Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@05:56:10 GMT

توضیحات غریب آبادی درخصوص نتایج نشست شورای حکام

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۶۶۴۶

توضیحات غریب آبادی درخصوص نتایج نشست شورای حکام

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، نتایج نشست شورای حکام را تشریح کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  وی اظهار داشت: در این نشست، موضوعات مختلفی نظیر" برنامه آژانس در مقابله با کرونا، ایمنی و امنیت هسته ای، علوم و فناوری و کاربردهای هسته ای، اعمال پادمان های آژانس در خاورمیانه، راستی آزمایی اجرای برجام در پرتو قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت، اجرای پادمان در کره شمالی، اجرای پادمان در سوریه، موافقت نامه پادمان با جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «در موضوع برجام، بیش از پنجاه سخنرانی توسط اعضای شورای حکام و اعضای آژانس ارائه شد. به جز بیانیه های آمریکا، رژیم صهیونیستی، و یکی دو کشور عربی، وجه غالب این بیانیه ها بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک دستاورد مهم چندجانبه گرایی و همچنین انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق متمرکز بود. اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نیز علاوه بر این، از ایران خواستند تا اقدامات کاهش تعهداتی خود را به وضعیت سابق برگرداند. از سوی دیگر، کشورهای بسیاری نیز از تمامی طرف های برجامی خواستند تا تعهدات خود را به طور موثر و کامل، اجراء کنند. در سخنرانی جمهوری اسلامی ایران نیز که از سوی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ارائه شد، به موضوعات مختلفی از جمله شکست های پیاپی آمریکا در نیویورک و مخالفت عمومی با تفاسیر نادرست این کشور از مفاد برجام، علل کاهش تعهدات برجامی ایران و تداوم آن تا زمان اعاده تعادل کامل به برجام، مسئولیت جامعه بین المللی بویژه اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی جهت اجرای تعهدات خود تحت قطعنامه شورای امنیت و توافق هسته ای، اشاره گردید».

غریب آبادی درخصوص گزارش مدیرکل آژانس پیرامون برخی موضوعات پادمانی با ایران نیز گفت: «بعد از سفر مدیرکل آژانس به تهران و صدور بیانیه مشترک با رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، مدیرکل گزارشی را در این خصوص به شورای حکام ارائه کرد که یک گزارش حرفه ای و منطبق با تفاهمات حاصله بود. این گزارش و همچنین بیانیه مشترک، مورد استقبال گسترده اعضای شورا و آژانس قرار گرفت. نشست شورا در این خصوص، در یک فضای آرام و سازنده برگزار گردید. آمریکا که پیش از این بزعم خود بدنبال قطعنامه دیگری در شورای حکام و ارسال این موضوع به شورای امنیت بود، تحت تأثیر تحولات و تفاهمات اخیر، به هدف خود نرسید».  

نماینده کشورمان نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، در ادامه افزود: «وضعیت رژیم صهیونیستی نیز در این اجلاس، ذیل سه موضوع جداگانه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، اعمال پادمان آژانس در خاورمیانه، و قابلیت های هسته ای رژیم اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بیانیه های مختلف گروهی و فردی با محوریت ابراز نگرانی از دستیابی این رژیم به سلاح هسته ای و ضرورت الحاق بی قید و شرط و فوری آن به معاهده عدم اشاعه، ارائه گردید».

به گزارش ایرنا، این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین گفت: «برای اولین بار، موضوع عربستان سعودی در شورای حکام بطور رسمی و ذیل دستورکار سایر موضوعات، از سوی جمهوری اسلامی ایران طرح شد و از آژانس و اعضای آن خواسته شد تا نسبت به اعمال فعالیت های پادمانی در سعودی، اطمینان حاصل کنند. از سوی دیگر، این موضوع مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت و بخش اعظم سوالات از مدیرکل آژانس در کنفرانس مطبوعاتی وی در روز اول نشست، به وضعیت سعودی و برنامه آژانس برای آن اختصاص داشت». 

غریب آبادی در پایان، درخصوص فعالیت های دیپلماتیک ایران در مورد این نشست، گفت: «اقدامات اساسی از حدود یکماه قبل و با سفر مدیرکل آژانس به تهران و تفاهم برای مدیریت اوضاع و جلوگیری از سوءاستفاده سیاسی دشمنان ایران از دو - سه موضوع مورد اختلاف با آژانس، آغاز شد که به گزارش مناسب مدیرکل و استقبال شورای حکام از آن، ختم شد. همچنین، قبل از برگزاری نشست شورا، بیش از ٣ ملاقات با هیات های مختلف در وین برای توجیه آنها در مورد آ رین تحولات پیرامون برجام و پادمان و ترغیب آنها به اتخاذ مواضع سازنده و مثبت، انجام شد. ملاقات های مختلفی نیز از سوی نمایندگی های مختلف ایران در خارج از کشور، با همین هدف انجام شد که نتایج مناسب آن را در مباحث مربوط به برجام و پادمان دیدیم. در نشست شورا، هیات ایران یکی از فعال ترین هیات ها بود. ما هفت سخنرانی در موضوعات مختلف ارائه کردیم: برجام، پادمان، سوریه، ایمنی هسته ای، عربستان سعودی، خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و قابلیت های هسته ای رژیم اسرائیل، و اعمال پادمان آژانس در خاورمیانه».

صالحی: آژانس اعلام کرده درخواست دیگری برای بازرسی نداردگروسی: فعالیت‌های ایران و آژانس روی ریل همکاری قرار داردغریب آبادی: ایران شفاف‌ترین برنامه صلح آمیز هسته‌ای را در میان اعضای آژانس داردبیانیه 3 کشور اروپایی درباره نشست شورای حکام آژانس با دستورکار برنامه هسته‌ای ایراناولیانوف: لحن گزارش آژانس اتمی درباره ایران مثبت است


انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام مدیرکل آژانس هسته ای شورای حکام بین المللی غریب آبادی نشست شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۶۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد

گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هسته‌ای ایران محل ابهام است»!

به گزارش مشرق، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران ابهامات زیادی وجود دارد(!)، گفت که به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد.

گروسی مدعی شد که ایران «نه چند ماه بلکه چند هفته تا دستیابی به اورانیوم غنی‌شده موردنیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد» و در ادامه گفت که این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای دارد یا اینکه می‌تواند در این بازه زمانی به سلاح اتمی دست یابد.» به ادعای وی، گرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به ساخت سلاح هشدارآمیز است اما نباید مستقیما نتیجه گرفت که ایران سلاح اتمی در اختیار دارد.

گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هسته‌ای ایران محل ابهام است»!

این اظهارات و ادعاها درحالی است که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و انفعال طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

مدیرکل آژانس در ادامه نیز با اشاره به اینکه آژانس به اندازه‌ای که ضروری می‌داند، به سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی ندارد، خواستار افزایش دسترسی آژانس شد و مدعی شد: به همتایانم در ایران بارها گفته‌ام و می‌گویم که این فعالیت ابهام برانگیز است و علاوه بر این، ما دسترسی و نظارتی که ضروری می‌دانیم را موردنیاز را نداریم.

وی به بررسی تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی نیز پرداخت و با محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای، گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای مطلقا قدغن است.

مدیرکل آژانس افزود: مساله‌ای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفاف‌سازی دارد و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به تهران سفر کنم.

وی در پایان گفت که «پیام من به ایرانی‌ها این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کنند.»

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • توضیحات کریمی قدوسی درباره توئیت جنجالی خود برای ساخت بمب اتمی در طول یک هفته
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد