرتبه مجروح شدم و جانباز۷۰ درصد هستم.

در کدام عملیات های جنگ تحمیلی شرکت کردید و چه مسئولیت های داشتید؟

عملیات‌های ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، محرم، والفجر4، خیبر، بدر و الفجر ۸، کربلای 4 و 5 و 10، و بیت المقدس ۷ شرکت کردم و تا پایان جنگ با عضویت بسیج و سپاه با مسئولیت های رزمنده، فرماندهی گروهان و فرمانده گردان حضور داشتم.

نظر شما نسبت به نقش کلیدی و مؤثر مردم و رزمندگان اصفهانی در جنگ تحمیلی و قائله هایی مانند کردستان چیست؟

رزمندگان اصفهان که یکی از ارکان اصلی دفاع مقدس و نیروهایی که در جنگ شرکت کردند، بودند؛ عملیات های متعددی که نقش مهمی در پیروزی جنگ تحمیلی را بچه های اصفهانی حضور داشتند؛ قائله کردستان هم با حضور اصفهانی ها و تقدیم حدود 5 هزار شهید تمام شد.

با توجه به اینکه شهر و استان اصفهان 23 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد و بسیاری از مجروح و آزاده ، نقش اصفهان را مشخص می کند.

نظر شما در مورد اینکه تعداد زیادی از فرماندهان اصفهان در لشکرها و تیپ های دیگر استان اصفهان حضور داشتند، چیست؟

علاوه بر مردم و رزمندگان اصفهان، فرماندهان اصفهانی هم نقش مؤثری در هشت سال دفاع مقدس داشتند؛ فرماندهان اصفهان از جمله حاج احمدکاظمی، خرازی، ردانی پور، ابراهیم همت و میثمی، همه در دفاع مقدس بسیار مؤثر بودند.

رهبر معظم انقلاب ایسلامی در این زمینه می فرمایند که «... اصفهان شما در خیلی از میدان ها جلوتر از دیگران حرکت کرد. از جمله در میدان جنگ، از جمله در میدان شهادت و از جمله در به وجود آوردن اساس سپاه. بنده در سال اول خیلی از جاها می رفتم و می دیدم فرمانده را از مرکز یک جوان اصفهانی فرستاده اند. رفتیم بلوچستان دیدیم اصفهانی است. رفتیم مازندران دیدیم اصفهانی است. رفتیم مشهد دیدیم اصفهانی است. خوب مشهد که یک جای دورافتاده ای نیست. مثلا یا مازندران که یک گوشه پرت شده کشور نیست. اما عنصری که رفته بود آنجا سپاه را برای اولین بار پایه گذاری بکند یک جوان اصفهانی بود...»

البته در جنگ بحث شهرها مطرح نبود، همه با هم همکاری می کردند، در لشکرهای دیگر بچه های اصفهان فعال بودند ارتش و سپاه و زبان زد فرماندهان بودند.

به نظر شما چرا اصفهان پس از تهران تنها استانی بود که دو لشکر از سپاه در آن وجود داشت؟

تعداد اعزام نیروها از اصفهان زیاد بود و به همین دلیل نمی شد که این نیروها در یک لشکر سازماندهی شوند؛ دو لشکر 14 امام حسین (ع) و هشت نجف اشرف و تیپ های بقیه الله، قمربنی هاشم در اصفهان وجود داشت که پس از جدای شهرکرد، تیپ قمربنی هاشم، لشکر شد.

در خصوص فعالیت های لشکر 8 نجف اشرف در جبهه جنگ بگویید.

لشکر هشت نجف اشرف در اکثر عملیات ها حضور فعال داشت، از بعد طریق القدس در سال 60 که تیپ نجف پایه گذاری شد و شهید حاج احمد کاظمی فرمانده آن شدند در عملیات فتح المبین و بیت المقدس، رمضان و محرم و خیبر و ولفجرها نقش مهمی داشتند.

حاج احمد کاظمی و لشکر 8 نجف نقش کلیدی در عملیات خیبر داشتند، لشکر 8 نجف به اتوبان العمار بصره رسیدند.

در خصوص فعالیت های دیگر لشکر اصفهان، لشکر 14 امام حسین (ع) در دفاع مقدس بگویید.

لشکر امام حسین (ع) باتوجه به فرماندهی سردار شهید خرازی و افرادی همچون شهید مصطفی ردانی پور، حاج رضا حبیب الهی،  شهیدحاج علی موحددوست، شهید قربانعلی عرب و دیگر کادر با مدیریت قوی که وجود داشت در اکثر عملیات ها حضور داشتند و نقش مؤثر و تعیین کننده در جبهه های جنگ داشت.

در مورد عملیات هایی که لشکر 14 امام حسین (ع) نقش مؤثر داشت، بگویید.

عملیات طریق القدس و احاطه دشمن از پشت او به توپخانه دشمن رسیدند و تصرف شهر بستان و پس از آن نبرد نا برابر در چذابه نقش به سزایی داشت یعنی اگر اقدام لشکر که آن زمان تیپ بود انجام نمی شد عملیات موفقیتی نداشت.

در عملیات فتح المبین هم با اینکه خط اول دشمن شهر شوش بود اما تیپ امام حسین (ع) شب عملیات از منطقه شیار تی شکن به پشت دشمن حمله کردند که ۸۵ کیلومتر پشت نیروهای دشمن در آمدیم و همه فرماندهان بعثی متحیر شدند و نقش تعیین کننده ای در پیروزی عملیات داشت.

درعملیات بیت المقدس نیز مراحل اول تا سوم مناطقی که تیپ امام حسین علیه السلام بود سخترین نبرد انجام شد و پس از آن و تصرف خرمشهر نقش حسین خرازی و نیروهایش منجر به فتح شهر شد.

در والفجر 8 نبرد با گارد ریاست جمهوری صدام توسط گردان ابوالفضل لشکر امام حسین (ع) انجام شد و شکست تلخی را به دشمن وارد کردند.

همچنین عملیات کربلای 3 را در دل آب های خلیج فارس توسط غواصان بسیجی لشکر امام حسین علیه السلام داشتیم که اسکله الامیه به تصرف درآمد و اسکله البکر ویران شد.

در کربلای ۵ هم که در سخترین خطوط جنگ تن به تن و تن و تانک توسط رزمندگان انجام گرفت که نقش بچه های لشکر امام حسین علیه السلام بی بدیل بود تا آنجا که حدودا پس از ۴۵ روز نبرد فرمانده لشکر امام حسین شهید بزرگوار خرازی به دیدار خدا نائل شدد.

لشکر امام حسین و بچه های اصفهان در عملیات محرم منقش تعیین کنده ای داشتند، در مورد آن توضیح دهید.

یکی از اصلی ترین محورهای این عملیات بچه های لشکر 14 امام حسین (ع) بودند.

عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ برای تصرف ارتفاعات حمیرین و پاکسازی آن از بعثی ها انجام شد که البته با اطلاعی که عوامل نفوذی منافق قبل از عملیات به دشمن دادند محل اجتماع رزمندگان روز قبل از عملیات صبح زود در حالی بچه ها بعد از نماز صبح در حال قرائت زیارت عاشورا بودند گلوله باران شد.‌تعدادی شهید و مجروح شدند ولی سازمان گردان ها حفظ شد و برای عملیات از سه محور رفتیم که البته دو محور را دشمن هوشیار بود و به واسطه بارندگی سیل آسا و خروشان شدن رود فصلی دویرج  دو محور موفق نشدند و محور سوم که چم سری بود بچه ها پیشروی کردند و شب های بعد هم عملیات از همان محور موفق ادامه پیدا کرد و پس دو سه مرحله به اهداف  وتصرف ارتفاعات حمرین رسیدیم و تا شرهانی و تپه های ۱۷۵ پیشروی انجام شد.

نکته آخر ...

نقش مردم اصفهان در پیروزی دفاع مقدس اینقدر مهم و حیاتی بود که امام خمینی (ع) در این زمینه فرمودند که ... شما در کجای دنیا می توانید جایی را مثل استان اصفهان پیدا کنید ؟ همین چند روز پیش، فقط در شهر اصفهان حدود سیصد و هفتاد نفر را تشییع کردند. مع ذالک همین شهید داده ها و داغدیده ها همچنان به خدمت خود به اسلام ادامه می دهند.

گفت و گو از محمدرضا باقری

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: لشکر 14 امام حسین لشکر امام حسین استان اصفهان بیت المقدس عملیات ها دفاع مقدس انجام شد بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ لرستان گفت: ارتش هشت شهید مدافع حرم، ۲۰ شهید در دوران کرونا و بیش از ۵۰۰ شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، امیر مراد خوش‌کنار، ظهر امروز، در مراسم گرامیداشت روز ارتش در قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان، بیان کرد: عملیات غرورآفرین وعدۀ صادق مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان به‌ویژه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بود و این عملیات هیمنۀ پوشالی دشمنان را فروریخت.

او با بیان اینکه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک اتفاق نبود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی نهال ثمرنشسته‌ای از خون شهیدان و حق‌طلبانی است که با رژیم ستم‌شاهی مبارزه کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب ارمغان فداکاری و خلوص امت اسلامی بود، عنوان کرد: انقلاب اسلامی پیوندی وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن را ایجاد کرد که نیروهای نظامی با مردم نقش مهمی در پیروزی آن ایفا کردند.

امیر خوش‌کنار بیان کرد: امام(ره) ارتش را در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم و سرافراز کرد و ارتش نیز به ندای ملکوتی امام لبیک گفت و در کنار ملت نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت.

او با بیان اینکه نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی با موشکافی و ژرف‌نگرشی نمایان می‌شود، یادآور شد: ارتش 48هزار شهید در دوران دفاع مقدس، هشت شهید مدافع حرم، 20 شهید در دوران کرونا و بیش از 500 شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با بیان اینکه نیروهای ارتش برای امنیت این مرزوبوم تمام‌قد در مناطق عملیاتی حضور دارند، خاطرنشان کرد: ارتش با تمام وجود در زمینه‌‌های سیل، زلزله و کرونا برای آرامش مردم مجاهدت می‌کند.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • روایتی از پدر و پسر شهید لشکر فاطمیون + فیلم
  • اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است
  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • خانواده سرباز شهید «عدنان تخت رونده»مورد تجلیل قرار گرفتند
  • شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود
  • ۸۳۹ باب واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد اصفهان افتتاح شد