Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@09:35:26 GMT

بهشت سیب‌زمینی ایران در برزخ صادرات

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۷۰۸۲

بهشت سیب‌زمینی ایران در برزخ صادرات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، همدان رکورددار تولید سیب‌زمینی در کشور است و این محصول را به‌صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه کشت و برداشت می‌کند و با بهره‌مندی ۹۵ درصد مزارع از سیستم‌های نوین آبیاری توانسته در حفاظت آب‌وخاک هم موفق باشد. برشمردن همین سه قلم ویژگی کافی است که همدان را بهشتی برای تولید این ماده غذایی بنامند؛ قصه امروز و دیروز هم نیست، سال‌هاست که دستان معجزه‌گر کشاورزان این منطقه بهترین و بیشترین محصول را از دل خاک بیرون کشیده و به آن‌سوی مرزها صادر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این روزها هم‌زمان با فصل برداشت سیب‌زمینی فصل دیگری از مشکلات و گرفتاری برای کشاورزان روییده که خواب و خوراک از آن‌ها می‌رباید؛ فصلی به نام صادرات. به‌تازگی کشورهای آسیای میانه که مهم‌ترین مشتری سیب‌زمینی همدان هستند دست رد به سینه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول زده‌اند که انباشت سیب‌زمینی و افت قیمت آن در بازارهای داخلی را در پی داشت.

سیب‌زمینی همدان در شیب ارزانی

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با تائید این رویداد ناخوشایند می‌گوید: امسال ۴۵۰ هزار تُن سیب‌زمینی تابستانه در این استان تولیدشده است و ممانعت عراق، ترکیه و ترکمنستان از خرید محصول، فعالان این عرصه با چالش جدی مواجه می‌شوند که آثار آن تا سال‌های بعد باقی می‌ماند.

خسرو طالبی رحیق به نمایندگی از سیب‌زمینی‌کاران همدان از مسئولان می‌خواهد با رایزنی با کشورهای نام‌برده راهی برای صادرات بازکرده و درد تولیدکنندگان را دوا کنند. همدان علاوه بر تولید، در صادرات سیب‌زمینی هم‌رتبه نخست کشوری را دارد اما حالا کاسه چه کنم دست گرفته و حیران و آشفته به انتظار گشایشی روزها را سپری می‌کند. قیمت تمام‌شده هر کیلو سیب‌زمینی ۲ هزار تومان است که با اتفاق‌های اخیر در شیب ارزانی قرار گرفت و به هزار تومان رسید و با ادامه این روند ورشکستگی کشاورزان حتمی است.

ورود دولت و حمایت از تولیدکنندگان و توسعه صادرات این محصول راهبردی در شرایط بغرنج کنونی بسیار ضروری است. «این مشکل از سوی طرفین تجاری کشورمان ایجادشده و برای صادرات سیب‌زمینی هیچ‌گونه ممنوعیتی در داخل کشور اعمال نشده است» این پاسخی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در پاسخ به حال زار و نزار سیب‌زمینی‌کاران استان می‌دهد و عنوان می‌کند: همه این مشکلات گزارش‌شده و رفع آن منوط به تصمیمات کلان کشوری است.

چشم سیب‌زمینی‌کاران به رایزن‌های اقتصادی

اما رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌غیراز بسته بودن مرزهای کشورهای آسیای میانه به روی سیب‌زمینی همدان مشکلات دیگری را مطرح می‌کند که شنیدنی است. قیمت‌گذاری نادرست محصول و تعلیق کارت‌های بازرگانی از مواردی است که علی‌اصغر زبردست با اشاره به آن‌ها می‌گوید: این ۲ مسئله گریبان گیر فعالان اقتصادی شده و برای رهایی از آن‌ها نیازمند مساعدت دولت هستیم. در دفاع از صادرکنندگان عنوان می‌کند: ارزش گمرکی سیب‌زمینی ۱۰۰ دلار مشخص‌شده که بین ۷۰ تا ۷۵ دلار نرخ واقعی و عادلانه است و باید بازنگری و اصلاح شود.

