Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیات‌مدیره کارگزاری کارآمد در واکنش به وضعیت اخیر بازار سرمایه تاکید کرد: این باور که بورس، یک بازار همراه با ریسک و بلندمدت است، باید نهادینه شود. - اخبار اقتصادی -

فرزام ابوعلی در خصوص چالش‌های اخیر در بازار سرمایه و نگرانی سهامداران به خبرنگار اقتصادی تسنیم، گفت: بورس یک بازار مولد است که می‌تواند نقش ضدتورمی در اقتصاد داشته باشد، چرا که بازارهای موازی نظیر ارز، مسکن و یا سکه و طلا اثرات تورمی سوء بجا گذاشته‌اند و در حال حاضر در کمترین حالت می‌توان از بورس به عنوان یک ابزار بالانس‌کننده بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر شاهد ورود نقدینگی قابل توجهی به بازار سرمایه بودیم و طبیعی است که ورود این حجم از پول در یک بازه زمانی کوتاه، ممکن است به خروج نقدینگی در یک دوره کوتاه نیز منجر ‌شود که یک کابوس جدی تلقی گردد؛ کابوسی که می‌تواند با تقویت عدم اطمینان از بورس رخ دهد و به سمت بازارهای موازی و غیرمولد جریان یابد.

ابوعلی گفت: در چنین شرایطی که بازار به اصطلاح قرمز است، امکان تقویت عدم اطمینان سهامدارانی که مبتدی و تازه‌کار هستند، بالاست زیرا این افراد تجربه بازار منفی را ندارند و در چند ماه اخیر، فقط رشد و سودآوری آن را مشاهده کرده‌اند و از خود، واکنش‌های هیجانی و ناگهانی برای خروج سرمایه، به نمایش می‌گذارند.    

رئیس هیات‌مدیره کارگزاری کارآمد در ادامه، به بایدهای فراهم نشده‌ای هم در این خصوص اشاره و اظهار کرد: نکته‌ای که مشخص است این است که قبل از اعمال سیاست‌های جدید دولت برای تشویق مردم به حضور در بورس، باید پیش‌زمینه خدمات و امکانات آموزشی در این حوزه از طریق دولت به عنوان قوه مجریه، صدا و سیما، بازار سرمایه و تمامی ارکان‌های بازار سرمایه مانند بورس‌ها، کارگزاران و همچنین سبدگردان‌ها و صندوق‌ها، به مردم ارائه می‌شد تا ابتدا ادبیات این نوع از اقتصاد، نهادینه شود و سپس شاهد حضور اقشار مختلف در این بازار باشیم؛ متاسفانه این اتفاق رخ نداد و از این رو خلاء آموزش و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، حضور هر فرد در جامعه به عنوان یک معامله‌گر در بورس، زمانی امری قابل قبول است که از یک پیش‌نیاز منطقی و ساختارمند برخوردار باشند و اشراف قابل قبولی در مباحث تئوریک مانند ارزشیابی اوراق بهادار، ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک، از نگاه حرفه‌ای داشته باشند. در غیر این صورت ورود و حضور افراد در بورس بایستی به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه انجام گیرد.

بلندمدت بودن بورس یک قانون نانوشته اما الزامی است

ابوعلی ادامه داد: همچنین نکته بسیار حائز اهمیت در مبحث آموزش سهامداران، به ریسک پذیری و ایجاد ذهنیت بلندمدت بودنِ سرمایه‌گذاری در بورس، مربوط می‌شود و از سهامداران می‌خواهیم همانگونه که زمانی در بانک سرمایه‌گذاری کرده و سپرده بلندمدت را افتتاح می‌کردند، در مورد بورس هم با این ذهنیت سرمایه‌گذاری کنند و بلندمدت بودن آن را مانند قانون نانوشته‌ای، بپذیرند.

این فعال بازار سرمایه همچنین به نگرانی‌ها و استرس‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در بورس اشاره و تاکید کرد: اگر شرایطی مانند نوسان کنونی و ریزش شدید بازار پیش بیاید، علاوه بر آموزش، می‌توان خدمات لازم برای سهامداران در نظر گرفت تا بدون نگرانی و استرس به معاملات خود ادامه دهند. یکی از این خدمات می‌تواند توصیه به مردم مبنی بر ورود غیرمستقیم به بورس باشد. لذا ابزار و امکانات خدمات غیرمستقیم مانند صندوق‌ها باید در این زمینه پررنگ و اطلاع‌رسانی شود تا پدیده‌های صعودی و نزولی غیرمترقبه و نگران‌کننده را شاهد نباشیم.

سیاست مکانیزم‌ بورسی برای کاهش دوگانگی بازار سرمایه

رئیس هیات‌مدیره کارگزاری کارآمد در ادامه اظهارات خود به دوگانگیِ به وجود آمده در بازار سرمایه کنونی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که علاوه بر فعالان بورسی که جزو باسابقه‌های این حوزه هستند، شاهد مشارکت‌کنندگانی هستیم که مفاهیم مالی و ارزش‌یابی یک سهم را نمی‌دانند اما بعضا عملکرد خوبی دارند که این ظرفیت را می‌توان از طریق مکانیزم‌های بازار و نوع معاملات از جمله حجم مبنا، دامنه نوسان، ورود مستقیم و نحوه ارائه عرضه اولیه، مدیریت و هدایت کرد.

ابوعلی با ذکر مصداقی در همین خصوص گفت: به عنوان مثال در ارائه عرضه اولیه، این تصور برای هر سهامدار ایجاد شده که هر عرضه اولیه‌ای سودآور می‌باشد و در حالی است که اگر عرضه اولیه از طریق صندوق‌ها عرضه شود، باور به سودآوریِ قطعی این نوع از سهام، ایجاد نخواهد شد و این آگاهی مبنی بر اینکه بازار همانگونه که فراز دارد، فرود هم بخش جدایی‌ناپذیر آن است، خود را برای روزهای منفی آماده می‌کنند.

وی یادآور شد: تمام این مسائل در حالی می‌تواند با نظم در کنار هم قرار گیرد که شاهد ورود سرمایه‌های مازاد و پس‌انداز به بورس باشیم و اینگونه نباشد که سرمایه اولیه و مایحتاج ضروری صَرف بازاری ‌شود که ریسک، مقوله‌ای اصلی ذات چنین بازاری است.

رئیس هیات‌مدیره کارگزاری کارآمد در پایان تاکید کرد: بر همین مبنا یکی از رسالت‌های کارگزاری می‌تواند این باشد که راهنمایی لازم را به کسانی که وارد بورس شده و یا قصد ورود به آن را دارند، بدهد، چرا که کارگزاری به عنوان پیشانی بازار سرمایه هستند؛ ضمن اینکه این اهم، نیاز به مشارکت مجموعه‌ای از نهادها و سایر ارکان بازار سرمایه دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سرمایه گذاری بازار سرمایه عرضه اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۶۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود و خروج سهامداران درصدی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، روز معاملاتی گذشته برخی سهامداران درصدی به شرکت‌ها ورود و برخی از شرکت‌ها خارج شدند. در این مطلب قصد داریم به معرفی این ورود و خروج‌ها بپردازیم. نکته مهم ورود و خروج سهامداران درصدی این بود که در روز معاملاتی گذشته شرکت دام و طیور کوروش وارد سهامداران سپید شد. (مطلب معامله بلوکی سپید را از اینجا بخوانید) ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000ISf

دیگر خبرها

  • نخستین شرکت ‌ـ تعاونی کرمانشاه بورسی شد
  • هدف تورمی، بزرگترین ریسک بورس در سال ۱۴۰۳ / شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد
  • رشد بیش از ۳۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • دورنمای بورس در سال جدید
  • ورود سومین شرکت اقتصادی رضوی به بازار سرمایه طی ۱۴۰۲ / نماد شرکت صنایع غذایی رضوی در فرابورس درج شد
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • ۳ باور غلط اما شایع در اقتصاد ایران