Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@10:28:28 GMT

«لایکی» و شاخ‌هایش!

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۶۵۳۵

«لایکی» و شاخ‌هایش!

تا همین چند وقت پیش فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و واتساپ به صورت تقریباً انحصاری، فضای مجازی را در سرتاسر دنیا در اختیار گرفته بودند و اجازه عرض اندام به هیچ شبکه اجتماعی دیگری را نمی‌دادند.

محمد تربت‌زاده

تا همین چند وقت پیش فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و واتساپ به صورت تقریباً انحصاری، فضای مجازی را در سرتاسر دنیا در اختیار گرفته بودند و اجازه عرض اندام به هیچ شبکه اجتماعی دیگری را نمی‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از چند سال پیش اما به مرور زمان شبکه‌های اجتماعی دیگر هم توانستند با نوآوری، عرضه امکانات بهتر و تبلیغات گسترده، خودشان را در دل کاربران فضای مجازی جا کنند. هرچند بسیاری از این شبکه‌های اجتماعی نتوانستند بیشتر از چند ماه در دنیای مجازی دوام بیاورند و خیلی زود اعلام ورشکستگی کردند، اما تعدادی از آن‌ها توانستند با انحصار غول‌های مجازی مقابله کرده و خودشان را به سطح اول در دنیای مجازی برسانند. «تیک تاک» و «لایکی» نمونه‌های موفقی از این شبکه‌های اجتماعی بودند که البته یک وجه مشترک هم داشتند و آن اینکه هر دو آن‌ها توسط چینی‌ها توسعه یافته بودند. شاید خیلی‌هایمان در ابتدا خیال می‌کردیم این شبکه‌های اجتماعی جایگزین‌های مناسبی برای اینستاگرام و توییتر خواهند بود، اما خیلی زود مشخص شد فضای مجازی بی در و پیکرتر از این حرف‌هاست و این شبکه‌های اجتماعی اگر خطرناک‌تر از غول‌های دنیای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام نباشند، قطعاً کمتر از آن‌ها هم خطر نخواهند داشت!

۷ میلیون نوجوان ایرانی

«لایکی» یک شبکه اجتماعی جدید ساخته کشور سنگاپور و توسعه‌یافته توسط کشور چین است. اگر تابه‌حال از این شبکه‌اجتماعی استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد این نرم‌افزار توسط همان شرکتی توسعه یافته که پیش از این نرم‌افزار محبوب «ایمو» را ارائه داده بود.

هدف اصلی این برنامه مانند تیک‌تاک، ساخت ویدئوهای کوتاه است. این نرم افزار دارای افکت‌ها و ایموجی‌ها و برنامه‌های جذابی برای تهیه فیلم است که همه کاربران می‌توانند به صورت رایگان با استفاده از تمامی امکانات آن یک ویدئو جذاب تولید و تدوین کنند و به اشتراک بگذارند و لایک جمع کنند.

طبق بررسی‌ها و تحقیق‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۱۹ تنها ۳۰۰ میلیون نفر این برنامه را دانلود کرده بودند، اما فقط در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ این جمعیت به ۵۰۰ میلیون نفر رسید. اگر خیال می‌کنید این شبکه‌اجتماعی هنوز در کشورمان محبوب نشده باید بدانید طبق آمار، بیش از ۷ میلیون ایرانی تا کنون به عضویت این شبکه اجتماعی درآمده‌اند که بیشتر آن‌ها را نوجوان‌های زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند!

برای عضویت در «لایکی» باید حداقل ۱۳ سال سن داشته باشید، ولی اگر هنگام ثبت نام اعلام کنید ۱۰ سال دارید، باز هم این برنامه به شما اجازه دسترسی می‌دهد! البته اگر از اهالی کشورهایی مانند هند و هلند باشید، تا قبل از ۱۶ سالگی اجازه دسترسی به این شبکه اجتماعی را نخواهید داشت چرا که دولت این کشورها، محتوای «لایکی» را برای نوجوانان نامناسب ارزیابی کرده و اجازه ورودشان به این شبکه اجتماعی را نمی‌دهند.

در کشورمان اگرچه این شبکه‌اجتماعی فیلتر است اما کودکان و نوجوانان به راحتی می‌توانند با استفاده از فیلترشکن‌های مختلف، به «لایکی» دسترسی پیدا کنند.

اعتماد به نفس کاذب

«لایکی» یک برنامه فیلم‌محور با جذابیت بالاست که برای نوجوانان طراحی شده و آن‌قدر محبوبیت دارد که حتی اینستاگرام به دنبال خرید آن است، زیرا اگر «لایکی» گسترده شود دیگر نوجوانان سراغ اینستاگرام نمی‌روند.

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که «لایکی» چگونه نوجوانان را جذب می‌کند، باقی مطلب را بخوانید.

روند فعالیت در لایکی به این صورت است که نوجوان فیلمی کوتاه از خودش گرفته، تدوین می‌کند و به اشتراک می‌گذارد و هر چه فیلمش جالب‌تر باشد بیشتر لایک جمع می‌کند. در نتیجه تعداد دنبال‌کنندگانش بالا می‌رود و این افزایش دنبال‌کننده برای نوجوان تبدیل به دغدغه اصلی می‌شود. آن‌ط‌ور که کارشناسان این حوزه می‌گویند، بالا رفتن دنبال‌کننده برای یک نوجوان یعنی هویت‌بخشی و بالا رفتن اعتماد به نفس، اما از راهی غیرمعقول و غیرمنطقی. یعنی همان چیزی که سازندگان این برنامه‌ها می‌خواهند؛ آن‌ها به خوبی می‌دانند نوجوان در این سن چه خواسته‌ای دارد و چه می‌خواهد و از چه چیزی بیشترین تأثیر را می‌گیرد. پس براساس آن، اهداف خود را پی‌ریزی و پیگیری می‌کنند.

بازی جمجمه

تا اینجا همه چیز خوب و منطقی به نظر می‌رسد اما روند جذب مخاطب در «لایکی» تبعات وحشتناکی برای نوجوانان و در مقیاس بزرگ‌تر برای جامعه دارد. علی درویشی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه سواد رسانه و فضای مجازی در گفت‌وگویش با خبرگزاری فارس توضیح می‌دهد: آسیب‌ها از همان زمانی که تعداد دنبال‌کننده بالا برود شروع می‌شود، زیرا نوجوان درک می‌کند برای اینکه تعداد دنبال‌کننده بالا برود باید فیلم‌هایی متفاوت و حتی گاهی نامتعارف و چالشی بگذارد و این یعنی خطر.

این کارشناس حوزه سواد رسانه در ادامه می‌گوید: «مثلاً یکی از این چالش‌ها بازی شکستن جمجمه است که سه نفر در کنار هم قرار گرفته و یک نفر هم فیلم لایو می‌گیرد و دو نفر چپ و راستی همزمان بالا می‌پرند و نفر وسطی که می‌خواهد بالا بپرد آن دو نفر به پشت پای او زده و فرد وسطی با پشت سر به زمین می‌خورد. این بازی منتهی به مرگ یا آسیب جدی به جمجمه می‌شود. این تنها یکی از بازی‌های چالشی نوجوانان در فضاها و شبکه‌های اجتماعی برای جمع کردن دنبال‌کننده است».

درآمدهای نجومی

هرچند مثال بالا کمی تا قسمتی بیان می‌کند که چرا لایکی می‌تواند برای نوجوانان خطرناک باشد اما لایه‌های پنهان بیشتری هم در این ماجرا وجود دارد که بررسی آن‌ها خالی از لطف نیست.