هر چند کاهش قیمت سیب‌زمینی هم مزید بر علت شده و سرمایه زیادی از تولیدکنندگان را به باد فنا داده است که در صورت تداوم بازارهای هدف را از دست خواهیم داد و آن‌وقت شاید کشت سیب‌زمینی برای مردمانی که پرچم‌دار تولید این ماده غذایی هستند، مقرون‌به‌صرفه نباشد. زبردست خطاب به رایزن‌های اقتصادی کشورمان از آن‌ها می‌خواهد وارد عمل شده و در کشورهایی که حضور دارند معرفی و تبلیغ محصولات صادراتی را در اولویت قرار داده و بازرگانان را برای یافتن بازارها و مشتری‌های جدید راهنمایی کنند. در چنین برهه‌ای نقش رایزن‌های اقتصادی به‌عنوان مشاوران دلسوز و متخصص بیش از هر زمان پررنگ‌تر است و باید در این شرایط به داد تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسند.

فعالان اقتصادی برادری خود را ثابت کنند

جویای نظرات، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان دراین‌باره شدیم که ارتباط بیشتری با فعالان عرصه تولید و صادرات دارد بیشتر آن‌ها را بانام و نشان می‌شناسند و خود را همدرد این جماعت می‌داند.

ظاهر پورمجاهد به همه سیب‌زمینی‌کاران خبره استان که باپشتکار و مهارت برای تأمین امنیت غذایی کشور می‌کوشند دست‌مریزاد می‌گوید و از آن‌ها می‌خواهد با صبر و شکیبایی در سنگر تولید دوشادوش دولت ایستادگی کنند. وی درباره رفع مشکل صادرات سیب‌زمینی توضیح می‌دهد: مسئولان استان در جریان مسائل قرار دارند و با آن بیگانه نیستند و با قید فوریت نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری با موضوع صادرات محصولات کشاورزی همدان به‌ویژه سیب‌زمینی نوشته شده و حالا باید منتظر نتیجه باشیم.

کد خبر 550655 برچسب‌ها سیب زمینی استان همدان کشاورزی صادرات غیر نفتی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سیب زمینی استان همدان کشاورزی صادرات غیر نفتی سیب زمینی کاران سیب زمینی هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲

محمدصادق مهرجو گفت: تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد

محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: به طور متوسط ایران در سال ۱۴۰۲، روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که از این میزان، روزانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه به سمت پالایشگاه‌های داخلی ارسال و مابقی برای صادرات در دسترس بوده است. یعنی ما به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام برای صادرات داشتیم. عمده صادرات ما نیز به پالایشگاه‌های چین و هند انجام می‌شد.

 

وی ادامه داد: در این بین، راه‌های صادرات نفت خام به بازار‌های آسیا مجددا احیا شد و نیاز کشور‌های بزرگ و واردکننده نفت خام مانند چین و هند را تامین کرد؛ به خصوص کشور چین که به دلیل چشم‌انداز مثبت اقتصادی، بعد از پاندمی کرونا قصد افزایش واردات نفت خام و افزایش ظرفیت‌های پالایشی را دارد.

 

مهرجو درخصوص نیاز وارداتی کشور چین توضیح داد: اگر تولید روزانه نفت خام چین را به طور متوسط ۴.۲ میلیون بشکه و ظرفیت پالایشی این کشور را ۱۹.۵ میلیون بشکه در نظر بگیریم، چین روزانه نیاز به واردات ۱۵ میلیون بشکه نفت خام دارد که با توجه به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صادرات نفت خام روسیه و تخفیف‌هایی که این کشور مجبور است برای فروش نفت خام خود بدهد، بخش عمده‌ای از واردات نفت خام چین را به خودش اختصاص می‌دهد.

 

وی افزود: البته تخفیف‌های ایران با توجه کیفیت بالاتر نفت خام صادراتی ما نسبت به نفت خام روسیه، به مراتب کمتر است. از طرفی ما رقیب دیگری، چون عراق داریم که مانع تحریمی برای فروش نفت خام خود ندارد و البته تخفیفی هم بابت فروش، پرداخت نمی‌کند. از آنجا که نوع نگاه چینی‌ها و هندی‌ها به بازار واردات نفت خام صرفا استفاده از موقعیت کنونی برای تامین بیشتر و ارزان‌تر نفت خام پالایشگاه است، لذا چشم‌پوشی از این موقعیت که به سبب تحریم فروش نفت خام ایران و روسیه، فراهم کرده بسیار سخت است. به همین علت به نظر می‌رسد میزان سودی که پالایشگاه‌های نفت خام چین و هند ناشی از واردات نفت خام تخفیف‌دار ایران و روسیه (مخصوصا تخفیف‌های روسیه) دریافت می‌کند، باعث می‌شود که بتوانند ریسک‌های وارداتی را تحمل کنند و از این سود قابل توجه، صرف نظر نکنند.

