Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@06:36:38 GMT

مرور خاطرات با عروسک بومیلال گتوند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۶۰۹۳

مرور خاطرات با عروسک بومیلال گتوند

به گزارش ایرنا، عروسک لال یکی از میراث ناملموس و معنوی گتوند با تلاش اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان به ثبت رسیده است؛ بسیاری از زنان گتوندی خاطراتی از دوران کودکی خود با عروسک لال دارند.

این عروسک سنتی و اختصاصی گتوند سال گذشته به عنوان یکی از عروسک‌های برتر جشنواره اسباب بازی کشور برگزیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"لال بازی" از بازی‌های کودکان شهرستان گتوند با این عروسک است که برخی از آیین‌ها و سنت‌های این منطقه در این بازی نهفته است و هنوز این آیین‌ها در برخی مناطق پابرجا مانده و اجرا می‌شوند.

یکی از سازندگان عروسک لال گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این عروسک(اروسک) از چوب، سنگ، شیشه و پارچه‌های رنگی ساخته می‌شود، گفت: برای مراسم رَخت بُران (از آئین‌های قدیمی ازدواج)، زنان جمع می‌شدند تا لباس عروس و داماد را در اصلاح قیچی کنند و بچه‌ها نیز اضافه‌های پارچه‌ها را برای لال بازی نگهداری می‌کردند.

محبوبه فتاحی ادامه داد: نلبکی (زیر استکان) شکسته یکی از ابزار مورد استفاده برای صورت عروسک دختر بود که به دلیل ظرافت زنانه و زیبایی بیشتر انتخاب می‌شد؛ همین صورت شیشه‌ای منحصربه فرد این عروسک را از دیگر نمونه‌های لال بیگ مجزا می‌کند و برای صورت عروسک مرد نیز به سلیقه بچه‌ها از سنگ و یا چوب با هدف نشان دادن محکم و قوی بودن مردان استفاده می‌شد.

وی گفت: چهره این عروسک خاص خالی از اجزای صورت است به این دلیل که گذشتگان و سازندگان اعتقاد داشتند صورتگر اصلی خداست لذا به خود اجازه این کار را نمی‌دادند ضمن اینکه شاید دلیل دیگری نیز برای آن وجود دارد.

فتاحی افزود: این عروسک برای نخستین بار زمستان ٩٨ در جشنواره ملی اسباب بازی ارائه شد که لوح تقدیر گرفت و علاوه بر آن در نمایشگاه صنایع دستی تهران و نمایشگاه لعبت اهواز ارائه شد.

احیای عروسک لال با هدف حفظ پوشش، آداب و فرهنگ بومی گتوند

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص این عروسک بومی و قدیمی گفت: عروسک بومی و قدیمی فراموش شده "لال" گتوند به همت سازندگان آن و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان احیا می‌شود.

یعقوب نگهداری با بیان اینکه تاریخچه و قدمت عروسک لال گتوند به بیش از یکصد سال قبل برمی‌گردد، افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است این عروسک به عنوان میراث معنوی شهرستان گتوند حفظ، احیا و به صورت انبوه تولید شود.

وی از دیگر شهروندان برای احیا و زنده نگه داشتن میراث معنوی در قالب فرهنگ عمومی و آداب و رسوم و سنن شهرستان گتوند دعوت کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گتوند با قدردانی از محبوبه فتاحی یکی از سازندگان و معرفی کنندگان عروسک بومی لال گفت: پروین سلطانی از دیگر سازندگان این نوع عروسک و عروسک‌های سنتی شهرستان گتوند است که در نمایشگاه‌های استانی شرکت کرده و در زمینه معرفی و فروش این عروسک فعالیت می‌کند.

رتبه دوم عروسک لال گتوند در جشنواره ملی اسباب بازی

به گزارش ایرنا، سال گذشته در آیین اعلام برگزیدگان و اهدای جوایز پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی که با حضور نامزدها و مسئولان جشنواره در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد، عروسک بومی با نام "لال" شهرستان گتوند به عنوان رتبه دوم این جشنواره ملی معرفی شد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار "تمرین زندگی" هفتم دی ماه سال گذشته با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با حضور ۱۶۰ تولیدکننده با حدود ۲ هزار اسباب بازی ایرانی، همچنین از طراحان عروسکی ۶۰ هنرمند با ۶۰۰ عروسک، ۲۷ شرکت و نهاد مردمی در بخش ترویج بازی از میان ۹۰۰ اثر رسیده برگزار شد.

عروسک (اروسک) لال گتوند در موزه کانون پرورش فکری کرودکان و نوجوانان، موزه عروسک ملل تهران و موزه عروسک بیرجند(خانه فروتنی) برای بازدید عموم در معرض نمایش قرار گرفته است.

شهرستان گتوند با ۷۴ هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است.

گزارش: باقرابراهیمی

برچسب‌ها گتوند وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی عروسک های ایرانی خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گتوند وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی عروسک های ایرانی خوزستان گتوند وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی عروسک های ایرانی خوزستان اخبار کنکور جشنواره ملی اسباب بازی گردشگری و صنایع دستی اداره میراث فرهنگی کانون پرورش فکری شهرستان گتوند عروسک بومی عروسک لال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مدرسه ۶ کلاسه در صالح شهر گتوند

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی منجزی گفت: مسئول نقشه برداری اداره کل نوسازی مدارس خوزستان و مدیریت آموزش و پرورش گتوند برای پیگیری و ساخت مدرسه ۶ کلاسه جدید در صالح شهر حضور پیدا کردند و ضمن حضور در محل ساخت مدرسه آن محل را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

وی افزود: در این بازدید، نوسازی مدارس  فرسوده صالح شهر نیز مورد بازدید و جهت نوسازی آنها برنامه ریزی لازم صورت پذیرفت.

منجزی ادامه داد: زمین برای ساخت مدرسه جدید ۶ کلاسه نیز از طرف شهرداری صالح شهر اهدا شده است.

دیگر خبرها

  • عروسک‌‌ خونه در روزهای پایانی
  • ۱۰ فیلم ترسناک برتر سال ۲۰۲۳
  • عدم راه اندازی مجتمع بنکداران مواد غذایی همدان
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • مرور اتفاقات آخرین تقابل استقلال و شمس آذر| تصمیم عجیب داور در فاصله یک ساعت به آغاز بازی/اعتراض نکونام و دقیقی به خاطر عدم اعلام پنالتی+تصاویر
  • بازیکن محوری استقلال نقش جدیدش را مرور می‌کند!
  • خاطرات خوب و بد مهاجم استقلال از نبرد خاص!
  • دقیقی با خاطرات شیرین گلزنی مقابل استقلال
  • ساخت مدرسه ۶ کلاسه در صالح شهر گتوند
  • عنایتی: دیدار با هوادار تداعی کننده خاطرات است/ بازی سختی داریم