در برنامه «لایکی» لایک‌ها سطح‌بندی می‌شوند و اگر تعداد لایک و کامنت از حد مشخصی بالاتر رود، به صاحب صفحه پول دیجیتال تعلق می‌گیرد. در نتیجه بسیاری از نوجوانان با ساخت فیلم‌های پربازدید، یک‌شبه به اندازه درآمد چند ماه یک کارمند پول درمی‌آورند و بدون نظارت والدینشان این پول‌ها را به هر روشی که دلشان بخواهد خرج می‌کنند.

در ادامه البته ماجرا جالب‌تر می‌شود! شرکت لایکی بسیاری از شاخ‌های لایکی را که همیشه میزان مشخصی بازدید دارند، انتخاب کرده و استخدام می‌کند. این نوجوان‌ها بدون داشتن تخصص در زمینه‌ای خاص، تبدیل به سفیر تبلیغات این شبکه اجتماعی می‌شوند و با انجام تبلیغات برای شرکت‌های بزرگ در صفحه‌ شخصی‌شان، حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند.

در کنار تمام این موارد، شاخ‌های لایکی این‌روزها تبدیل به الگوی نوجوانان شده‌اند. بسیاری از آن‌ها در صفحه‌هایشان لباس پوشیدن، آرایش کردن و حتی نحوه برخوردهای اجتماعی را به سایر نوجوانان آموزش می‌دهند!

آزادی جنسی در «لایکی»

بدون تعارف بیشتر اعضای لایکی به واسطه محتوای جنسی به سمت این شبکه اجتماعی گرایش پیدا کرده‌اند. در این شبکه‌اجتماعی قوانین مربوط به محتواهای جنسی، زمین تا آسمان با سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام تفاوت دارد. به همین خاطر دست کاربران در انتشار محتوای جنسی به شدت باز است. موضوعی که سبب شده این شبکه اجتماعی در بسیاری از سایت‌های معتبر فناوری در دسته «بزرگسالان» قرار گیرد!

حالا بر اساس آنچه علی درویشی می‌گوید، حضور بی‌شمار کودکان و نوجوانان در  لایکی، این شبکه را به مکانی مورد علاقه برای بیماران جنسی تبدیل کرده است و تبهکاران جنسی با استفاده از ابزارهای موجود در آن، در این شبکه اجتماعی جولان داده و از نوجوانان سوءاستفاده می‌کنند.

مراقب فرزندانتان باشید

حالا با وجود این توضیحات احتمالاً از خودتان می‌پرسید برای جلوگیری از حضور فرزندانتان در این شبکه‌های اجتماعی چه باید کنید. از آنجایی که ما هنوز مانند کشور هلند، زیرساخت‌هایی برای محدودیت دسترسی نوجوانان به این شبکه اجتماعی را نداریم و فیلترینگ هم دردی را دوا نکرده است، والدین باید خودشان دسترسی نوجوانان به این شبکه اجتماعی را مدیریت کنند.

اگر تا کنون در این زمینه ناموفق بوده‌اید، راهکاری که علی درویشی، کارشناس حوزه سواد رسانه پیشنهاد کرده، می‌تواند تا حد زیادی کمکتان کند. در پایان بخشی از پیشنهاد او برای محدود کردن دسترسی نوجوانان به «لایکی» را می‌خوانید.

«والدینی که فرزند آن‌ها عضو لایکی یا شبکه اجتماعی شبیه آن نیست، باید اطلاعات خود را درباره لایکی و هر شبکه دیگری بالا ببرند و معایب و مزایای آن را راحت در قالب گپ و گفت با فرزندان خود در میان بگذارند.