 

این کارشناس انرژی عنوان کرد: بر اساس خبر‌هایی که وجود دارد، حتی پالایشگاه‌های نفت خام اروپایی که قبل از تحریم‌های روسیه و سقف قیمتی اعمال شده، مقصد اصلی صادرات نفت خام این کشور بوده‌اند همچنان نتوانستند از واردات نفت خام این کشور علی رغم تحریم‌های اعمال شده اتحادیه اروپا، چشم پوشی کنند و همچنان از طریق واسطه‌های خودشان واردات نفت خام تخفیف دار روسیه را ادامه می‌دهند. این سود آنقدر زیاد است که توجه شرکت‌های نفتی اروپایی را به خودش جلب کرده و این شرکت‌ها از طریق شرکت‌های کوچک واسطه‌ای، در زمینه واردات و معامله‌های محموله‌های نفت خام فعال هستند.

 

مهرجو با اشاره به اینکه امسال در آمریکا انتخابات برگزار خواهد شد و برای حزب دموکرات و رئیس جمهور فعلی آمریکا عدم افزایش قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در بازار آمریکا، یکی از هدف‌های اصلی است، گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند علی رغم اعلام رسمی تحریم‌ها، در عمل سختگیری زیادی را برای تجارت کشور‌های تحت تحریم (حداقل تا موعد انتخابات) نداشته باشند تا کمبود عرضه در بازار نفت خام به خصوص باعث تلاطم قیمتی در بازار آمریکا نشود.

 

وی ادامه داد: از مجموع این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی (حداقل تا زمان انتخابات آمریکا) خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد و اگر چالشی از ناحیه تحریم برای صادرات ما بوجود بیاید قابل توجه نخواهد بود.

 

این کارشناس انرژی درمورد نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام گفت: نحوه برخورد چین با توجه به سابقه و نوع نگاه اقتصادی که دارد، تغییر به‌خصوصی نخواهد کرد؛ چون نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام، یک نگاه مقطعی نیست و تمایل دارد که روابط خود را با تمامی صادر کنندگان حفظ کند و البته در سبد انرژی خود، انواع نفت خام وارداتی با مشخصات مختلف داشته باشد.

 

مهرجو در پایان اضافه کرد: چین رابطه خوبی با عمده صادرکنندگان نفت خام در آسیا از جمله عربستان و عراق و کویت دارد و بعد از تحریم‌ها هم در قالب قرارداد ۲۵ ساله ایران، رابطه خوب و پایداری با ما برقرار کرده است. قطعا حفظ این رابطه هم به نفع آنهاست و هم قابل چشم پوشی نیست. با توجه به تخفیف‌هایی که ما برای نفت خام خود درنظر داریم، سود بیشتری هم از واردات نفت خام ما نسبت به واردات از عربستان و عراق خواهد برد؛ لذا با توجه به احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، فکر می‌کنم که تنها خریداران ما در شرکت‌های چینی میزان چانه زنی شان را بیشتر خواهند کرد به بهانه اعمال تحریم‌های احتمالی، ولی صرف نظر کردن و یا کاهش نفت خام از ایران، بسیار بعید به نظر می‌رسد، چون هر دو طرف (هم ایران و هم چین) از این شراکت سود خواهند برد.

دیگر خبرها

  • صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • قزاقستان ساخت خط لوله در دریای خزر را بررسی می‌کند
  • توزیع آسفالت در معابر آرامستان بهشت رحمت شهرکرد
  • اروپا ایران را در پی حمله به اسرائیل تحریم می کند؟ | اقدام اتحادیه اروپا علیه تولید و صادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی
  • برزخ دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه ها
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران
  • صادرات کفش نمدی از قم با اروپا
  • عملیات وعده صادق باعث اقتدار و سربلندی ایران در دنیا شد