اما خانواده‌هایی که فرزندان آن‌ها عضو لایکی هستند، باید نصب این‌گونه شبکه‌ها روی گوشی والدین باشد، زیرا والدین بازه زمانی برای آن‌ها تعریف کرده و کنترل محسوس و نامحسوس خواهند داشت. حال اگر خود نوجوان گوشی هوشمند داشت و لایکی را روی گوشی خود نصب کرده بود باید با او صحبت و قوانینی برای او وضع کرد؛ در لایکی گزینه‌ای برای کنترل والدین وجود دارد که اگر این گزینه را والدین تأیید کنند زمانی که نوجوان خواست فیلمی غیرمتعارف ارسال کند تا والدین تأیید نکنند ارسال نخواهد شد. والدین باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و روی این موضوع حساسیت داشته باشند، حتی خودشان پیج داشته باشند و پیج فرزندشان را دنبال کنند که چه کارهایی انجام می‌دهد. از فرزند خود بخواهند پیجش را خصوصی کرده تا هر فرد غریبه‌ای وارد پیجش نشود و هر دنبال‌کننده غریبه‌ای را تأیید نکند، زیرا تأیید غریبه‌ها یعنی زنگ خطر. از آن‌ها بخواهیم جواب هر پیامی را ندهند و بخواهیم افراد غریبه که دنبال دردسر است را بلاک یا ریپورت کنند. باید به نوجوان بفهمانیم بالا رفتن دنبال‌کننده یعنی بالا رفتن استرس و افت درسی و رفتن به بیراهه».

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شاخ مجازی شبکه اجتماعی شبکه های اجتماعی برای نوجوانان برای نوجوان دنبال کننده سواد رسانه دنبال کنند فضای مجازی بالا رفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۶۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری

این روز‌ها فقط هنرپیشه‌های فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی نیستند که باید چهره‌ای مقبول از خودشان به نمایش بگذارند. هر کسی در هر شغلی که باشد اگر ارائه بهتری داشته باشد قطعاً موفق‌تر است. این گزاره ساده نتیجه پذیرفتنی زندگی در عصر شبکه‌های مجازی و بلاگرهاست. 

ظاهراً دیگر فقط مجری‌ها، خواننده‌ها، بازیگران و چهره‌های معروف نیستند که باید بهترین نسخه ظاهری خود را به مخاطبان عرضه کنند. بلکه همه افراد از معلم تا داروخانه‌دار و فروشنده و هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند یک بلاگر باشد. البته اگر بتواند ارائه دهنده‌ای خوب و جذاب باشد. 

فاطمه نوری راد، پژوهشگر رسانه درمورد میل نمایش دادن و این که آیا بلاگری شغل است؟ اظهار کرد: پدیده‌ی بلاگری یعنی به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی یا در فضای اینترنتی است. چون تا قبل از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی در فضای اینترنت از طریق وبلاگ‌ها و... موارد و مطالبی به اشتراک گذاشته می‌شد. آن‌چه که الان خیلی با آن مواجه هستیم و فضای جدیدی را ایجاد کرده این است که افراد در مشاغل مختلف در فضای رسانه‌های اجتماعی شروع به تجربه نگاری و تولید محتوا می‌کنند. مثلاً از پزشک و معلم بلاگر داریم تا افراد مختلف. آن‌ها از تجربیاتی که در این فضا به اشتراک می‌گذارند فضای متفاوتی را به وجود می‌آورند. 

این پژوهشگر رسانه تصریح کرد: بلاگر‌ها توانسته‌اند موقعیت خود را رویت‌پذیر کنند. تا قبل از این‌که تا این حد شبکه‌های اجتماعی عمومیت پیدا کنند تا با یک گوینده‌ی رادیو دوست بودیم یا در آشنایانمان چنین فردی وجود نداشت، نمی‌توانستیم ببینیم که فضای گویندگی رادیو و مهارت‌های لازم برای آن و خستگی‌های شغلی آن‌ چه چیز‌هایی هستند ولی وقتی شما به عنوان یک گوینده رادیو صفحه اجتماعی دارید و در آن‌جا به تولید محتوا می‌پردازید افراد به عنوان مخاطب می‌توانند با فضای شما همدلی بیشتری برقرار کنند و از شما شناخت بیشتری داشته باشند و این باعث می‌شود که ارتباط صمیمانه‌تری شکل بگیرد. 

نوری راد با اشاره به یکی از مزیت‌های شغل بلاگری گفت: یکی از نکات مثبت شغل بلاگری این است که می‌توان آن را در موضوعات مختلف مشاهده کرد.  ما همیشه با افراد مختلفی که ارتباط برقرار می‌کردیم چیزی از پیشینه آن‌ها و فضایی که تجربه می‌کنند، نداشتیم ولی با آمدن شبکه‌های اجتماعی، افراد از رسته‌ها و شغل‌های مختلف به بلاگری رو آوردند و توانستیم وارد فضایی شویم که تا پیش از آن وجود نداشت و این فضا کمک به همدلی بیشتر و درک متقابل ما کرده است.

این پژوهشگر رسانه ادامه داد: خیلی وقت‌ها افرادی که بلاگری می‌کنند از این راه کسب درآمد می‌کنند و من به عنوان مخاطب می‌توانم از یک بلاگر معلم یا پزشک بلاگر چیز یاد بگیرم. چون هم از تجربه‌های کاری خود می‌گوید و هم ارائه مطلب دارد و همین باعث می‌شود تا مخاطب از آن فرد موضوعاتی را یاد بگیرد. البته باید دقت کرد این‌که بلاگر‌ها می‌خواهند از بلاگری پول در بیاورند چالش‌هایی را به همراه دارد از جمله این‌که گاهی این نمایش و عرضه‌ی خود و فرآیند زندگی و کار خود به سمت کالایی شدن پیش می‌رود. مثلاً یک گوینده رادیویی که قرار است بلاگر شود و در این فضا کار کند از فضای رسانه‌های اجتماعی به خاطر نمایش هرچه بیشتر استفاده می‌کند و این فضا دارای یک سری المان‌ها برای جذب کردن دارد. 

او گفت: آدم‌هایی که در فضای بلاگری آمده‌اند دائم به سمت نمایشی‌تر شدن می‌روند. یعنی گاهی ممکن است آن‌چه که داریم به اشتراک می‌گذاریم یک واقعیت زندگی روزمره و عادی کاری نباشد و ساخته می‌شود تا مخاطب بیشتری جذب کند و این جاست که مخاطبین باید آگاهی خود را بالا ببرند. زیرا قرار است بلاگر‌ها مخاطبان بیشتری جذب کنند برای این‌که تبلیغات بگیرند و با فروش پکیج یا کالایی از این راه کسب درآمد کنند و گاهی مخاطبان نیز، به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر آن بازنمایی قرار می‌گیرند. 

نوری راد افزود: خیلی از افراد یک سری از ویژگی‌های خاص را دارند و در مقابل، برخی از افراد از برخی ویژگی‌ها برخوردار نیستند و شرکت‌هایی وجود دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند. یعنی الان شرکت‌های زیادی تأسیس شده‌اند اند که قرار است در کار تولید محتوا به افراد کمک کنند و درواقع، اقتصاد خاصی در این میان در جریان است. افرادی هم هستند که ظاهراً بلاگر شغل خاصی نیستند و فقط از زندگی شخصی خود تولید محتوا می‌کنند که به آن‌ها بلاگر‌های سبک زندگی گفته می‌شود و آن‌ها هم، از این شرکت‌ها و افراد مختلف استفاده می‌کنند برای این که بتوانند بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند. چون می‌دانند که استفاده از تأثیرات مختلف چگونه می‌توانند روی پیام اثر گذار باشند. به همین دلیل، پدیده بلاگری که ساده به نظر می‌رسد زیرشاخه‌های زیادی دارد و بخش فراوانی از آن، جنبه‌های اقتصادی دارد و بخش دیگری از آن، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • کارشناس شبکه ایران اینترنشنال: اسرائیل با پهپادهای پیتزا بر حمله کرد ؛ ایران دست بالا را دارد (فیلم)
  • یک پیامرسان مهم و یک شبکه اجتماعی از اپ استور چین حذف شدند
  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری : فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هیچ کاربردی ندارد...
  • شبکه اجتماعی « ایکس » در پاکستان فیلتر شد
  • چگونه در شبکه های اجتماعی بحث کنیم؟
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری